چراغ سبز افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم


چراغ سبز افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم

رییس شعبه فیلادلفیای فدرال رزرو عنوان کرده است که اگر شرایط «بسیار بد تورم» بیش از این رو به وخامت بگذارد، او از تشدید سیاست‌های پولی در امسال حمایت خواهد کرد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، پاتریک هارکر رییس شعبه فیلادلفیای فدرال رزرو خبر داد که در صورت افزایش نرخ تورم، امسال با افزایش بیش از سه مرتبه در نرخ بهره حمایت خواهد کرد.

هارکر در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز عنوان کرد: درحال‌حاضر سه مرحله افزایش نرخ بهره برای امسال در نظر داریم که قرار است از ماه مارچ آغاز شود و اگر لازم باشد برای بیشتر شدن افزایش نرخ بهره هم آماده خواهم بود.

اظهارات این مقام فدرال رزرو به دنبال انتشار داده‌های جدید تورمی ماه دسامبر ایالات متحده عنوان می‌شود که نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده برای نخستین بار از سال ۱۹۸۲ تاکنون ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. هارکر این آمار را «بسیار بالا و بسیار بد» توصیف کرد.

هارکر یکی از چندین مقام فدرال رزرو است که همراه با روسای بانک‌های منطقه‌ای از جمله استر جورج از کانزاس سیتی، جیمز بولارد از سنت لوییس و لورتا مستر از کلیولند از افزایش نرخ بهره در ماه مارچ حمایت می‌کند.

نظرات جروم پاول رییس فدرال رزرو، در جلسه تایید هفتگی حاکی از آن بود که وی از بانک مرکزی می‌خواهد تا اقدامات سریعی برای کاهش میزان محرکی که به بزرگترین اقتصاد جهان آسیب می‌زند، در پیش بگیرد.

موضع تندروی فزاینده فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان را بر آن داشته است تا پیش‌بینی‌های خود را برای افزایش نرخ بهره ادامه دهند.

هارکر که در سال آینده یکی از اعضای رای دهنده کمیته تعیین نرخ فدرال رزرو خواهد بود، گفته است: بانک مرکزی ابزار کمی برای مبارزه با مشکلات زنجیره تامین که باعث افزایش تورم می‌شود، در دست دارد اما باید برای تعدیل تقاضای مصرف‌کننده اقدام کند.

وی افزود: نمی‌خواهیم شرایط کنونی را به صورت کامل متوقف کنیم، اما باید مقداری از تقاضا را کاهش دهیم و می‌توانیم این کار را با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به پیش ببریم.

هارکر همچنین تاکید کرده است در صورتی که با کاهش تنگناهای زنجیره تامین «در واقع تورم شروع به کاهش کند» از افزایش کمتر نرخ‌ها نیز حمایت خواهد کرد. اما تعداد کمی از اقتصاددانان مستقل، کاهش تورم را پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو را وادار به اتخاذ چنین رویکردی کند.

هارکر در مورد «مشکل بلند مدت» هشدار داد که اگر فدرال رزرو اجازه دهد رشد قیمت در سطوحی فراتر از هدف تورم ۲ درصدی خود در طول زمان باشد.

وی گفت: در نهایت، چیزی که ما نگران آن هستیم این است که مردم به این مسئله فکر کنند که «تورم فقط ۲ درصد نخواهد بود و در آینده تورم هدف بر روی ۲.۵ تا ۳ درصد متوقف خواهد شد.

هارکر عنوان کرد که بازار کار ایالات متحده به اندازه کافی از تاثیر همه‌گیری بهبود یافته تا بتوان نتیجه گرفت، هدف حداکثر اشتغال فدرال رزو محقق شده‌است؛ مقامات بانک مرکزی پیش‌تر، افزایش نرخ بهره را منوط به دستیابی به هدف حداکثر اشتغال دانسته بود؛ تورم، دومین عامل برای تغییر نرخ بهره است که پیش از این بسیار فراتر از نرخ هدف شده‌است.

تا به این نتیجه برسد که هدف فدرال رزرو برای حداکثر اشتغال، یکی از دو هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی برای تعیین زمان افزایش نرخ بهره محقق شده و درحال‌حاضر هدف تورمی، بسیار فراتر رفته است.

رییس فدرال رزرو فیلادلفیا همچنین اشاره کرد که از تلاش نسبتا سریع برای کاهش ترازنامه بانک مرکزی آمریکا که پس از افزایش خرید اوراق قرضه در طول بحران کرونا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی به ۹ تریلیون دلار رسید، حمایت خواهد کرد.

هارکر همچنین پیشنهاد کرد که فدرال رزرو باید سریع‌تر از آنچه پس از سقوط مالی جهان در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ انجام داد یعنی زمانی که دو سال پس از نخستین افزایش نرخ بهره پس از بحران منتظر ماند تا دارایی‌ها شروع به ریزش کند، اقدامی انجام دهد.

رییس فدرال رزرو فیلادلفیا تاکید کرد: فدرال رزرو از زمانی که نرخ بهره به اندازه کافی از صفر فاصله گرفت می‌تواند فرآیند مدنظر خود را آغاز کند که می‌تواند به معنای کاهش دارایی اوراق قرضه آن در اوایل امسال باشد. من در اردوگاهی هستم که از تکرار چندین و چند باره چنین اقدامی حمایت می‌کنم تا زمانی که به یک متد درست دست پیدا کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود