راهکارهای جلوگیری از خسارات جانی و مالی تصادفات در استان سمنان چیست؟


راهکارهای جلوگیری از خسارات جانی و مالی تصادفات در استان سمنان چیست؟

سمنان- ایرنا- سالانه شمار قابل توجهی از هموطنان در اثر حوادث حوادث رانندگی در معابر درون شهری و جاده‌های برون شهری و روستایی استان سمنان جان خود را از دست می‌دهند که ارتقای ایمنی راه‌ها، فرهنگ‌سازی در کنار تولید خودروی استاندارد لازمه جلوگیری از خسارت جبران‌ناپذیر از دست رفتن سرمایه‌های انسانی است.

به گزارش ایرنا، هر کشته تصادفات در کشور معادل ۵.۳ میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد به بیانی دیگر، سالانه نزدیک به هفت درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر حوادث رانندگی از بین می‌رود و اگر تنها پنج درصد از تصادفات منجر به معلولیت سرنشینان شود، میانگین سالی ۱۵ تا ۲۰ هزار معلول حرکتی به جمعیت کشور اضافه می شود و همین آمار گویای فاجعه پایان دردناک و دلخراش سرمایه انسانی است و یکی از کانون‌های پرخطر که سرمایه‌ها را در خود می‌بلعد راه‌های کشور هستند که بخش عمده ای از محور غربی- شرقی و یا شمالی- جنوبی کشور از استان سمنان عبور می کند و انتظار می‌رود مسوولان در این زمینه بیش از پیش حساس باشند و برای کاهش تصادفات در راه‌های استان سمنان اقدامی عاجل انجام دهند.

به گفته سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور سالانه ۱۴ هزار نفر کشته و بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در کشور مجروح‌ می شوند که این تعداد قابل توجه است.

طبق آمار ۲ هزار و ۷۶ کیلومتر راه در استان وجود دارد که از این وسعت ۳۰ کیلومتر آزادراه و ۳۹۲ کیلومتر بزرگراه است و با توجه به اینکه استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با هشت استان کشور و راه اتصال دهنده غرب به شرق و شمال به جنوب کشور و به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی شرق کشور محسوب می‌شود، تردد زیادی در محورهای مواصلاتی استان ثبت می‌شود و توجه به ارتقای ایمنی راه‌های استان سمنان با توجه به توضیحات گفته شده در واقع یک اقدام ملی و فراستانی محسوب می‌شود.

طبق گزارش‌ها سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محورهای مواصلاتی استان سمنان عبور می‌کنند و همین آمار نشاندهنده نقش طلایی محورهای مواصلاتی استان در اتصال استان‌ها به یکدیگر و ضرورت ارتقای ایمنی راه‌های استان است. به گفته کارشناسان واژگونی در تصادفات استان سمنان سهم ۵۶ درصدی دارد که از میانگین کشوری بالاتر است و خستگی وخواب آلودگی علت اصلی واژگونی خودرو محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش به بررسی آماری استان سمنان از لحاظ تصادفات، راهکارها و اقدامات مسوولان برای کاهش تصادفات خواهیم پرداخت.

آذر امسال جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در سفر به استان سمنان گفت: میانگین کشور در واژگونی و حوادث در حاشیه ۳۰ کیلومتری شهرها ۵۹ درصد است که این‌میزان در استان سمنان به ۶۰ درصد می رسد.

سردار حسینی گفته بود: سرعت غیرمجاز و متوسط سرعت در استان سمنان از میانگین ‌کشوری بالاتر است که توسعه کنترل های هوشمند باید در دستور کار قرار گیرد.

واژگونی در تصادفات استان سمنان سهم ۵۶ درصدی دارد که از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با بیان اینکه سهم واژگونی در تصادفات رانندگی در کشور ۵۰ درصد است، تصریح کرد: خستگی وخواب آلودگی مولفه اصلی واژگونی خودرو است و واژگونی در تصادفات استان سمنان سهم ۵۶ درصدی دارد که از میانگین کشوری بالاتر است.

جانشین رئیس پلیس راهور گفت:با اشاره به اینکه میانگین جانباختگان عابر در استان سمنان از کشور پایین تر و مناسب است، بیان کرد: میانگین جانباختگان عابر پیاده در تصادفات در استان ۹.۵ و در کشور به ۱۲ درصد می رسد.

راهکارهای جلوگیری از خسارات جانی و مالی تصادفات در استان سمنان چیست؟

افزایش ۲۰ درصدی جانباختگان تصادفات در استان سمنان

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا پایان آذر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در استان افزایش ۲۰ درصدی داشت.

مهدی نوروزی روز دوشنبه به رسانه‌ها ابراز داشت: ۲۱۲ نفر به دلیل حوادث رانندگی در استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال جان باختند.

وی ادامه داد: سال گذشته در بازه زمانی فروردین تا آذر ۱۷۷ کشته به دلیل حوادث رانندگی در استان سمنان ثبت شده بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان بیان کرد: از مجموع جان باختگان حوادث رانندگی این استان از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۱۶۵ نفر مرد و ۴۷ نفر زن بودند.

نوروزی تصریح کرد: بیشترین حوادث رانندگی منجر به فوت در استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال مربوط به حوادث جاده‌ای با فراوانی ۱۷۷ مورد بود.

وی یادآور شد: از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال ۲۵ مورد تصادف منجر به فوت در مسیرهای درون شهری و ۱۰ مورد در جاده‌های روستایی استان سمنان رخ داد.

نوروزی خاطرنشان کرد: سه هزار و ۷۱۷ مصدوم به دلیل حوادث رانندگی از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان مراجعه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۹ نفر مرد و یکهزار و ۲۰۸ نفر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: شمار مصدومان حوادث رانندگی در استان طی سه فصل سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، افزایش ۱۲ درصدی داشت.


آمار نشاندهنده افزایش تصادفات در محورهای استان سمنان است، اما استاندار سمنان در حالی که کمتر از ۶ ماه از انتصابش می‌گذرد با تاکید بر افزایش ماندگاری مسافر ، کاهش تصادفات در محورهای استان را دنبال می‌کند.

راهکارهای جلوگیری از خسارات جانی و مالی تصادفات در استان سمنان چیست؟

کاهش تصادفات جاده‌ای در سایه افزایش ماندگاری مسافران

استاندار سمنان گفت: افزایش مدت ماندگاری مسافران با معرفی ظرفیت‌های گردشگری و ارتقاء خدمات بین راهی برای کاهش تصادفات در راه‌های استان مورد توجه باشد.

سید محمدرضا هاشمی ابراز داشت: کارگروهی ویژه برای افزایش مدت ماندگاری مسافران با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان به مسافران، تشکیل خواهد شد. استان سمنان در مسیر زائران حرم امام هشتم(ع) قرار دارد که نیاز است تا اقدامات در حوزه راه ها با حساسیت بیشتری پیگیری شود.
هاشمی تاکید کرد: رفع نقاط حادثه خیز، عملیاتی شدن و تکمیل آزادراه حرم تا حرم و تقویت نصب علائم هشداردهنده، در کنار افزایش مدت ماندگاری مسافر به عنوان راهکاری موثر در کاهش تصادفات باید مورد توجه باشد.

هدایت مسافران به سمت بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و اقامت در اقامتگاه های بوم گردی، مدت ماندگاری مسافران را افزایش خواهد داد و در کنار کاهش تصادفات، استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل و رشد اقتصادی محقق می شود.
وی اظهار داشت: هدایت مسافران به سمت بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و اقامت در اقامتگاه های بومگردی، مدت ماندگاری مسافران را افزایش خواهد داد و در کنار کاهش تصادفات، استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل و رشد اقتصادی محقق می شود.
هاشمی اضافه کرد: پایش تصویری راه ها نقشی مهم در کاهش تصادفات دارد و باید در حوزه درون شهری این مساله مورد توجه ویژه شهرداری ها قرار گیرد و در بخش برون شهری نیز تقویت شود.
استاندار سمنان تصریح کرد: شناسایی نقاط حادثه خیز طی یک برنامه جامع زمانبندی شده از دیگر موارد مهمی است که باید احصاء و برطرف شود.
وی افزود: افزایش تابلوها و علائم ‌جاده ای در حوزه راه‌های استان سمنان برای اطلاع رسانی مطلوب تر برای مسافران راهبردی مهم در کاهش تصادفات است. مجتمع های بین راهی ، فضای مناسبی را برای مسافران در بحث نمازخانه و ارائه خدمات رفاهی مطلوب فراهم کنند و باید احداث بیش از پیش این مجتمع‌ها در استان سمنان مورد توجه باشد.
هاشمی اظهار داشت: کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین باید به خارج از شهر و استقرار در پارکینگ های ویژه خود هدایت شوند و باید پارکینگ های مناسب نیز در ورودی شهرهایی که پارکینگ‌ ندارند، احداث شود.
استاندار سمنان گفت: رفع نقاط حادثه خیز در راه های درون و برون شهری استان نیازمند توجه ویژه در بخش تخصیص اعتبارات از منابع ملی است.

اما در ادامه مدیرکل راهداری و حمل نقل پایانه‌ها نیز اعلام کرد با توجه به وضعیت راه‌های استان سمنان از محل مصوبه‌های سفر رییس جمهور به استان اعتبارات خوبی برای ارتقای ایمنی راه‌های استان اختصاص یافت.

راهکارهای جلوگیری از خسارات جانی و مالی تصادفات در استان سمنان چیست؟

تامین ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای ایمنی راه‌های استان سمنان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان برای بهبود وضعیت راه‌های سمنان در نظر گرفته شد.

احسان منصورکیایی ابراز داشت: اعتبارات در نظر گرفته شده از محل مصوبات سفر رییس جمهو در ۲ بخش رفع نقاط حادثه‌خیز و نگهداری و لکه‌گیری آسفالت جاده‌های استان هزینه خواهد شد.
وی با اشاره به وجود چهار نقطه مستعد حادثه‌خیز در محورهای استان سمنان ، ادامه داد: طرح رفع نقص ۲ نقطه در محدوده لاسجرد و ایوانکی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و رفع نقص نقاط دیگر در دستور کار است.

استان سمنان از لحاظ فراوانی واژگونی خودرو در کشور رتبه دوم را دارد و در کنار رفع نقص نقاط حادثه‌خیز، توجه به افزایش شمار مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و افزایش مدت ماندگاری مسافر برای کاهش تصادفات باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
منصورکیایی تصریح کرد: استان سمنان از لحاظ فراوانی واژگونی خودرو در کشور رتبه دوم را دارد و در کنار رفع نقص نقاط حادثه‌خیز، توجه به افزایش شمار مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و افزایش مدت ماندگاری مسافر برای کاهش تصادفات باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: مجوز ساخت ۶۲ مجتمع خدماتی و رفاهی در محورهای مواصلاتی استان سمنان صادر شده که اکنون ۲۳ مجتمع در حال ساخت است و ۳۴ مجتمع بهره‌برداری می‌شود.
وی یادآور شد: اگر تمام ۶۲ مجتمع خدمات رفاهی در استان سمنان به بهره‌برداری برسد، می‌توان گفت به طور متوسط در هر ۳۵ کیلومتر در جاده‌های استان سمنان یک مجتمع وجود دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: ۵۷ دستگاه تردد شمار، ۲۷ دوربین نظارتی و ۶۳ سامانه ثبت تخلف در محورهای مواصلاتی استان به منظور تامین ایمنی راه‌ها فعال است.

به گزارش ایرنا، تحقق مولفه ایمنی جاده ای، نیازمند یک اقدام همه‌ جانبه همراه با آسیب شناسی جامع است و در این بین، ارائه خدمات حین سفر در کاهش تصادفات نقشی مهم دارد و انتظار می‌رود ارتقای ایمنی راه‌ها با توجه به اعتبارات و با اجرای طرح‌های زودبازده و کم‌هزینه مورد توجه و پیگیری باشد و با توجه به اینکه خستگی و خواب آلودگی یکی از مولفه های مهم و عمده در تصادفات جاده ای استان سمنان است، احداث مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی کوچک‌مقیاس و افزایش ضریب پوشش دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلف در محورهای مواصلاتی استان سمنان به منظور کاهش تصادفات نکته مهمی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار