10 ایستگاه لرزه نگاری باید در خراسان شمالی راه اندازی شود


10 ایستگاه لرزه نگاری باید در خراسان شمالی راه اندازی شود

بجنورد-ایرنا-  کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد گفت: با توجه به لرزه خیز بودن استان تلاش داریم تا راه اندازی 10 ایستگاه لرزه نگاری در ارتفاعات و مناطق این خطه از کشور در آینده نزدیک محقق شود. 

احمد خسروی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به لرزه خیز بودن این استان و لزوم پوشش کامل منطقه در طرح تکمیلی شبکه لرزه‌نگاری بجنورد ۱۴ ایستگاه پیش بینی شده است اما اکنون چهار ایستگاه دایر است و تنها سه ایستگاه راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در صورت حمایت های مالی استانداری خراسان شمالی و همکاری موسسه ژئوفیزیک، راه اندازی ۱۰ ایستگاه لرزه نگاری در ارتفاعات و مناطق استان از اولویت های این شبکه بوده و امید می رود در آینده نزدیک محقق شود.

خسروی با بیان اینکه برای راه اندازی هر ایستگاه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: ساختمان اصلی شبکه لرزه نگاری نیز به حدود ۷۰ متر زیر بنا نیاز دارد که اکنون فضایی برای نصب تجهیزات شبکه لرزه نگاری ضروری است.

وی با اشاره به پیگیری ها برای استقرار شبکه لرزه نگاری در استان گفت: شبکه لرزه‌نگاری خراسان شمالی ابتدای امسال ایجاد شد اما تاکنون در استان مستقر نشده و علت آن تامین نشدن مکانی برای استقرار است.

وی تصریح کرد: بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی مواجه بوده است، در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در این استان با خطر"خیلی زیاد "و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر "زیاد" تعریف شده اند.

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد افزود: خاستگاه بیشتر زمین لرزه های خراسان شمالی همانند سایر نقاط ایران، گسل ها هستند. گسلها شکستگی های پوسته زمین هستند که در راستای آنها جابجایی قابل ملاحظه روی داده است.

به گزارش ایرنا زون گسلی اصلی، زون گسلی بخاردن-قوچان، گسل اسفراین، گسل باغان_ گرماب، گسل رباط قره بیل، گسل بجنورد و گسل جاجرم از جمله گسل های جنبای منطقه در خراسان شمالی هستند.

۹ ماهه امسال، ۱۲۷ مورد زمین لرزه با بزرگای بیش از ۲.۵ ریشتر و ۶۲ مورد زلزله بالای سه ریشتر در این استان رخ داد. همچنین بهار امسال ۲ مورد زلزله بالای پنج ریشتر در استان رخ داد که سبب خسارت های زیاد در شهرستان های گرمه و جاجرم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟