پرسه سگ‌های ولگرد در شهر


پرسه سگ‌های ولگرد در شهر

سگ‌های ولگرد در سطح شهرها، روستاها، مناطق حفاظت شده و... پرسه می‌زنند، تعدادشان در برخی مناطق آن قدر زیاد است که برای ساکنان مشکلاتی را ایجاد کرده‌، رها بودن حیوانات بلاصاحب آسیب‌های بسیاری را برای انسان و حیات وحش در پی دارد، قطعا افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به معضلی در محیط‌های شهری و روستایی تبدیل شده و بارها اخباری مبنی بر حمله این حیوانات به...

به گزارش ایسنا، صدای پارس سگ‌ها در شب و زمان طلوع آفتاب آرامش شهر بر هم‌ می‌زند، گاهی مشاهده می‌شود این سگ‌های ولگرد به‌صورت گروهی در برخی از محلات تردد می‌کنند و باعث ایجاد رعب و وحشت در شهروندان به‌ویژه بانوان و کودکان می‌شوند، این مشکل به همین جا ختم نمی‌شود و گاهی این حیوانات به سمت شهروندان حمله می‌کنند و به آن‌ها آسیب جسمی و روحی وارد کرده و گاهی آسیب روحی ناشی از این کار تا مدت‌ها در فرد باقی می‌ماند.

سگ‌های ولگرد و حیوانات بلاصاحبی که در سطح شهرها، روستاها و حیات وحش رها شده‌اند، برای تامین تغذیه خود به جستجو در بین زباله‌ها و حمله به حیات وحش روی می‌آورند، این روزها عده‌ای از افراد در حال توسعه فرهنگ غذارسانی به این حیوانات بلاصاحب هستند، این مسئله مخالفان و موافقان بسیاری را دارد.

غذارسانی به حیوانات بلاصاحب باعث افزایش نجومی جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرها و روستا شده است، این سگ‌های ولگرد گاهی وارد مناطق تحت نظر حفاظت محیط‌زیست می‌شوند و امنیت این زیستگاه‌ها را با حمله به لانه‌های پرندگان، چرندگان و خزندگان به خطر می‌اندازند.

بحث ساماندهی سگ‌های ولگرد و حیوانات بلاصاحب یکی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شهرداری‌ها نیز متولی این کار در شهرها هستند، این حیوانات پس از زنده‌گیری در مراکز نگهداری عقیم می‌شوند تا جمعیت آن‌ها کنترل شود، اما این طرح در بسیاری از نقاط به‌طور کامل اجرایی نشده است.

برخی از سگ‌های ولگرد نیز بیمار هستند و پرسه آن‌ها در سطح شهرها و روستاها می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد، این حیوانات همچنین می‌توانند بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را منتقل کنند.

سگ‌های بلاصاحب امروز یک تهدید بزرگ برای سلامت جامعه و حیات وحش محسوب می‌شوند، قطعا ساماندهی حیوانات بلاصاحب باید در اولویت قرار بگیرد، در غیراینصورت افزایش جمعیت این حیوانات می‌تواند در آینده این معضل را بیش‌تر کند.

انتقال سگ‌های ولگرد به کمپ نگهداری حیوانات بلاصاحب در شهرکرد

داوود مومنی- رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بحث ساماندهی حیوانات بلاصاحب و سگ‌های ولگرد در مرکز استان، اظهار کرد: یک کمپ به مساحت ۸۰۰ متر در شهرکرد برای نگهداری حیوانات بلاصاحب توسط شهرداری شهرکرد احداث شده که بخشی از این کمپ سرپوشیده و بخشی نیز محصور است.

وی افزود: کمپ نگهداری حیوانات بلاصاحب در شهرکرد به‌صورت لانه به لانه احداث شده است، پیمانکار کار خود را از حدود سه ماه قبل آغاز کرده و حیوانات بلاصاحب پس از جمع‌آوری توسط نیروهای پیمانکار به این کمپ منتقل می‌شوند.

مومنی بیان کرد: زنده‌گیری حیوانات بلاصاحب از جمله سگ‌های ولگرد، نگهداری، درمان حیوانات بیمار و عقیم‌سازی در کمپ نگهداری حیوانات بلاصاحب در شهرکرد انجام می‌شود و سپس این حیوانات رها می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه فرآیند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهرکرد در حال انجام است، توضیح داد: برخی از ادارات مانند شرکت آب و فاضلاب که دارای محوطه بزرگ هستند، برای نگهبانی در شب از سگ استفاده، سپس در طول روز این سگ‌ها در سطح شهر رها شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در منطقه غرب شهرکرد در حوالی واحدهای دامداری و در شرق شهرکرد در واحدهای شهرک‌‍های صنعتی با معضلی به نام سگ‌های ولگرد روبرو هستیم که برای نگهبانی از این سگ‌ها در شب استفاده می‌کنند و روزها در سطح شهرکرد پرسه می‌زنند.

مومنی بیان کرد: اگر نتوانیم تمام سگ‌های بلاصاحب را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم، آمار سگ‌های ولگرد در سطح شهرکرد به صفر نمی‌رسد، معضل سگ‌های ولگرد تنها مختص به چهارمحال و بختیاری نیست و مربوط به سطح کشور است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در خصوص سگ‌های ولگرد در محله منظریه شهرکرد، عنوان کرد: در این محله ساختمان‌های نیمه‌کاره بسیاری وجود دارد و برای نگهبانی از سگ‌های ولگرد استفاده می‌کنند و در روز این حیوانات در شهر رها هستند و صاحبان این سگ‌ها در مقابل زنده‌گیری مقاومت می‌کنند.

ورود سگ‌های ولگرد به مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست خطرناک است

شهرام احمدی- مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ساماندهی حیوانات بلاصاحب در محیط‌زیست، اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست برای جمع‌آوری این حیوانات متولی نیست، وزارت کشور برای جمع‌آوری، نگهداری و ساماندهی حیوانات بلاصاحب وظایفی را برای شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت حیوانات بلاصاحب و سگ‌های ولگرد در محیط‌زیست، می‌تواند آسیب‌زا باشد، اظهار کرد: این آسیب تنها مختص محیط‌زیست نیست و رها بودن سگ‌های بلاصاحب مشکلاتی را برای شهروندان نیز ایجاد کرده است، این حیوانات می‌توانند جو روانی شهرها را بر هم بزنند و باعث ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و به‌ویژه کودکان شوند.

احمدی با اشاره به اینکه حیوانات بلاصاحب مانند سگ‌ها میزبان بیماری‌های بسیاری هستند، تاکید کرد: این حیوانات در سطح شهر هستند و با پاره کردن کیسه‌های زباله برای یافتن غذا آلودگی را گسترش می‌دهند و باعث ایجاد بیماری نیز می‌شوند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: ورود حیوانات بلاصاحب و سگ‌های ولگرد به مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست خطرناک است، این حیوانات می‌توانند در فصل زادآوری و زمان زایمان حیوانات در حیات وحش آسیب‌هایی را به تنوع زیستی وارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل ورود حیوانات بلاصاحب به محیط‌زیست حاد نیست، توضیح داد: البته گاهی مشاهده می‌شود سگ‌های ولگرد با گرگ‌ها گروهایی را تشکیل داده و در نتیجه به محیط‌زیست و حیات وحش آسیب وارد می‌کنند.

احمدی تصریح کرد: باید طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور حیوانات بلاصاحب و سگ‌های ولگرد برای جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست ساماندهی و مدیریت شوند، برای این کار باید از روش‌های علمی و انسانی استفاده شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...