سوریه به راه ابریشم پیوست


سوریه به راه ابریشم پیوست

رسانه‌های دولتی چین خبر دادند که با امضای یک یادداشت تفاهم بین دمشق و پکن، سوریه به طرح «کمربند و جاده» (راه ابریشم جدید) پیوست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، تحرکات چین برای پیش بردن طرح سرمایه‌گذاری موسوم به طرح «کمربند و جاده» ادامه دارد و سوریه هم به این طرح بزرگ ملحق شد.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌‎های دولتی در چین از قبیل «گلوبال تایمز» و «شینهوا» گزارش دادند، سوریه روز چهارشنبه (دیروز) با امضای یک تفاهم نامه به طرح «کمربند و جاده» پیوست.

کمربند و جاده یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده ‌است.

طبق برخی گزارش‌ها، «کمربند و جاده» بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شده ‌است.

نشریه دولتی «گلوبال تایمز» چین درباره پیوستن سوریه به این طرح نوشت: «به گفته کارشناسان، دستاورد بزرگ کمربند و جاده است چرا که اکنون با کل خاورمیانه ارتباط برقرار کرده است و نفوذ و جذاب بودن خود را نشان می‌دهد».

طبق این گزارش، الحاق سوریه به طرح جاده و کمربند پس از تماس تلفنی نوامبر ۲۰۲۱ (دو ماه قبل) شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با بشار اسد همتای سوری و سفر ماه جولای ۲۰۲۱ «وانگ یی» وزیر خارجه چین به دمشق تحقق یافت.

به نوشته گلوبال تایمز، «این(الحاق سوریه به طرح کمربند و جاده) در بحبوحه بازدیدهای فشرده شش وزیر خارجه دیگر کشورهای خاورمیانه از چین صورت می‌گیرد. این اقدام همچنین نشان می‌دهد که چین نقش مهمی را در هماهنگی با خاورمیانه ایفا می‌کند چرا که این منطقه به دنبال توسعه و ثبات از طریق نگاه به شرق در بحبوحه کووید-۱۹ (همه گیری ویروس کرونا) و تغییر روابط با ایالات متحده است».

این رسانه دولتی چین افزود: «کارشناسان خاطرنشان کردند که این توافق به سوریه کمک می‌کند تا افق‌های گسترده‌ای از همکاری با چین و سایر کشورها باز کند و خود را در بحبوحه جنگ‌ها و تحریم‌های اقتصادی غرب بازسازی کند، همانند نحوه کمکی که چین به عراق کرده است».

الحاق سوریه به طرح جاده و کمربند با امضای یادداشت تفاهم در کمیسیون برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی سوریه با حضور «فازی خلیل» رییس این کمیسیون و «فنگ بیائو» سفیر چین در سوریه در دمشق برگزار شد.

علاوه بر سوریه، روز چهارشنبه (دیروز) نیکاراگوئه هم به طرح جاده و کمربند ملحق شد. یادداشت تفاهم نیکاراگوئه و چین در پایتخت این کشور آمریکای لاتین بین مقام‌های دو طرف امضا شد.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها