پل ساسانی دزفول شاخصه‌های لازم را برای ثبت جهانی دارد


پل ساسانی دزفول شاخصه‌های لازم را برای ثبت جهانی دارد

دزفول-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: پل ساسانی دزفول در کنار بافت قدیم، سازه‌های آبی و منظر طبیعی شاخصه‌های لازم را برای ثبت جهانی دارد که امیدواریم به زودی محقق شود.

به گزارش ایرنا حکمت اله موسوی عصر دوشنبه در آیین بزرگداشت ۹۰ سالگی ثبت ملی پل ساسانی دزفول (کهن ترین پل استوار جهان) در کنار این پل تاریخی گفت: پل ساسانی دزفول هنوز کارکرد اصلی خود را که محل عبور و مرور مردم بوده به خوبی ایفا می کند.
وی افزود: اتفاقات خوبی در این مدت رقم خورده که ممنوعیت عبور و مرور خودرو و حذف سازه فولادی روی پل از جمله این اقدامات است زیرا این سازه ها موجب تهدید و تخریب موج شکن‌ها می شدند.
موسوی پل ساسانی دزفول را بنایی فاخر و ارزشمند دانست که وجود بافت تاریخی ارزشمند و سازه های آبی منحصر بفرد در کنار مناظر طبیعی، فرهنگی و فرهنگ غنی مردمی بر ارزش آن می افزاید و معیارهای ثبت جهانی را به خود اختصاص می دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان اظهارداشت: دزفول شهر ملی کپوبافی است که دبیرخانه آن هم فعال شده که اگر فعالیت این دبیرخانه افزایش یابد می تواند زمینه ثبت جهانی را نیز به ارمغان آورد.
وی خواستار توجه رسانه ها، سازمان های مردم نهاد و خیران میراث فرهنگی شد و افزود: ثبت جهانی آثار تاریخی به مطالبه گری مردم بستگی دارد زیرا توجه و کمک های مردمی یکی از فاکتورهای مهم برای ارزیابی و ثبت جهانی آثار تاریخی است.
وی بیان داشت: اعتبارات خوبی هم در اداره کل برای این پل درنظر گرفته شده که جذب خواهند شد البته این پل مشکلاتی نیز دارد که باید همه دست به دست هم دهیم تا آنها را برطرف کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از فرمانداری دزفول خواست برای اختصاص اعتبار برای پل ساسانی در کمیته برنامه ریزی همکاری لازم را داشته باشد تا برنامه جامع و ارزشمندی برای حفاظت پل ساسانی دزفول تدوین شود.
موسوی افزود: با تلاش های صورت گرفته توانستیم محور تاریخی، طبیعی و فرهنگی دز را ثبت ملی کنیم که این اقدامات ارزشمند پیش درآمدی برای ثبت جهانی دز و آثار تاریخی است.

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است.

این پل که ۲ منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که بر روی رودخانه دز بنا شده‌ است.
این پل در سال ۲۶۰ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد؛ قلعه‌ای نیز برای حفاظت از پل بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد.

در زمان قاجار تعمیراتی بر روی این پل صورت گرفت، قسمت‌های بتنی پل باستانی دزفول نیز در دوره پهلوی به آن افزوده شد.
این پل دارای ۱۴ دهانه است و از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا