خسروی: برای استفاده از (VAR) باید مجوز فیفا باشد


خسروی: برای استفاده از (VAR) باید مجوز فیفا باشد

پیشکسوت داوری گفت: برای استفاده از (VAR)، شرکت‌های موردنظر باید مجوز فیفا را دریافت کرده باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان - علی خسروی، پیشکسوت داوری درباره هدف برگزاری دومین جلسه کمیته داوران گفت: با توجه به فرارسیدن مسابقات نیم فصل قطعا باید راهکاری به وجود آید و بررسی‌های لازم درباره وضعیت کیفی داور‌ی‌ها انجام شود، این که آیا در نیم فصل نیازی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای آمادگی جسمانی وجود دارد یا خیر و بررسی وضعیت قضاوت داوران که به چه شکل بوده و چه کسانی ضعف داشته‌اند باید مورد بررسی قرار گیرد، همچنین باید توجه ویژه‌ای به بانوان داور داشته باشیم که بار بیشتری را نسبت به سایرین به دوش می‌کشند و زمینه را فراهم کنیم تا دیگر داوران هم به سطح مطلوب برسند، مورد دیگر این است که کار را به گونه‌ای تقسیم کنیم که فشار کار روی یک عده خاص نباشد.

شعار عدالت محوری را اجرا می‌کنیم

با توجه به تجربه‌ای که در زمینه قضاوت داوران وجود دارد ارزیابی ناظران و کارشناسان تلویزیون بسیار کمک دهنده است تا به جمع بندی مناسبی در مورد عملکرد داوران برسیم. تلاش می‌کنیم شعار عدالت محوری برای تمام داوران در نقاط مختلف کشور را به انجام برسانیم.

هدف ما از برگزاری این جلسات ارعاب و تهدید نیست بلکه قصد ما تشویق و ارشاد داوران است تا از اشتباهات آتی در قضاوت پیشگیری شود و ایجاد اعتماد به نفس لازم برای آن‌ها در بحث آموزش مطرح می‌شود. در نیم فصل گذشته مشاهده کردیم بیشتر اعتراضات کنار زمین بود، هیچ کجای دنیا اینچنین نیست و این قانون که همه نیمکت نشین‌ها می‌توانند اخطار بگیرند نه تنها آرامشی در پی نداشته بلکه به اعتراضات بیشتری نیز در این زمینه دامن زده است. برگزاری جلساتی با سرمربی‌ها و داورانی که قضاوت بیشتری داشته‌اند می‌تواند تا حد زیادی کارگشا باشد.

آیا در نیم فصل دوم می‌توانیم شاهد داوری بهتری باشیم؟

قطعا با جلسات بیشتر می‌توانیم شاهد بهبود عملکرد داوران باشیم و نباید فاصله جلسات طولانی شود، حداقل باید ۲ جلسه در ماه برگزار شود. ما می‌توانیم عملکرد داوران را آنالیز کرده و گزارش‌هایی در این باره تهیه و این گزارش‌ها را با آن‌ها مطرح کنیم. داوری فقط سوت زدن نیست، داوری از روز ابلاغ شروع می‌شود و داور باید تا روز بازی آرامش لازم را در محل کار و منزل داشته باشد. این جلسات حتی باید در استان‌ها نیز برگزار شود و ما باید ار رؤسای کمیته داوران بخواهیم این جلسات را برگزار کرده و نقطه نظر‌ها به اطلاع داوران برسد.

در لیگ برتر و لیگ یک و ۲، ناظر داوری داریم، ولی در لیگ سه ناظر حضور ندارد. برای لیگ سه و رده نوجوانان نیز باید نمایندگانی از فدراسیون حضور داشته باشند. این مشکل هر ساله ماست و باید هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

کمک داور ویدئویی در (قانون ۶) به عنوان سایر مقامات شناخته و تاکید شده که استفاده از آن برای داوری بهتر الزامی است اما قبل از استفاده فارغ از بحث تحریم، باید فرهنگسازی لازم انجام شود به این معنی که هر آنچه کمک داوری ویدئویی با استفاده از (VAR) تصمیم می‌گیرد پذیرفته شود که به طور حتم می‌تواند تا ۷۰ درصد از میزان اشتباهات داوری بکاهد.

برای استفاده از (VAR) باید مجوز فیفا باشد

۱۵ شرکت مجوز فیفا را برای (VAR) داشتند، اما با سختگیری‌های فیفا در چند مورد از جمله ضعف در تشخیص آفساید، زوایای محوطه جریمه، زوایای کرنر بدون کمک داور تنها ۵ شرکت موفق به دریافت مجوز شدند که همکاری ما با آن‌ها پس از تایید فیفا و انجام همکاری به صورت آفلاین به َمدت ۹ ماه خواهد بود.
ما باید تلاش کنیم در نیم فصل اول به توافق با شرکت‌ها برسیم و حتی اگر بتوانیم تا اواسط نیم فصل دوم هم به صورت آفلاین از آن‌ها بهره ببریم این کار می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید

جلسه کمیته داوران با حضور کامرانی فر برگزار شد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد