گفت و گوی اولیانوف و باقری پیرامون رفع تحریم ها


گفت و گوی اولیانوف و باقری پیرامون رفع تحریم ها

مذاکره کننده ارشد روسیه روز دوشنبه پس از دیدار با علی باقری رییس هیات ایرانی در وین گفت که دو طرف پیرامون موضوع رفع تحریم‌ها در جریان مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توییتر نوشت:‌ «ما درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد مناقشه که باید برای اطمینان از احیای برجام و لغو تحریم‌ها حل و فصل شود، تبادل نظر کردیم.»

او در پیام دیگری از دیدارش با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام خبر داد و عنوان کرد که دو طرف در مورد راه‌ها و ابزارهای ممکن برای تسریع روند مذاکرات و رفع تحریم‌ها گفت وگو کردند.

مذاکره کننده ارشد روسیه همچنین به دیدار با رییس جدید هیات آلمان خانم«جورون بلمن» اشاره کرد و افزود که مشتاقانه در انتظار همکاری‌های سازنده با وی در جریان مذاکرات است.

گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه میان نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات وین از حوالی ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کویورگ آغاز شده است. باقری در نخستین دیدار امروز خود با طرف روس ملاقات و سپس با انریکه مورا دیدار کرد. وی هم اکنون سرگرم گفت‌وگو با نمایندگان سه کشور اروپایی است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ آذر آغاز شده در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود. جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف خارج شده از توافق سال 94 باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت که جمهوری اسلامی ایران « از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیست. طرف مقابل در دور هفتم وقت‌کشی زیادی کرد و بعد پذیرفت درباره ابتکارات ایران مذاکره کند.»

وی تاکید کرد: هیأت ایران از این توان برخوردار است و این سوال را باید کرد که آیا هیات‌های دیگر با این توان تصمیم گیری در وین حاضر هستند و آیا ایران فقط باید تمام تلاش خود را بکند و ابتکارات و موضوعات را با دقت مطرح کنند و آیا انتظار است طرف مقابل نیز چنین کنند.

خطیب زاده با بیان اینکه اگر این اراده و سطح از توانایی در طرف مقابل دیده شود، گفت: می‌توان گفت با کمترین زمان ممکن می‌توان به توافق خوب، قابل اتکا و پایدار رسید.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج