با نرخ رشد فعلی تا 15 سال آینده جمعیت سالمندی گیلان 2 برابر خواهد شد


با نرخ رشد فعلی تا 15 سال آینده جمعیت سالمندی گیلان 2 برابر خواهد شد

رشت - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به موضوع نگران کننده پیرشدن جمعیت این استان گفت: در ١٠ تا 15 سال آینده با نرخ رشد فعلی در گیلان جمعیت سالمندی استان ٢ برابر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر آبتین حیدرزاده روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران با موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار داشت: در زمان حاضر استان گیلان کمترین نرخ رشد جمعیت با ۰/۴ (چهار دهم درصد) را در کشور دارد.

وی با اشاره به جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان افزود: ۱۳ تا ۱۶ درصد جمعیت این استان در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه رودسر و املش سالمندترین شهرستان استان به شمار می روند، گفت: بیشترین نرخ باروری در غرب گیلان مربوط به شهرستان های آستارا و تالش است.

حیدرزاده در ادامه اظهار داشت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برخلاف تصور برخی، تنها افزایش جمعیت نیست بلکه اینکه افراد هر تعداد که تمایل دارند فرزند داشته باشند کار فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در افرادی شمار فرزندان داشته از تعداد مورد انتظار آنان برای برخورداری از فرزند کمتر است، افزود: لذا بدیهی است که تمام ذینفعان موانع فرزندآوری را برداشته و روند را تسهیل کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه غربالگری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ممنوع نشده است اظهار داشت: در این ارتباط تست های غربالگری برای جمعیت در خطر آموزش داده می‌شود در صورتی که تمایل باشد حمایت خواهند شد.

حیدرزاده با بیان اینکه هدف از افزایش جمعیت کشور ازدیاد جمعیت ناکارآمد نیست، اضافه کرد: در این ارتباط کسانی که می‌توانند مورد مشاوره قرار گیرند، تا فرزندآوری داشته باشند.

وی در ادامه به موضوع ناباروری اشاره کرد و اظهار داشت: در ناباروری اولیه و ثانویه مداخله داریم و قانون نیز برنامه های خوبی را در این زمینه در نظر گرفته است، ضمن اینکه در گیلان تمام امکانات درمان ناباروری وجود داشته و نیاز به اعزام به خارج استان برای درمان نیست.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مهرماه امسال در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آبان ماه امسال توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول