گلدان‌ها را با کارت‌های هوشمند تغذیه کنید


گلدان‌ها را با کارت‌های هوشمند تغذیه کنید

اخیرا محققان کشور کارت‌های هوشمند زیستی را معرفی کردند که با رهاسازی آرام، عناصر لازم را به گیاهان می‌دهد.

داود قاراخانی، مدیر عامل یک شرکت فناوری مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارت‌های هوشمند تغذیه کننده خاک بر پایه فناوری زیستی تولید شده است،‌ گفت: این کارت‌ها حاوی عناصر مورد نیاز گیاه است و برای کلیه گیاهان آپارتمانی و گل‌های زینتی قابل استفاده است، ضمن آنکه محصولی دوستدار محیط زیست (Eco friendly) است.

وی با بیان اینکه این کارت‌ها در سه نوع "فیت‌پک"، "پاور پک" و "اکتیو پک" تولید شده‌اند، اظهار کرد: از این کارت‌های هوشمند می‌توان برای رشد رویشی گیاه، برگ‌زایی، ریشه‌زایی، ساقه‌دهی و تقویت گیاهان و برای همه اندام گیاهان استفاده کرد.

قاراخانی با تاکید بر اینکه این محصول در سامانه ارزیابی فناوری ایران (سافا) موفق به دریافت گرید ۸ از ۹ شده است، ادامه داد: این کارت‌ها در داخل خاک قرار داده می‌شود و زمانی که به گلدان‌ها آب داده می‌شود و آب با آنها برخورد می‌کند، این کارت‌ها به صورت آهسته رهش، عناصر خود را به خاک رهاسازی می‌کنند. هر بسته ۷ عدد این محصول برای تغذیه دو گلدان برای یک سال کفایت می‌کند.

مجری طرح با بیان اینکه اگر نیاز به تعویض خاک گلدان نباشد، قرار دادن یک کارت در خاک گلدان، کل بافت خاک را از نظر میزان مواد مغذی مورد نیاز گیاه تنظیم خواهد کرد.

مدیر عامل این شرکت فناور در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از این کارت‌ها به صورت همزمان برای برگ‌دهی و گلدهی استفاده کرد، با بیان اینکه این امکان وجود دارد، توضیح داد: برای یکسری از گیاهان نمی‌توان ازت زیاد استفاده کرد، از این رو این کارت‌ها به صورتی طراحی شده که لازم است به صورت تخصصی از آن بهره برد.

قاراخانی با اشاره به مزایای استفاده از این کارت‌ها در گلدان‌های آپارتمانی، گفت: این کارت‌های هوشمند تغذیه‌کننده خاک، برای زندگی مدرن امروزی مناسب است، به گونه‌ای که در خانه‌هایی که حیوانات خانگی دارند و یا فرزندان کوچک دارند و با محدودیت‌هایی برای مصرف کودهای شیمیایی برای گلدان‌ها مواجه هستند، می‌توانند از این کارت‌ها بهره ببرند.

به گفته وی، این شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر نمایندگی فروش در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی دارد و در حال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول "های تک" است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج