دلایل عزت نفس پایین و راه‌های افزایش آن


دلایل عزت نفس پایین و راه‌های افزایش آن

داشتن عزت نفس بالا به افراد کمک می‌کند مهارت‌های رویارویی و تعامل با ناملایمات و دیدگاه‌های منفی را تقویت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان- عزت نفس بالا با رفتار‌های اجتماعی مانند سخاوت، همدلی، انعطاف پذیری و روابط خانوادگی حمایتی همراه است و با داشتن دیدی مثبت نسبت به خود و توانایی‌های بالقوه خود بر فرآیند تصمیم گیری افراد تاثیر می‌گذارد.

مطالعه‌ روی دانشجویانی که عزت نفس بالاتر و روابط محبت آمیز بیشتری با خانواده هایشان داشتند، نشان داد که در مدرسه موفق‌تر بودند و بهتر با زندگی در محیط جدید سازگار شدند.

عزت نفس تنها یکی از انگیزه‌های اساسی انسان در سلسله مراتب نیاز‌ها نیست که توسط روانشناس معروف آبراهام مزلو توضیح داده شده، بلکه یک نیاز فطری در درون هر انسانی است برای به دست آوردن قدردانی دیگران که همراه با عزت نفس درونی است و منجر به خودشکوفایی می‌شود.

با این حال، عواملی که می‌توانند بر عزت نفس تاثیر بگذارند، از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. از جمله سن، بیماری، توانایی‌های جسمی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی؛ اما دیوید ساسمن، روانشناس بالینی و سلامت روان، تجربیات زندگی را مهم‌ترین عامل می‌داند.

ساسمن گفت: تجارب ما اغلب مبنایی برای عزت نفس کلی ما هستند. کسانی که به طور مداوم ارزیابی‌های بیش از حد و انتقادات منفی از طرف خانواده و دوستان دریافت می‌کنند، نسبت به کسانی که ارزیابی‌های مثبت بدون قید و شرط دریافت می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که عزت نفس پایینی داشته باشند.

بارزترین علائم

یکی از رایج‌ترین علائم اعتماد به نفس پایین در افراد، احساس از دست دادن کنترل و تسلط بر زندگی خود یا اتفاقاتی است که برایشان رخ می‌دهد؛ به حدی که قادر به ایجاد هیچ تغییری در زندگی خود نیستند.

از سوی دیگر، پس از تصمیم گیری، از ترس این که تصمیم اشتباهی گرفته اند، غرق در اضطراب و تردید می‌شوند و نظرات خود را تا حدی زیر سوال می‌برند که به جای پایبندی به انتخاب‌های خود، به آنچه دیگران فکر می‌کنند، رضایت می‌دهند.

مطالعه‌ای که در مجله تجربی روانشناسی اجتماعی منتشر شد، نشان داد که عزت نفس پایین مستقیماً با ناتوانی در پذیرش یا بهره مندی از تعریف و تمجید‌های دیگران مرتبط است؛ زیرا آن‌ها به دلیل تمرکز بیش از حد بر معایب خود به جای نقاط قوت، نظر مثبتی نسبت به خود ندارند.

یکی دیگر از علائم رایج عزت نفس پایین، این است که مردم را با هزینه شخصی خود راضی نگه می‌دارند تا توجه خارجی را به خود جلب کنند. این اغلب شامل نادیده گرفتن نیاز‌های خود، بله گفتن به چیز‌هایی است که ممکن است مایل به انجام آن نباشند و احساس گناه در مورد نه گفتن می‌شود.

تکنیک‌های عزت نفس

به گفته دیوید ساسمن، بهبود عزت نفس مستلزم تمرین راهبرد‌هایی است که به افراد کمک می‌کنند عزت نفس خود را بالا ببرند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

برای دستاورد‌ها به خود پاداش بدهید. خودبخششی برای اشتباهات. خود را با تمام عیب‌ها و کاستی‌ها بپذیرید. خودتان را به عنوان یک دوست در نظر بگیرید. صحبت‌های درونی منفی را تغییر دهید. تعارف را بپذیرید. از یک وبلاگ سپاسگزاری برای مستند کردن چیز‌های مثبت استفاده کنید. برای شروع تغییرات کوچک برنامه ریزی کنید. در نهایت از دیگران حمایت و کمک بگیرید. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا آن چه قبلا ذکر شد، نتیجه داده و بر بهبود کیفیت رابطه انسان با خود تاثیر بگذارد.

منبع: اسکای نیوز

بیشتر بخوانید

عوارض اختلال «اضطراب جدایی» در کودکان

تاثیر یکی از دارو‌های ضد افسردگی برای نجات جان بیماران کرونایی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش