یارانه غیرنقدی جایگزین حذف ارز ترجیحی در سبد هزینه خانوار شود


یارانه غیرنقدی جایگزین حذف ارز ترجیحی در سبد هزینه خانوار شود

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد حذف ارز 4200 تومانی به کمیسیون تلفیق بودجه 1401 پیشنهاد کرد که یارانه غیرنقدی را جایگزین حذف ارز ترجیحی کنند.

محمدصالح جوکار در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: متأسفانه هشت سال مدیریت فاقد تدبیر و منفعل به جای چشم داشتن به توان داخلی و تکیه بر اراده جوانان پرتلاش کشور، در پی راضی کردن کدخدا بود و تمام ظرفیت کشور را معطل توافقی سست و با وعده‌های کاغذی کرد و باعث شد که اعتماد بخش مهمی از جامعه آسیب ببیند.

نماینده مردم یزد در مجلس در مورد روند اقتصادی کشور اظهار کرد: سالهای قبل وضعیت معیشت مردم به خطر افتاد، ثروت روزافزون آقازاده‌های رانت‌خوار به رخ جوانان تحصیل کرده جویای کار کشیده شد. زندگی اشرافی بعضی کارگزاران در مقابل چشمان مردمی ناتوان از پرداخت اجاره‌بها قرار داده شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: کاهش ارزش پول ملی و کوچک شدن مداوم سفره‌ها به مشکلات اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان اضافه کرد. همه این موارد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، نتیجه انفعال، راحت‌طلبی و بی‌تدبیری افرادی است که در دولت گذشته شعار آسایش فراگیر سر می‌دادند. اکنون با پایان دوران خون‌سردی و با روی کار آمدن دولت باانگیزه با نگاه به توان داخلی کشور، بار دیگر امید به رفع تنگناهای کشور به ویژه در حوزه اقتصاد قوت یافته است. مردم به درستی از مسئولان در دولت انتظار دارند که ثبات اقتصادی را ببینند.

وی مهار نقدینگی افسارگسیخته را از اقدامات ضروری دانست و گفت: با توجه به عدم کارآیی سیاست‌های انقباضی به دلیل کاهش درامدهای مردم و کارکنان دولت، راهکار اثربخش مهار نقدینگی از طریق طراحی ابزارهای مالی جدید و در نتیجه هدایت آن به سمت تولید و فعالیت‌های مولد است.

یارانه غیرنقدی جایگزین حذف ارز ترجیحی

جوکار همچنین به ضرورت اصلاح نظام تأمین و توزیع کالاهای اساسی تأکید کرد و گفت: روند قطع ارز ترجیحی نگرانی مضاعفی در میان مردم به وجود آورده است. اگر چه این کار، تصمیمی درست برای قطع دست رانت‌خواران و مفسدان است، اما کمیسیون تلفیق بودجه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا مابه ازای آن به صورت یارانه غیرنقدی و به طور کامل در سبد هزینه خانوارها قرار گیرد، این سازوکار باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که سفره مردم کوچک‌تر نشود.

نماینده مردم یزد در مجلس ضمن اشاره به سامان‌دهی بازار سرمایه به سامان‌دهی بازار خودرو، رقابتی شدن تولید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب تأکید کرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار کرد: برای رفع مشکلات کادر درمان و معلمان به ویژه معلمان خرید خدمات و تبدیل وضعیتشان اقدامات اساسی انجام دهید. اصلاح نظام بانکی کشور و به‌روزرسانی آن را در دستور کار قرار دهید. همچنین برنامه‌ریزی در جهت سامان بخشی یارانه‌های حامل‌های انرژی به‌گونه‌ای باشد که این یارانه‌ها به جیب مردم بازگردد نه آنکه با کاهش بهای تمام شده حداقل‌های انرژی به عنوان سود شرکت‌ها به حساب عده‌ای معدود سرازیر شود.

یارانه غیرنقدی جایگزین حذف ارز ترجیحی در سبد هزینه خانوار شود

جوکار در پایان نطقش بر ضرورت توجه به بخش فرهنگ تاکید کرد و گفت:‌ مشکلات متعدد اقتصادی نباید ما را از مسائل فرهنگی به عنوان زیربنای همه مسائل کشور و روح حاکم بر کشور غافل کند. امروز در کنار همه اقدامات خوب فرهنگی شاهد برخی ناهنجاری ها در حوزه فرهنگی هستیم که باید مقابله با آن مورد توجه مدیران فرهنگی و آموزشی کشور باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس