ارز دیجیتال کار تجار ایرانی را راحت کرد


آشوری رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر معتقد است در آینده تجارت با رمزارزها بیش از پیش رونق خواهد گرفت. خیلی از مشکلات پیرامون تعهدات ارزی با این روش حل...

آشوری رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر معتقد است در آینده تجارت با رمزارزها بیش از پیش رونق خواهد گرفت. خیلی از مشکلات پیرامون تعهدات ارزی با این روش حل می‌شود.

ارز دیجیتال کار تجار ایرانی را راحت کرد

در روزهای اخیر خبری منتشر شد که فعالان رمز ارز ایران را به تصویب مواد قانونی لازم در این حوزه امیدوار کرد . علیرضا پیمان‌پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی را به صورت رسمی اعلام کرد. بر اساس صحبت‌های پیمان پاک سامانه‌ای مبتنی بر فناوری بلاک چین برای مدیریت تجارت مورد استفاده قرار گرفته است. در این رابطه با افشین آشوری، رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

آشوری در گفتگو با گسترش‌نیوز گفت: از سال‌های گذشته پیشنهاد استفاده از رمزارزها در تجارت ارائه شد. تجاری که معامله آنها حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار است از رمزارز استفاده می‌کنند. در معاملات بزرگ‌تر باید بین طرفین، قرارداد بسته شود. در این قراردادها نوع رمزارزها مشخص خواهد شد. در روند تجارت غالبا از استیبل کوین‌ها استفاده می‌کنند. البته در معاملات کوچک، پرداخت با رمز ارز مرسوم‌تر است.​

وی افزود: سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ارزهای دیجیتال را برای تجارت پذیرفته‌اند. در نتیجه تجار از رمزارزها به عنوان ابزاری برای واردات و جابجایی پول استفاده می‌کنند. رمزارز تجار در بانک مرکزی یا صرافی‌های دیگر پذیرفته می‌شود.

اتریوم سامانه قرادادهای هوشمند

رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اظهار کرد: قراردادهای هوشمند تجار در شبکه اتریوم فعال است. پیشنهاد می‌کنم در آینده ال‌سی‌ها هم از رمزارزها استفاده کنند. این امکان وجود دارد که از طریق رمزارزها پیمان‌های پولی امضا شود. به این صورت که در زمان خرید کالا ارز دیجیتالی خاصی را مشخص کنیم. این رمز ارز بین تجار دو کشور منتقل می‌شود. در آینده تجارت با رمزارزها بیش از پیش رونق خواهد گرفت.

آشوری خاطر نشان کرد: این قراردادها از طریق شبکه‌هایی مثل اتریوم منعقد می‌شود. هر ارز دیجیتالی که مورد تایید طرفین تجارت باشد قابل استفاده خواهد بود. با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر کشور، بانک مرکزی در این خصوص دیر عمل کرده است. پیش از این نیز تجار از رمزارزها برای تجارت خود استفاده می‌کردند.

روند تبدیل رمزارزها به ریال دیجیتال

وی افزود: در حال حاضر این امکان وجود دارد که اگر تجار توانایی انتقال دارایی ارزی به کشور را ندارند دارایی خود را به رمز تبدیل کند. خیلی از مشکلات پیرامون تعهدات ارزی با این روش حل می‌شود. باید در کشور استیبل کوین‌های بین‌المللی مورد قبول واقع شوند. می‌توانیم در داخل کشور از رمز ارزها به عنوان پرداخت استفاده نکنیم و ارز دیجیتال ملی یا ریال دیجیتال را رونق دهیم. تجار دارایی خود را به رمزهای متداول در دنیا تبدیل می‌کنند و در ایران این دارایی دیجیتال را به بانک مرکزی می‌دهند. بانک مرکزی در برابر دارایی تجار به آنها ریال دیجیتال می‌دهد. ریال دیجیتال قابل استفاده و پرداخت در کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تاکید کرد: تجار برای واردات نیز می‌تواند ریال دیجیتال خود را به رمز ارزهای متداول تبدیل کنند. همچنین ممکن است گردشگران برای حضور در ایران با مشکلات ارزی مواجه شوند. آنها هم از طریق رمز ارزها می‌توانند مشکل را برطرف کنند. توریست‌ها با دارایی دیجیتال خود وارد کشور می‌شوند و این دارایی دیجیتال را به ریال دیجیتال تبدیل می‌کنند. ریال دیجیتال در کشور مورد تایید است و قانونی خواهد بود. در نتیجه مشکلی برای گردشگران در سراسر کشور به وجود نخواهد آمد. در چین هم این روش اجرایی شده است و یوان دیجیتال مورد پذیرش آنها است. رمز ارزها فرصت مناسبی برای کشور هستند و از طریق آنها جابجایی پول به راحتی انجام خواهد شد.

آشوری در پایان گفت: اگر برجام احیا شود مشکلات حوزه فناوری برطرف نخواهد شد. بیش از ۴۰ سال است که حوزه فناوری اطلاعات ایران تحریم شده است. این تحریم‌ها در چارچوب مسائل برجامی نیست. ایران عمده تجهیزات فناوری خود را از چین می‌خرد. با این روند معاملات در حوزه فناوری به مشکل بر می‌خورید. بهترین راه حل برای این مشکل، استفاده از رمزارزها است.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا