هنر خراطی در کارگاه یک دهه شصتی


هنر خراطی در کارگاه یک دهه شصتی

هنر خراطی یکی از صنایع دستی ایران است که از دیرباز تاکنون رواج داشته و طرفداران خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مهدی عزیزپور یکی از جوانان کارآفرین هنر خراطی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: ۳۳ سال سن دارم و ۳ سال است که هنر خراطی را شروع کردم.
جوانی که بعد از ورشکستگی در کار موبایل و کامپیوتر، به خراطی روی آورد و استعداد خودش را در این هنر شکوفا کرد.
عزیزپور می‌گوید: یک روز عکس‌های هنری را توی اینترنت نگاه می‌کردم و احساس کردم به این حرفه علاقه دارم. همین موضوع مرا به سمت کار با چوب کشید.

وی ادامه داد:‌عکس‌هایی که در فضای مجازی می‌دیدم خارجی بود بنابراین تصمیم گرفتم این کار را در کشور خودم و با سبک و سیاق هنر ایرانی دنبال کنم.
مهدی از روز‌های سختی که هیچ هزینه‌ای برای شروع کار نداشت گفت و حمایتی که بهش انگیزه داد:خیلی اوضاع مالیم بد بود، خواهرم کمک کرد و بیشترین امید را ایشون به من داد.
وقتی که این کار را شروع کردم هدفم فقط حقوق زیر یک میلیون تومان بود و اینکه بتونم کم کم کار را توسعه بدهم و برای خودم کار کنم.
وی خواستن را به توانستن تبدیل کرد و در این راه سختی زیادی هم دید.
عزیزپور گفت: در این راه حتی دستم لای دستگاه موند و جراحی کردم، سر از اتاق عمل درآوردم، اما باز هم پای علاقه و کارم موندم و ناامید نشدم.
مغازه ام سوخت، بازار در شرایط اقتصادی بدی قرار گرفت، کرونا اومد و کار‌ها دچار بحران شدند، اما باز هم پای کار و حرفه خودم موندم. تحمل کردم و باعث شد برنده بشم.
آقای عزیزپور داشتن استعداد، انگیزه و پشتکار رو از عوامل مهم پیشرفت در کار می‌دونه و تعریف می‌کنه: چند تایی کارآموز داشتم که یک ماهه کار را بهشون یاد دادم و الان هم خدارو شکر کارگاهی برای خودشون راه اندازی کردند.
کارآفرین جوان که به تنهایی خودش آزمون و خطا رو تجربه کرده، معتقده با آموزش درست میشه این مسیر رو راحت‌تر طی کرد.
عزیزپور اعلام کرد: بیشتر وقتم را روی این کار گذاشتم. اگر می‌رفتم جایی حرفه‌ای این کار را یاد می‌گرفتم، خیلی بهتر بودو مجبور نبودم یک سری از تجربه‌ها را خودم کسب کنم بنابراین آموزش درست بسیار مهمه.
دوران کرونا فرصتی شد تا مهدی با استفاده از فضای مجازی، کسب و کارش رو گسترش بده و فروش برخط زیاد شد و مردم بیشتر به خرید اینترنتی اعتماد کردند.
آقای عزیزپور با ایده پردازی‌های متفاوت تونسته خلاقیت جدیدی را در کارش ایجاد کند.
در حال حاضر قدرت تولید روزانه کاسه‌های بلوط کارگاه آقای عزیز پور بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ عدد است.
وی میوه بلوط رو امضای کارش قرار داده. کنده کاری (سوخته کاری) روی چوب در قدیم با چکش انجام می‌شد، اما الان سوخته کاری‌ها با وسایل صنعتی انجام می‌شه.
این کسب و کار‌ها فقط مخصوص آقایون نیست و ما خانم‌ها هم می‌تونیم انجامش بدهیم.
فقط به کمی همت و پشتکار نیاز تا بتونیم از عهده کار بربیایم.
اگر چه مهدی عزیزپور در این مدت کوتاه نام تجاری شناخته شده‌ای نداره، اما اعتبار خوبی بین مشتریانش به دست آورده.
وی اعتقاد داره: برندسازی خیلی مهمه، ولی بیشتر از اون کیفیت اهمیت داره.
خیلی جا‌ها من نمی‌تونم برند خودم رو ثبت کنم، اما کیفیت کارهام باعث شده که فروش من خیلی خوب باشه.
با هنر خراطی آشنا شدیم هنری که با استفاده از چوب می‌تواند حس طبیعت را به خانه‌های ما بیاورد و مهم‌ترین نکته‌ی این حرفه این است که باید خلاقیت و پشتکار داشته باشیم و با ایده‌های نو بازار خوبی را برای ایجاد کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد