87 درصد خوزستانی‌ها، واکسن‌نزده محسوب می‌شوند


87 درصد خوزستانی‌ها، واکسن‌نزده محسوب می‌شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه فردی که سه دوز واکسن دریافت نکرده است، در برابر اُمیکرون مقاومت ندارد و در حال حاضر پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در خوزستان 13 درصد است، گفت: 87 درصد خوزستانی‌ها، واکسن‌نزده محسوب می‌شوند.

دکتر سید محمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا که امروز (۲۱ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به انطباق نداشتن گزارش‌های میدانی با خوداظهاری‌های بهداشتی اظهار کرد: گزارش شده که در پایانه‌های مسافربری یکی از شهرستان‌ها صددرصد از ماسک استفاده می‌شود در حالی که می‌دانیم حتی ۲۰ درصد هم از ماسک استفاده نمی‌شود. همچنین بر اساس بررسی‌های میدانی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۸ درصد هم نمی‌رسد در حالی که بر اساس گزارش‌های خوداظهاری ۸۰ درصد ذکر شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ما بر اساس داده‌ها فعالیت می‌کنیم و اگر داده‌ها واقعی نباشند، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به رکورد اُمیکرون در هفته گذشته در دنیا، تصریح کرد: در کل دنیا موارد ابتلا ۴۸ درصد و موارد مرگ ۲ درصد افزایش یافته است اما افزایش مرگ در برخی کشورها وحشتناک بوده است؛ هفته گذشته موارد مرگ در کانادا که یک کشور صنعتی و با داشتن زیرساخت‌های خوب بهداشتی است، ۹۴ درصد افزایش یافته است. زمانی که این کشورها دچار مشکل می‌شوند، ما جای خود داریم.

وی با اشاره به کاهش نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: در برخی شهرستان‌ها اجرای طرح شهید سلیمانی کمرنگ شده است. همچنین شاهد نبود برخورد قانونی با متخلفین هستیم به گونه‌ای که از ۳۵۵ اخطاریه تنها ۱۹ معرفی به مراجع قضایی داشتیم که این رقم معادل ۵ درصد است.

علوی گفت: خوزستان چهار موج کرونا را گذرانده و هر موج از موج قبلی بدتر بود و در هر موج تعداد زیادی از هم‌استانی‌ها را از دست دادیم؛ در موج اخیر متوسط روزانه مرگ در خوزستان ۲۷ مورد بود.

وی با بیان اینکه تمام هنر ما این است که نگذاریم موجی رخ دهد، گفت: بر اساس ترند بیماری هر سه چهار ماه یک موج بیماری رخ می‌دهد بنابراین یکی از کارها برای مقابله با بروز پیک احتمالی، افزایش سرعت واکسیناسیون است.

علوی با اشاره به سرعت کم واکسیناسیون در خوزستان، بیان کرد: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون در خوزستان پایین‌تر از میانگین کشوری است این در حالی است که در برخی کشورها تزریق نوبت چهارم واکسن مطرح شده است.

وی افزود: گفته می‌شود فردی که سه دوز واکسن دریافت نکرده است، در برابر اُمیکرون مقاومت ندارد. در حال حاضر میزان پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در خوزستان ۱۳ درصد است یعنی ۸۷ درصد افراد، واکسن‌نزده محسوب می‌شوند و این در حالی است که صحبت‌هایی از کاهش فاصله تزریق نوبت سوم به یک ماه نیز مطرح است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باید توجه شود که ۲۰ درصد جمعیت خوزستان زیر ۱۲ سال هستند که تاکنون واکسنی دریافت نکرده‌اند.

علوی گفت: هر مبتلا به اُمیکرون می‌تواند ۱۰ نفر را درگیر کند بنابراین برای مقابله با موج بعدی باید بسیار بیشتر کار شود. از طرفی نیز باید به این بیماری اعتقاد داشته باشیم؛ مشکل ما این است که به چیزی که می‌گوییم اعتقاد نداریم.

وی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات خوزستان، افزود: زمانی که کارمند یک اداره واکسن تزریق نمی‌کند اما در محل کار حاضر می‌شود به معنی بی توجهی مدیر وی به این مساله است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403