انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟


انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

بسیاری از افراد ساعت‌ها وقت خود را صرف دیدن انیمه می‌کنند و با لذت و هیجان درباره آن سخن می‌گویند. ولی انیمه چیست و چرا نزد بزرگسالان محبوبیت دارد؟ انیمه چیست و چطور ساخته می‌شود؟ در ژاپن و به زبان ژاپنی، به هر انیمیشنی صرف‌نظر از سبک یا ریشه آن انیمه گفته می‌شود. با این […]

انیمه چیست و چطور ساخته می‌شود؟

در ژاپن و به زبان ژاپنی، به هر انیمیشنی صرف‌نظر از سبک یا ریشه آن انیمه گفته می‌شود. با این حال در دنیا، تنها به انیمیشن‌های ژاپنی یا هر انیمیشنی که شبیه به سبک نقاشی‌های ژاپنی باشد، «انیمه» گفته می‌شود.

انیمه یک ژانر نیست، بلکه یک سبک خاص از پویانمایی به حساب می‌آید که زیرمجموعه کارتون و انیمیشن است. همه ما کارتون فوتبالیست‌ها را دیده‌ایم. فوتبالیست‌ها یک انیمه است.

انیمه‌ها به شیوه‌های مختلف ساخته می‌شوند؛ طراحی دستی، طراحی CGI و طراحی سه‌بعدی. طراحی دستی و ساختار فریم به فریم سخت‌تر از 2 روش دیگر است، اما محبوبیت بسیاری نسبت به آن 2 روش دارد. برخی انیمه‌ها تلفیقی از طراحی دستی و طراحی CGI هستند.

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

برخلاف باور بسیاری افراد، انیمه صرفا برای کودکان نیست. در واقع بسیاری از انیمه‌هایی که در فضای آنلاین و بین فیلم و سریال‌های مطرح دنیا با آن‌ها آشنا می‌شویم، برای بزرگسالان ساخته شده‌اند.

انیمه‌ها خصوصیات جالبی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

خصوصیات انیمه چیست؟

اکثر انیمه‌ها حاوی مفاهیم و پیام‌های عمیق و عرفانی هستند. شخصیت‌های موجود در داستان نصیحت نمی‌کنند، بلکه با افکار و اعمال خود، مفاهیم والایی را به مخاطب انتقال می‌دهند.

بیشتر انیمه‌ها (خصوصا عناوین مطرح و برجسته‌ای که سر زبان‌ها می‌افتند) دارای سناریوی به شدت قدرتمندی هستند که بیننده را پای نمایشگر میخکوب می‌کند.

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

در انیمه‌ها برخلاف کارتون و انیمیشن، هر شخصیت ترکیبی از خوبی و بدی است. شخصیت‌های بد معمولا بر اثر حادثه‌ای به سمت بدی کشیده شده‌اند و گاهی کارهای نیک و غیرمنتظره‌ای انجام می‌دهند.

شخصیت‌های خوب نیز مصون از بدی نیستند و گاهی اشتباه و خطای بزرگی از آن‌ها سر می‌زند. در حقیقت انیمه‌ها ذات انسان را به شیوه‌ای خارق‌العاده، تماشایی و توجیه‌کننده به نمایش می‌گذارند.

انیمه‌ها می‌توانند احساسات را به زیباترین شکل ممکن نشان داده و اشک مخاطبان را دربیاورند، به همین خاطر است که انیمه‌های عاشقانه ژاپنی جزو محبوب‌ترین آثار سینمایی به حساب می‌آیند.

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

در انیمه‌ها می‌توان هر لحظه منتظر یک اتفاق عجیب بود. سازندگان انیمه صرفا به دنبال پایان خوش و برآورده کردن انتظار تماشاگران نیستند. شخصیت‌های اصلی هر لحظه ممکن است بمیرند و داستان خط و سوی دیگر و البته جذاب‌تری به خود بگیرد.

ژاپنی‌ها تصورات و دنیای فانتزی شگفت‌انگیزی دارند. انیمه‌ها بهترین راه برای به تصویر کشیدن این تخیلات هستند و مخاطبان را غرق در حیرت می‌کنند. این در حالی است که فانتزی انیمه‌ها اگر به شیوه کامپیوتری ساخته شود، جلوه‌ای به شدت مصنوعی و حتی خنده‌دار به خود می‌گیرد.

فرق انیمیشن با انیمه چیست؟

انیمه‌ها سبک طراحی خاصی دارند؛ چشم‌های درشت، بینی کوچک، دهانی که به صورت خط نشان داده می‌شود و اندام باریک برای شخصیت‌ها و در عوض عدم توجه به جزئیات پس‌زمینه. این در حالی است که انیمیشن‌ها به طور دقیق طراحی شده و مواردی مثل موج آب، وزش باد و حتی موها و پرزها به دقت به تصویر کشیده می‌شوند.

سبک پویانمایی در انیمه‌ها متفاوت از انیمیشن است. پایه و اساس انیمه‌ها را می‌توان در برش‌های کوتاه خلاصه کرد. در اکثر صحنه‌ها شخصیت‌ها چندان جابه‌جا نمی‌شوند، بلکه تنها مو و لب‌های آن‌ها تکان می‌خورد. زمانی که حرکت سریعی در داستان باشد، به جای شخصیت‌ها، زمینه حرکت خواهد کرد.

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

انیمه چیست و چه فرقی با انیمیشن و کارتون دارد؟

حالت‌های چهره در شخصیت انیمه‌ها تفاوت بسیاری نسبت به شخصیت‌های انیمیشنی دارد. خشم، خجالت، خنده و بی‌تفاوتی معمولا با علامت‌های خاصی روی چهره به نمایش گذاشته می‌شود. این در حالی است که نمایش احساسات به ظریف‌ترین و دقیق‌ترین شیوه ممکن در صورت شخصیت‌ها، جزو خصوصیات مهم انیمیشن به حساب می‌آید.

در آخر باید گفت انیمیشن‌ها معمولا برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شوند و مخصوص تماشا در فضای خانوادگی هستند، اما انیمه‌ها در 2 دسته کودکان و بزرگسالان و معمولا در ژانر وحشت، عاشقانه یا فانتزی ساخته می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق