پیمایش ملی «اینترنت و کودکان در ایران» منتشر شد


پیمایش ملی «اینترنت و کودکان در ایران» منتشر شد

گزارش پیمایش ملی «اینترنت و کودکان در ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدها» که در دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در این پیمایش تلاش شده با جمع‌آوری داده‌های دقیق در مورد تجارب دیجیتالی کودکان، خطرها و فرصت‌های فضای مجازی و میزان توجه به حقوق آن‌ها در این فضا، زمینه تدوین سند مدیریت مصرف اینترنت برای کودکان فراهم شود.

پیمایش ملی کودکان و اینترنت بین ۱۱۰۶۹ کودک ۹ تا ۱۷ سال در سراسر کشور اجرا شده است که ۴۹ درصد پاسخ‌گویان را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل داده‌اند.

این گزارش در ۱۱ فصل و ۵۶۵ صفحه تنظیم شده که به غیر از فصل اول که دربرگیرنده کلیات پژوهش است، در فصل‌های دیگر، مشخصات پاسخ‌گویان، دسترسی به اینترنت، فرصت‌ها و رفتارها، زیست‌بوم دیجیتال، مهارت‌های دیجیتالی، ریسک‌ها و مخاطرات در اینترنت، منابع هویت کودکان و خلاصه یافته‌ها، گنجانده شده است.

مطابق یافته‌های این پیمایش در رابطه با میزان دسترسی به اینترنت، ۵۹.۱ درصد پاسخ‌گویان وقتی که برای اولین‌بار از اینترنت استفاده کرده‌اند، ۱۰ سال و کمتر داشته‌اند. ۳۱.۴ درصد ۱۱ تا ۱۵ سال سن داشته‌اند و ۲.۳ درصد بیش از ۱۵ سال بوده‌اند.

درراستای شناسایی نوع رفتارهای کودکان و نوجوانان در اینترنت، میزان پرداختن آن‌ها به فعالیت‌های گوناگون پرسیده شده و خواسته شده است که بگویند در یک ماه گذشته، چقدر هریک از کارها را به صورت اینترنتی انجام داده‌اند. در این بخش، ۳۵.۹ درصد کودکان و نوجوانان گروه نمونه گفته‌اند که به صورت تقریباً روزانه یا بیشتر با دوستان هم‌سن‌وسالشان ارتباط اینترنتی دارند.

در قسمت «محیط‌زیست دیجیتال» ۵۶.۶ درصد کودکان گفته‌اند که در پیام‌رسان‌های فوری فعال هستند. در مراتب بعدی، میزان فعالیت در موتورهای جستجو مثل گوگل با ۵۲.۱ درصد و سایت‌هایی که اطلاعات علمی ارائه می‌دهند، با ۳۰.۳ درصد بیشتر است. هم‌چنین، ۲۱ درصد گفته‌اند که در سایت بازی‌های اینترنتی فعال هستند.

در بخش سنجش «مهارت‌ها»ی کودکان کاربر اینترنت در ابعاد مختلف، بیشترین میزان مهارت دیجیتال کودکان و نوجوانان، مربوط به نصب برنامه‌ها بر روی دستگاه موبایل است که ۸۳.۱ درصد به میزان زیاد یا خیلی زیاد مهارت دارند. کم‌ترین میزان مهارت آن‌ها نیز، مربوط به خرید درون‌برنامه‌ای و شناسایی اعتبار سایت‌ها و اعتماد به آن‌ها است.

«حمایت اجتماعی» بخش دیگر این پیمایش است که ۴۹.۶ درصد کودکان گفته‌اند که والدینشان از خیلی از فعالیت‌های آن‌ها در اینترنت اطلاع دارند. ۲۸.۸ درصد گفته‌اند تا حدی و ۱۲.۴ درصد معتقدند که والدینشان، فقط از کمی از فعالیت‌های آن‌ها در اینترنت مطلع هستند. ۵.۵ درصد نیز گفته‌اند که اصلاً والدینشان اطلاع ندارند آن‌ها در اینترنت چه کارهایی انجام می‌دهند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد