کشف دانشمندان درباره ارتباط انرژی سلول‌ها و بیماری آلزایمر


کشف دانشمندان درباره ارتباط انرژی سلول‌ها و بیماری آلزایمر

دانشمندان استرالیایی در پژوهشی به تحقق درباره ارتباط انرژی سلول‌ها و بیماری آلزایمر پرداختند.

آفتاب‌‌نیوز :

محققان استرالیایی به تازگی در پژوهشی به کشف ارتباط مهم میان تولید انرژی سلول‌ها و ژن‌های جهش یافته مؤثر در شروع بیماری آلزایمر پرداختند

به گزارش «tech explorist»، مغز ما سلول‌های متعددی دارد که راه‌های پیچیده‌ای را برای تولید و به اشتراک گذاری انرژی دارند. حال در یک پژوهش جدید، دانشمندان «دانشگاه آدلاید» در استرالیا به بررسی چگونگی تأثیر جهش‌های بیماری آلزایمر بر انواع مختلف سلول پرداختند.

در این پژوهش، محققان استرالیایی رابطه میان نحوه تولید انرژی سلول‌ها برای عملکرد مغز و ژن‌های جهش یافته موجود در بیماری آلزایمر را کشف کردند.

در این پژوهش، دانشمندان مغز «گورخر ماهی» (یک تیره از کپورماهیان) جوان بالغ را با جهش‌های ژنی مرتبط با بیماری آلزایمر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این تحقیق بر روی گورخرماهی انجام شد؛ زیرا آن‌ها خانواده‌های بسیار بزرگی را تولید می‌کردند و همین مسأله تشخصی تغییرات ظریف را در خصوص آن‌ها ساده‌تر می‌ساخت.

دانشمندان با بکارگیری فناوری و تجزیه و تحلیل ریاضی، به مقایسه فعالیت‌های ژنی پرداختند و تفاوت معناداری را میان ماهی‌های عادی و آن‌هایی که دارای جهش هستند، پیدا کردند.

دانشمندان دریافتند جهش‌های مختلف در ژن‌های مختلف، تأثیرات مختلفی بر روی عملکرد مغز دارد. آن‌ها همچنین دریافتند جهش‌های بیماری آلزایمر به شکلی قابل توجه بر روی یک عملکرد ضروری سلول – یعنی استفاده از اکسیژن در داخل سلول برای تولید انرژی – تأثیر می‌گذارد.

دکتر کاریا بارتلسون، محقق ارشد از آزمایشگاه ژنتیک بیماری آلزایمر در دانشگاه آدلاید، گفت: این بسیار جالب است؛ زیرا می‌دانیم زمانی که بیماری آلزایمر در نهایت ایجاد می‌شود، مغز افراد به شدت در تولید انرژی دچار کمبود می‌شود.

دانشمندان گفته اند پیدا کردن این عامل مهم مشترک بسیار رضایت بخش است. به گفته دکتر بارتلسون، در صورتی که ما متوجه جزئیات این مسأله شویم که چه مشکلی در استفاده از اکسیژن وتولید انرژی وجود دارد، ممکن است راه‌هایی را برای متوقف کردن بیماری آلزایمر قبل از شروع آن بیابیم که این امر به نفع جمعیت سالمند خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط