محافظان بدن در برابر اومیکرون مشخص شدند


محافظان بدن در برابر اومیکرون مشخص شدند

به گزارش بهداشت نیوز (https://behdasht.news/)، سلول‌های T که هم توسط واکسیناسیون و هم از طریق عفونت‌ های کووید ۱۹ تولید می‌ شوند، نشان داده‌ اند که در محدود کردن پیشرفت بیماری با حذف سلول‌ های آلوده به ویروس و...

به گزارش بهداشت نیوز، سلول‌های T که هم توسط واکسیناسیون و هم از طریق عفونت‌ های کووید ۱۹ تولید می‌ شوند، نشان داده‌ اند که در محدود کردن پیشرفت بیماری با حذف سلول‌ های آلوده به ویروس و کمک به سایر عملکردهای سیستم ایمنی، حیاتی هستند.

مطالعات اولیه گزارش داده‌ اند که اومیکرون به سرعت تبدیل به غالب‌ ترین سویه در گردش در جهان شده، می ‌تواند از آنتی ‌بادی‌ های تولید شده توسط واکسیناسیون یا عفونت طبیعی کووید ۱۹ فرار کند و نگرانی‌ هایی را در مورد افزایش احتمال عفونت مجدد و موارد پیشرفت ایجاد می‌ کند.

یک تیم پژوهشی بیش از ۱۵۰۰ قطعه از پروتئین ‌های ویروسی کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹ به نام اپی‌ توپ‌ ها را که توسط سلول‌ های T در بیماران کووید ۱۹ بهبودیافته یا پس از واکسیناسیون شناسایی می‌ شوند، تجزیه و تحلیل کردند.

یافته‌ های این تیم نشان می ‌دهد که اومیکرون بعید است که بتواند از سلول‌ های T فرار کند و به شواهد رو به رشد گروه‌ های تحقیقاتی در سراسر جهان که همچنین در حال بررسی پاسخ سلول‌ های T به کووید۱۹ هستند، اضافه می‌ کند.

پروفسور متیو مک کی (Matthew McKay)، استاد دانشگاه ملبورن و سرپرست این تحقیقات در این رابطه گفت: حتی اگر اومیکرون یا نوع دیگری برای آن ماده به طور بالقوه بتواند از آنتی بادی ها فرار کند، باز هم می توان انتظار داشت که یک پاسخ قوی سلول T محافظت کند و به جلوگیری از بیماری های مهم کمک کند.

نگران کننده ترین جنبه اومیکرون، فراوانی جهش در پروتئین اسپایک آن است که هدف اولیه واکسن های کووید۱۹ است. پروتئین اسپایک، ویروس را قادر می سازد تا به سلول های انسان چسبیده و وارد آن شود.

واکسن‌ های فعلی، آنتی بادی‌ های خنثی‌ کننده را با هدف مسدود کردن این فرآیند القا می ‌کنند، که این آنتی ‌بادی‌ ها در مقایسه با انواع قبلی، مانند دلتا، در برابر اومیکرون مؤثر نیستند.

در تجزیه و تحلیل اپی توپ های ویروس از پروتئین اسپایک که توسط سلول های T در افراد واکسینه شده یا قبلاً آلوده شده هدف قرار می گیرند، این مطالعه نشان داد که تنها ۲۰ درصد جهش های مرتبط با اومیکرون را نشان دادند. حتی در این صورت، این جهش ها لزوماً به این معنی نیست که ویروس قادر به فرار از سلول های T بدن خواهد بود.

در میان این اپی توپ های سلول T که دارای جهش اومیکرون هستند، تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که پیش بینی می شود بیش از نیمی از آنها هنوز برای سلول های T قابل مشاهده باشند

پروفسور احمد عبدالغدیر (Ahmed Abdul Quadeer)، استادیار پژوهشی HKUST و یکی از سرپرستان این مطالعه در این باره گفت: «این شانس فرار اومیکرون از دفاع سلول‌ های T را بیشتر کاهش می‌ دهد.»

در حالی که این مطالعه روی پروتئین اسپایک ویروس متمرکز بود، زمانی که تیم تجزیه و تحلیل خود را به سایر پروتئین ‌های ویروس گسترش داد، آنها دریافتند که اکثریت قریب به اتفاق (بیش از ۹۷ درصد) اپی ‌توپ‌ های سلول T غیر خوشه ‌ای، جهش ‌های مرتبط با اومیکرون را در بر نمی ‌گیرند.

پروفسور مک کی گفت: «این نتایج به طور کلی نشان می دهد که فرار گسترده از سلول های T بسیار بعید است. بر اساس داده‌ها، ما پیش ‌بینی می ‌کنیم که پاسخ‌ های سلول T که برای مثال توسط واکسن‌ ها و تقویت‌ کننده‌ ها ایجاد می ‌شوند، همچنان به محافظت در برابر اومیکرون، همانطور که برای انواع دیگر مشاهده می ‌شود، ادامه دهند. ما معتقدیم که این خبر مثبتی در مبارزه جهانی علیه اومیکرون است.»

شرح کامل این تحقیقات و یافته های ان در آخرین شماره مجله ویروس ها (Viruses) منتشر شده و قابل دسترس است.

منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی