ابداع روش جدید برای کشتن پشه


ابداع روش جدید برای کشتن پشه

باشگاه خبرنگاران نوشت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه 700 هزار نفر بر اثر بیماری‌هایی که به وسیله حشرات جابه‌جا می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند که بیش از نیمی از این آمار، مربوط به مالاریاست که توسط «پشه‌های آنوفل» جابه‌جا و حمل می‌شوند.

دانشمندان سوئدی روشی ترکیبی را برای جذب و کشتن پشه‌ها ابداع کرده اند که به گفته آن‌ها می‌تواند با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته باشد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، دانشمندان در سوئد این روش را برای هدف قرار دادن و کشتن پشه‌ها ابداع کرده اند که می‌تواند شیوه‌ای مقیاس‌پذیرتر و ارزان‌تر برای کنترل پشه‌ها بدون این مسئله باشد که به مانند آفت کش ها، تمامی اکوسیستم را هدف قرار دهد.

بر پایه این گزارش، کلید این روش «خون ترکیبی» درست شده از یک مولکول در انگل مالاریاست که می‌تواند به جذب و کشتن این حشره بپردازد.

بیشتر بخوانید:

تولد نوزاد انسان نما از یک بز!/ عکس

در این روش دانشمندان در استکهلم سوئد با ایزوله کردن یک مولکول در انگل مالاریا که توانایی جذب حشرات را دارد، به ترکیب آن با آب چغندر و نیز سمومی که حشرات را می‌کشد، دست زده اند. به گفته این دانشمندان، ترکیب حاصل می‌تواند پشه‌ها را به سوی خود برای غذاخوردن جذب کرده و همین امر سبب کشتن آن‌ها شود.

طبق اعلام دکتر «Lech Ignatowicz» مدیرعامل نهاد موسوم به «جذب مولکولی» (Molecular Attraction) استفاده گسترده از آفت کش‌ها برای کنترل پشه ها، با کشتن تمامی حشرات، به جای تنها کشتن پشه‌ها به شکلی مستقیم آسیب می‌رساند.

او می‌گوید: آفت کش‌ها هر حشره‌ای را که با آن‌ها در تماس باشند، می‌کشند؛ اما در این روش ما می‌توانیم آن‌هایی را که می‌خواهیم از دستشان خلاص شویم، انتخاب کرده و هدف قرار دهیم.

۴۷۲۳۳

کد خبر 1592101

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است