در 3 هفته اخیر لیگ برتر هیچ مشکل داوری وجود نداشته است/ سخندان انتظار داشت مثل رابین هود عمل کنیم


در 3 هفته اخیر لیگ برتر هیچ مشکل داوری وجود نداشته است/ سخندان انتظار داشت مثل رابین هود عمل کنیم

خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال مدعی شد در سه هفته اخیر لیگ برتر هیچ مشکل داوری وجود نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خداداد افشاریان بعد از نشست کمیته داوران فدراسیون فوتبال اظهار داشت: جلسه کمیته داوران با حضور تمامی اعضا برگزار شد و آقای کامرانی‌فر در ابتدای جلسه حضور داشت و تصمیمات مهمی گرفته شد که از فردا اجرایی خواهد شد تا بتوانیم به جامعه داوری کمک کنیم. تصمیمات متعددی گرفته شده و ان‌شاءالله جامعه داوری با روندی که کمیته داوران پویا گرفته، خود را وقف بدهد و به داوری فوتبال ایران کمک کنند. اولین موضوع این بود که گروه آنالیز داوران را تشکیل دادیم و بنده به همراه آقای خسروی و سخندان عضو این کمیته شدیم. در بازی‌های که نیاز به کارشناسی بیشتری دارد سعی می‌کنیم کار را جلو ببریم تا حق کسی ضایع نشود.

وی اشاره کرد: در ابتدای فصل داورانی که در تست‌‌های لیگ دو یا سه جا مانده‌ بودند و یا افرادی که به دلیل کرونا در تست‌‌های لیگ برتر و لیگ یک غایب بودند قرار شد برای آنها یک مرحله جدید تست تعیین شود. سعی کردیم همه ناظر‌ها با روندی خاص برای نمره اقدام کنند و در یک راستا گام بردارند. عده‌ای در امتحانات پیش‌فصل نمره پایینی داشتند و از آنها یا استفاده نکردیم و یا اینکه کم استفاده کردیم. قرار شد دوباره در نیم‌فصل برای ناظران تست جدیدی بگذاریم. بنا شد همچنین برای داوران لیگ برتر و دسته اول حتماً کلاس بگذاریم و تست آمادگی جسمانی بگیریم.
رئیس کمیته داوران در ادامه یادآور شد: بعد از اینکه چند هفته خیلی بد داشتیم، آرامش به داوری برگشته است. همه اهالی فوتبال بدانند که داوری اگر خوب کار کرد بیشتر در زمین و مسابقات دیده می‌شود و اگر داوری از ناظر نمره کم گرفته، کمتر در زمین رفته است. در این جلسه مقرر شد آکادمی داوران جوان برای رده سنی 23 تا 28 سال را به تمام استان‌ها ابلاغ، آنها را جمع و در زمستان کلاسی برگزار کنیم تا پشتوانه خوبی برای داوری داشته باشیم. قرار بر این شد افرادی که 15 قضاوت در لیگ کشوری دارند، در کلاس کارتِ ملی حضور پیدا کنند. قرار بر این شد که تا 15 بازی را قضاوت نکنند، کارت‌شان را ندهیم. با توجه به کرونا هم که برخی کلاس‌ها برگزار نشد، شش ماه فرصت دادیم تا از آن استفاده کنند و حقی از کسی به خاطر کرونا ضایع نشود.
افشاریان عنوان کرد: همچنین در استان‌ها وقتی کلاس‌ برگزار می‌کنیم حتماً باید سر وقت باشد، ولی کمیته داوران تصمیم گرفت اگر کسی سه ماه کم داشته باشد، در استان خودش کلاسش را طی کند. ما تخفیف می‌دهیم، ولی کارتش را سر وقت قانونی صادر خواهیم کرد. همچنین مشخص شد از این به بعد هیچ داوری در هیچ سطحی حق تماس، ارتباط با کمیته داوران و اعضا و دپارتمان را نخواهد داشت. ما فقط نامه زدیم که یک نفر به‌عنوان رابط ما با استان‌ها در ارتباط باشد. پس کمیته داوران با یک نفر از هیئت‌ها در تماس خواهد بود.
وی ادامه داد: یک مصوبه خیلی خوب هم گرفتیم. بعضی از داوران ملی ما شاید از بعضی از داوران بین‌المللی بیشتر قضاوت کرده باشند، ولی ما قبلاً نظارت در لیگ برتر به آنها نمی‌دادیم. دلیلش هم مصوبه‌ای از کمیته داوران سال‌های قبل بود، اما امروز مصوب شد اگر داور ملی 120 قضاوت در لیگ برتر داشته باشد به جرگه ناظران لیگ برتر اضافه خواهد شد.
رئیس کمیته داوران تصریح کرد: کماکان برگزاری کلاس‌های درجه سوم و دوم را به استان‌ها واگذار می‌کنیم، ولی کلاس‌های ارتقای تمام مدرسان آمادگی جسمانی با انتخاب کمیته داوران خواهد بود تا خدای نا کرده اتفاقاتی رخ ندهد.
افشاریان در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی مطالبات داوران پرداخت خواهد شد؟»، گفت: من روز گذشته با سازمان لیگ صحبت کردم و قرار است حق الزحمه 10 هفته اول لیگ برتر هفته آینده به حساب داوران واریز شود و در ادامه هم تا نیم‌فصل پرداخت خواهد شد. ما در هیئت رئیسه به همین دلیل طرح بحث می‌کنیم و امیدواریم تصمیمات مهمی در مورد حق‌الزحمه داوران بگیریم. الان با همان افزایش 400 درصدی محاسبه می‌شود.
وی در مورد بحث حقوق داوران بانوان نیز توضیح داد: مصوبه هیئت رئیسه این است که برای همه رده‌های کشور چه بانوان و چه آقایان این افزایش دستمزد باشد، حالا شاید دست سازمان لیگ خالی و برای پرداخت مشکل داشته باشد، ولی قطعاً این اتفاق خواهد افتاد و مصوبه هیئت رئیسه اجرا خواهد شد.
وی درباره اینکه در این جلسه راجع به VAR چه صحبتی شده است، گفت: فدراسیون فوتبال و ارکان فدراسیون همه می‌خواهند این اتفاق رخ بدهد. بعد از اینکه به هر دلیلی با شرکت قبلی که آفلاین VAR را به ایران آورد، به بن‌بست رسیدیم، ولی در این مدت باز هم در حال نامه‌نگاری هستیم. فیفا پنج شرکت را دوباره انتخاب کرده است که می‌توانند در این حوزه کار کنند. فدراسیون فوتبال کارش را به خوبی انجام می‌دهد و VAR یکی از دغدغه‌های این فدراسیون است و فردا نیز در جلسه هیئت رئیسه ممکن است تصمیماتی گرفته شود.
رئیس کمیته داوران درباره عدم وجود کافی سیستم رادیویی و استفاده داوران از ایرپاد عنوان کرد: سهل‌انگاری از قبل بوده و سیستم‌هایی که وجود داشته مستهلک شده و تأمین نشده است. نامه‌‌نگاری‌هایی شده است و به نظر می‌رسد در نیم‌فصل امسال سیستم‌های رادیویی برای داوران شارژ خواهد شد.
افشاریان درباره اینکه چه برنامه‌ای برای جلوگیری از فساد وجود دارد، یادآور شد: از وقتی که من آمدم هیچ چیز کمرنگی واقعاً ندیدم، اگر هم بوده حرف و حدیث خودمانی بوده است. چیزی واقعاً مشاهده نکردیم، اگر مسئله پررنگ یا حتی کمرنگی در رابطه با این موضوع وجود داشته باشد هم من و هم آقای سخندان و هم دبیرکل و مجموعه فدراسیون به شدت با آن برخورد خواهیم کرد و سعی می‌کنیم حق را به حقدار بدهیم. داوران ما در اتاق شیشه‌ای هستند و جایی برای اشتباه ندارند. من معصوم نیستم و ممکن است در چیدمانم اشتباه کنم، ولی چیزی که ما می‌خواهیم این است که با صداقت و عدالت جلو بریم. من هیچکس را به اندازه آبروی خودم دوست ندارم.
وی درباره ارتباطش با دپارتمان داوری تصریح کرد: آقای سخندان ید طولایی در داوری دارد و من نیز با انتخاب مجمع اینجا حضور دارم. اختلاف گاهی ممکن است در بحث چیدمان داوری‌ها رخ بدهد که طبیعی است، ولی اینکه بخواهیم خودزنی کنیم و داوران آسیب ببینند به هیچ وجه این کار را نمی‌کنیم. شک نکنید با هماهنگی یکدیگر جلو می‌رویم و هیچکس اختلافات ما را بیرون از این در نمی‌بیند، چون جامعه داوری نمی‌تواند به خاطر هر مسئله‌ای ضربه بخورد.
رئیس کمیته داوران درباره اینکه گفته می‌شود سخندان در جلسه قبلی قهر کرده است، گفت: آقای سخندان در یک پروسه 10 روزه‌ که من منطقش را نمی‌دانم، ناراحت بود. او توقعی داشت که در شش ماه مثل رابین هود عمل کنیم و همه چیز را حل کنیم،‌ ولی وقتی وارد کار شدیم دیدیم باید رفته رفته و آرام آرام کار کنیم. ایشان ناراحت بود ولی بعد از آن باهم صحبت کردیم و از اینجا به بعد مشکلی نداریم.
افشاریان درباره حواشی البسه داوران ابراز داشت: این میز را من با هیچ‌ چیز به جز داوران معامله نخواهم کرد، ولی اگر دو یا شش ماه دیگر باشم، حرف را رُک و شفاف می‌زنم. در قرارداد اسپانسر داوری چیزی برای تأمین البسه داوران نبود، ولی آقای عزیزی خادم 20 روز پیش به من دستور داد که همه ضعف‌ها و کمبود‌های لباس‌ها را به ایشان گزارش دهم. من این گزارش را ارسال کردم و وارد پروسه تأمین شده است و به نظر می‌رسد در نیم‌فصل دوم همه داوران ما با لباس کامل و گرمکن و کیف به مسابقات بروند.
رئیس کمیته داوران درباره اعتراض برخی مربیان به داوری‌ها در هفته چهاردهم لیگ برتر گفت: در هفته‌های چهاردهم، سیزدهم و دوازدهم هیچ مشکل داوری وجود نداشت. در هیچ مسابقه‌ای امتیاز به خاطر اشتباه داوران جا به جا نشد. اجازه بدهند ما کارمان را انجام دهیم. ما دو وظیفه داریم. من بیشتر از آنها (مربیان) وسواس دارم، ولی چیزی که دست من است یکسری داوران مشخص است که باید ارنج کنیم. ممکن است اشتباه کنیم، ولی اجازه دهید کارمان را انجام دهیم.
«برخی از مربیان از جمله علیرضا منصوریان صحبت‌هایی را درباره نقش داوران چهارم در بازی‌های لیگ مطرح کرده‌اند.»، وی در واکنش به طرح این موضوع یادآور شد: من صحبت‌های منصوریان را شنیدم. باید از صحبت‌های مربی به نفع جامعه داوری استفاده کنیم. شاید آن مربی حرف دلش را می‌زند و با نیت حرف نزند. من باید این را رصد و تحلیل کنم و در نیم‌فصل به این جمع‌بندی برسیم تا با آرامش بیشتری به نیمکت تیم‌ها کمک کنیم. من نمی‌گویم صد درصد با صحبت‌های منصوریان موافقم، ولی می‌شود نسبت به حرف‌های برخی مربیان راه‌کارهایی اندیشید تا این مسئله هم حل شود.
افشاریان ادامه داد: صد درصد چهار نفر قضاوت کنند بهتر از سه نفر است. هر لحظه اشاره داور چهارم ممکن است بازی را نجات دهد،‌ ولی اینکه اجازه دهیم نیمکت به سمت داوری حمله کند بحثش جداست. ما سعی می‌کنیم اتفاقات کمرنگ بازی را در نیم‌فصل حل کنیم.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟