فعالیت اجتماعی زن مسلمان نباید به تخریب خانواده بیانجامد


فعالیت اجتماعی زن مسلمان نباید به تخریب خانواده بیانجامد

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر فعالیت های اجتماعی بانوان گفت: محل مرکزی زندگی زن و فعالیت‌های او، خانه است و با حفظ حریم خانواده، فعالیت های اجتماعی را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین استاد بهجت پور در جریان سفر به استان لرستان، با مدیران مدارس علمیه خواهران و کادر مدیریت حوزه علمیه خواهران استان لرستان نشستی را برگزار کرد.

در این نشست که حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد حضور داشت، مدیر حوزه های علمیه خواهران، در سخنانی به جایگاه زنان در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی به خوبی توانست ظرفیت‌های انسانی و دیگر ظرفیت‌های موجود در کشور را شناسایی کرده و آنان را شکوفاسازی کند. یکی از این ظرفیت ها، جوانان و زنان بودند. از دوراندیشانه ترین اقدامات امام خمینی، مسئله به میدان آمدن زنان و توجه به ظرفیت آنان در کشور بود. این دو عامل یعنی ظرفیت جوانان و حضور زنان، پیشران انقلاب اسلامی بود و باعث شد بسیاری از مسائل نظام و انقلاب به سرعت حل شود.

وی تصریح کرد: این هنر اسلام است که به این ظرفیت بانوان توجه و آن را آزاد کرد و در خدمت نهضت پیامبر(ص) قرار داد. از حضرت خدیجه(س) که نقش ماندگاری در نهضت پیامبر اسلام(ص) دارد و در پیچ های تند و مهم نهضت ایشان همراه پیامبر بود و این نشان می دهد که بندگی توحیدی را با افتخار پذیرفت و ثروت خود را در این راه هزینه کرد و چه حضرت زهرا(س) که از اولین مجاهدین در راه پیامبر(ص) و دوره پس از آن حضرت بود. اینها نشان می‌دهد می‌توان این ظرفیت‌ها را به خوبی آزاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین استاد بهجت پور با بیان اینکه برای جهان و یک تاریخ، یک زن مانند حضرت زهرا(س) کافی است، گفت: آن حضرت، معیاری در تشخیص بین جریان منافق از مومنین واقعی بود و با موضعی که داشتند، خط صحیح را نشان دادند. حضرت فاطمه(س) فرزندانی تربیت کرد که پاره های نوری بودند که اسلام ناب محمدی را حفظ کردند.

وی با بیان اینکه ظرفیت موجود در بانوان، ظرفیتی است که اگر آزادش کنیم، معجزه اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خواهران در این زمینه امیدآفرین است. همچنان که امام خمینی(ره) روی زن و خانواده تمرکز داشت، دشمن نیز روی این مقوله تمرکز کرده تا عامل برتری امام خمینی(ره) را از ایشان بگیرد. این مسئله بسیار مهم است و چالش های ناخواسته زیادی که به دلیل تحول در کشور در حال ورود به آن هستیم، وجود دارد.

مدیر حوزه های علیمه خواهران، با بیان اینکه مقاومت و توسعه هزینه دارد، یادآور شد: ما در توسعه چالش های ناخواسته ای داریم که باید مدیریت کنیم ،قبل از مدیریت نیز باید آن را تدبیر کرده و خوب مطالعه کنیم، تفاوت توسعه اسلامی با توسعه غربی دقیقاً در همین جاست. اگر بناست توسعه اسلامی شامل حال زن شود، باید به فکر فرزندآوری باشیم، به فکر تحصیل آسان و نزدیکترین محل به کانون خانواده اش باشیم، باید برنامه ها با محوریت خانواده در فعالیت های اجتماعی زنان شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نباید فعالیت اجتماعی زن مسلمان به تخریب خانواده بیانجامد، به هیچ وجه نباید خانواده تبدیل به خانواده هسته ای و کوچک شامل زن مرد و فرزند شود، بلکه زنان در عین حال که در طایفه و خانواده خود حضور دارند، در عین حال برای جهان فکر کنند.

حجت الاسلام و المسلمین استاد بهجت پور، بر طراحی یک نظام توسعه علمی و تربیتی منطبق با ویژگی‌ها و ظرفیت‌های زنانه تاکید کرد و اظهار داشت: اگر از نظامات آموزشی دیگر مانند دانشگاه ها و حتی نظام آموزش حوزه علمیه برادران تبعیت کنیم، به حوزه علمیه خواهران ضربه زده ایم، به هیچ وجه نباید در برنامه ها، ویژگی های زنانه را نادیده گرفت. زن در عین حال که در خانه است، باید نقش اجتماعی داشته داشته باشد. دال مرکزی زندگی زن و فعالیت‌های او، خانه است و با حفظ حریم خانواده، فعالیت های اجتماعی را پیگیری کند.

وی با اشاره به افق حوزه علمیه خواهران در سال 1414 به عنوان مرجع دینی مسائل زن و خانواده در افق ملی و بین‌المللی یادآور شد: هم اکنون حوزه های علمیه خواهران تا آن جایگاه فاصله زیادی دارد. حوزه علمیه خواهران یک دستگاه جوان بوده و عمر ۲۶ساله دارد، اما در طول این مدت ۵۰۰مدرسه بنا شده است، اساتید این مدارس از خود همین مجموعه در تامین شده است. کادر مدیریت حوزه ها در دل این مجموعه پرورش یافته و تربیت شده است. هم اکنون ۱۸رشته تحصیلی در سطح ۳و حدود ۷رشته در سطح ۴در حوزه های علمیه خواهران وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: هدفمان این است که از قاعده تا راس هرم این مجموعه، توسط خود بانوان اداره شود. هم اکنون 4800 استاددر حوزه های علمیه خواهران مشغول تدریس هستند که 3900 استاد، خانم هستند و این از توفیقات حوزه‌های علمیه خواهران است. اما نکته ای که وجود دارد این است که حدود ۳۰۰کتاب در حال تدریس در حوزه هاست که فقط یکی از این کتاب ها نویسنده اش خانوم است. ما باید کار را به جایی برسانیم که بخش متنابهی از این نوشته ها کار خود خانم ها باشد. زیرا بانوان در هنگام نگارش می توانند در مثال ها و تطبیقات از مسائل خود بانوان انتخاب کنند. گاهی حواسمان نیست که زنان ما هم مردان می نویسند! باید این ها را اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بناست حوزه علمیه، حوزه اثرگذار و مرجع باشد، باید بتوانیم همه باهم مسائل و چالش های اصلی امروز کشور را که ناشی از توسعه و تهاجم فرهنگی است، حل کنیم. مسائلی همچون ازدواج آسان، فرزندآوری و طلاق عاطفی، اشرافی گری و تجمل گرایی و... بانوان حوزوی در کنار دیگر فعالیت ها، باید به این امور نیز بپردازند و این انتظار از خواهران و حوزه‌های علمیه وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین استاد بهجت پور، عمر حوزه های علمیه خواهران را جوان دانست و تصریح کرد: مشکلاتی که وجود دارد، ناشی از جوان بودن ماست و ما هنوز جای خود را باز نکرده ایم. خواهران حوزوی، القاب حوزوی ندارند و نیز پوششی که آنها را مانند برادران حوزوی از دیگران در جامعه متمایز کنند، نیز ندارند، ولی با این حال، در جشنواره علامه حلی، خواهران بسیار جلوتر از برادران هستند و امتیازات بیشتری را کسب می کنند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!