احیای زاینده رود مستلزم بررسی مصرف منابع آب زیر زمینی است


احیای  زاینده رود مستلزم بررسی مصرف منابع آب زیر زمینی است

ایرنا- اصفهان - استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تا زمانی که جدول سالانه منابع و مصارف آب زاینده رود مبتنی بر میزان رهاسازی آب از سد باشد و تنها برداشت‌های آب سطحی نمایش داده و میزان برداشت‌های آب‌های زیرزمینی دیده نشود، نمی‌توان منتظر احیای این رودخانه بود.

علی یوسفی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا در ارتباط با احیای رودخانه زاینده‌رود و واکاوی و راهکارهای بهبود هماهنگی و همکاری بین‌بخشی و بین‌منطقه‌ای اظهار داشت: لازم است حجم ورودی و خروجی و میزان مصارف صنعت، شرب، کشاورزی و انتقال آب به سایر استان روی یکی از بیلبوردهای شهر اصفهان نشان داده شود.
وی بابیان اینکه شفاف‌سازی را باید ابتدا از خودمان آغاز کنیم و به کنترل چاه‌ها بپردازیم، ادامه داد: اگر در راستای شفافیت برداشت‌ها اقدامی نشود امنیتی شدن فضا و تشدید شکاف‌ها را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: لازم است که با تقویت صنف کشاورزی و واگذاری مسوولیت‌های بیشتر به این صنف، نظارت بر برداشت آب‌های زیرزمینی را به آن‌ها واگذار کرد.
یوسفی با اشاره به اینکه باید میزان برداشت‌های آب زیرزمینی به شفافیت برداشت‌های آب سطحی درج شود، ادامه داد: به ازای هر پنج میلیون هکتار زمین،۶ میلیون مترمکعب می‌توان برداشت کرد و به‌راحتی می‌توان با یک سند، از آب‌های زیرزمینی برداشت کرد.
مشکل زاینده‌رود به دست سران سه قوه هم حل نخواهد شد
یوسفی بابیان اینکه امروزه مدیریت زاینده‌رود درباز و بسته کردن دریچه های سد خلاصه‌شده است، گفت: تا زمانی که ضمانت اجرایی نداشته باشیم مشکل با سپردن کار به سرانه سه قوه و تصمیم‌گیری و ابلاغ آن حل نخواهد شد.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان بابیان اینکه در پی تمرکزگرایی شاهد افزایش بروکراسی اداری و ناهماهنگی بیشتر هستیم، ادامه داد: وزارت نیرو در حالی اعلام می‌کند اختیار عمل ندارد که مسوولیت آب را بر عهده دارد و باید پاسخگو باشد.
وی بابیان اینکه مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود در۵۰ سال گذشته ایجادشده است ، گفت: مطابق با جدول منابع و مصارف آب ۱۰۰ میلیون مترمکعب برای پایداری رودخانه تعیین‌شده که لازم است بعد رهاسازی آب برای کشت پاییزه، آب به مدت سه ماه باز باشد تا چاه‌های عمیق چم آسمان تا نکوآباد ، ناژوان ، پل نصر و تا پل آبشار و گاوخونی تغذیه شود.
وی ادامه داد: حیات تالاب گاوخونی هیچ‌گاه با جریان زاینده‌رود نبوده بلکه جریان سیلابی بر آن سرازیر می‌شد و لازم است با آب پاییزه یک جریان سیلابی برای مرطوب شدن تالاب استفاده کنیم که شاهد ریز گردهای سمی تالاب نباشیم.
یوسفی پمپاژهای منطقه بالادست زاینده رود را چالش‌برانگیز عنوان کرد و گفت: باوجودی که اعلام می‌شود برداشت‌ها ۱۰ درصد بیشتر نیست اما بنا بر گفته مدیر حوزه از سال ۹۲ تاکنون ۷۰ میلیون مترمکعب باید برداشت می‌شده که به ۱۲۰ میلیون مترمکعب رسیده اما ۲۰۰ میلیون مترمکعب نشان داده می‌شود.
وی بابیان اینکه هرگونه بارگذاری دیمی و توسعه باغ در بالا و پایین‌دست باید متوقف شود، ادامه داد: کشت دیم امروز به یک ابزار برای توجیه اضافه برداشت‌ها مبدل شده است.
وی با اظهار اینکه ۳۰ سال درگیر انتقال آب کوهرنگ ۳ در حالی هستیم که هرچه اعتبار بوده به این سمت هدف‌گذاری شده است ، ادامه داد: اگر امسال طرح انتقال آب به کاشان، یزد و بن بروجن اعتبار بگیرد و اجرایی شود کوهرنگ ۳ به‌جای اینکه ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب برای اصفهان بیاورد، ۳۳ میلیون مترمکعب آورد آب آن می‌شود.
زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زرد کوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و درنهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در یک دهه اخیر به سبب خشک‌سالی و برداشت بی‌رویه در بالادست به شکل فصلی و در فواصل مختلف در منطقه پایین‌دست خود خشک بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...