هویت، معیاری که در جامعه مغفول مانده است


هویت، معیاری که در جامعه مغفول مانده است

مسئول جبهه فرهنگی استان یزد با اشاره به تاثیرگذاری هویت در رویکردهای کنونی جامعه به عنوان یک بخش مغفول مانده در بین مردم، یکی از رویکرد امسال جشنواره مردمی فیلم عمار را به موضوع «هویت یزد ما» خواند.

«ابراهیم دهقان» در مراسم افتتاحیه جشنوارع فیلم عمار استان یزد که به صورتی متفاوت و در مخروبه‌های منزل شهید «سید رضا پاکنژاد» در یزد برگزار شد، یکی از مهمترین رویکردهای امسال جشنواره مردمی فیلم عمار را «هویت» و بالاخص «هویت یزد ما» خواند و گفت: هویت یک ارزش و معیار برای اندازه گیری و ارزیابی انواع فعالیتها و اقدامات است که در صورت مورد توجه قرار گرفتن می‌تواند تغییرات بیشماری را در بخشهای مختلف ایجاد کند.

وی با اشاره به پیشینه یزدی ها در حوزه‌هایی مانند اقتصاد، بیان کرد: یزدی‌ها همواره در بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده در بخشهای گوناگون مانند نساجی پیشگام بوده‌اند و امروز همین هویت به اعتقاد برخی کارشناسان برای رفع مشکل بیکاری می‌تواند در قالب توسعه مشاغل خانگی راهگشای استان باشد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار در استان با بیان این که هویت یزد ما با شاخص‌های انقلابی و دینی نیز قابل ارزیابی است، عنوان کرد: استان یزد همواره پرورش دهنده شخصیت‌های بزرگ علمی و دینی نظیر شهید آیت الله صدوقی، علامه سید محمد کاظم طباطبایی، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، آیت الله مصباح یزدی و شهیدان پاکنژاد و بسیاری از بزرگان دیگر بوده که همگی هویت یزد هستند.

وی خواستار بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در سفر به استان یزد و کلیدواژه‌های ذکر شده از سوی معظم له در مورد هویت یزدی و یزدیها شد و عنوان کرد: امروز هویت یک بخش مغفول مانده در بین مردم و جریانات فرهنگی جامعه است که باید به عنوان یک شاخص مهم مورد اهتمکام قرار گیرد.

دهقان در پایان نیز به سرفصل های پنج گانه هویت اشاره و آنها را مشتمل بر اماکن، رجال، جریان‌ها مثل قیام دهم فروردین در یزد، رویدادهای تاریخی و اشیا تاریخی خواند.

در ادامه این مراسم آخرین فرزند دکتر شهید سیدرضا پاکنژاد از شهدای واقعه هفتم تیر به ایراد سخن پرداخت و ضمن بیان خاطراتی از پدرش، از مهمترین ویژگی های شهید پاکنژاد را بخشش و رافت وی برشمرد به طوری که بارها ساواک را مجبور به ترور ایشان کرد که همواره نافرجام نیز بود.

وی گفت: شهید پاکنژاد معتقد بود که طول زندگی مهم نیست بلکه عرض ان دارای اهمیت است لذا همواره در تلاش بود و علاوه بر مردم حتی در درمان خانواده بسیاری از افسران و پرسنل نیروی شهربانی کوتاهی نمی کرد لذا برای آنها قابل احترام بود.

فرزند شهید سید رضا پاکنژاد با بیان این که پدرش علاوه بر پزشکی، یک نویسنده و شاعر نیز بود که دیوان شعرش هرگز به چاپ نرسید، شعر معروف «شام غریبان حسین امشب است، امشب است» را از سروده‌های وی دانست.

وی مبارزه با انحرافات دینی مانند فعالیتهای انجمن حجتیه و بهائیت را نیز از فعالیتهای این شهید بزرگوار برشمرد و از مهمترین تلاشهای او را تلاش برای تطابق دین و علم روز که در قالب ۴۲ جلد کتاب «اولین دانشگاه، آخرین پیامبر» منتشر شده، عنوان کرد.

گفتنی است؛ جشنواره مردمی فیلم عمار استان یزد با هدف دستیابی به عدالت رسانه‌ای و ترسیم دورنمای هویت دارالعباده از نگاه مردم یزد برگزار می‌شود و در همین راستا به سه سوژه برگزیده ارسالی از سوی مردم با نظر هیئت داوران جایزه ویژه بهترین پژوهش تعلق می گیرد.

علاوه بر این در این جشنواره فراخوان انتخاب «جایزه مردمی دارالعباده» نیز تعریف شده که در آن از مردم خواسته شده نوع جایزه ای که قرار است به اثر برگزیده مردمی تعلق بگیرد را مشخص کنند که بعد از انتخاب نوع جایزه توسط مردم، این جایزه به اثری تعلق می گیرد که بیشترین آراء مردمی را در نظرسنجی ها کسب کند.

مردم دارالعباده یزد می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از اخبار جشنواره و فرخوان ها به صفحه رسمی حسینیه هنر یزد به نشانیyazde_ghahraman@ مراجعه کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403