ضرورت اطلاع‌رسانی تزریق دُز سوم واکسن کرونا در خراسان شمالی


ضرورت اطلاع‌رسانی تزریق دُز سوم واکسن کرونا در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مسوولان خراسان شمالی هر چند از روند تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا ابراز رضایت می کنند اما، آنها معتقدند برای تزریق دُز سوم با هدف حفظ و افزایش پاسخ ایمنی بدن به بیماری،نیازمند برنامه ریزی و اطلاع رسانی گسترده به آحاد جامعه هستند.

براساس آمارهای موجود؛ بی اعتنایی به واکسیناسیون در خراسان شمالی تا پیش از این تنها محدود به ۶ درصد افراد استان در دُز اول و ۱۸ درصد در دُز دوم بود ولی این روزها این بی اعتنایی ها با چاشنی بیشتری موجب حرکت کُند تزریق دُز سوم در مدار ۲۰ درصد شده است.

فارغ از فراموشی روزهای تلخ کرونایی، اگرچه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اقدام جهادی آن شاهد تولید داخلی واکسن و شاهد تسریع در واکسیناسیون عمومی بودیم، ولی متاسفانه این روزها جدای از برخی واکسن ستیزان که با ماهیت واکسن زدن مشکل دارند با پدیده جدید به نام واکسن گریزی مواجه شده ایم، پدیده ای که این روزها در خراسان شمالی موجب حرکت کند تزریق دُز سوم در مدار ۲۰ درصد شده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان سلامت بر این باورند واکسن کرونا در مقابل اٌمیکرون همچون سویه‌های دیگر احتمال ابتلا، شدت وضعیت بیماری و مرگ ومیر را کاهش می دهد و برای مقابله با این سویه جدید همچنان باید پایبند رعایت اصول بهداشتی همچون حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک استاندارد، پرهیز از اجتماعات و شست وشوی مداوم دست‌ها با چاشنی واکسیناسیون باشیم.

مسوولان شرکت کننده در نشست شورای اطلاع رسانی چهارشنبه گذشته استان که اختصاص به راهکارهای برای تشوبق مردم جهت دریافت واکسن مرحله دُز سوم داشت خواستار استفاده از تمامی ظرفیت ها در این زمینه شدند.

آسترازنکا موجود نیست

در این میان نبود واکسن آسترازنکا نیز انگار بهانه ای برای تاخیر در تزریق دُز سوم در استان شده است زیرا که این امر موجب بازتاب های گسترده ای در فضای مجازی و حقیقی خراسان شمالی شده و موجی از نگرانی ها را برای تزریق دیگر واکسن های خارجی در بین مردم ایجاد کرده است.

در واقع جدای از کسانی که دُزهای اول و دوم را آسترازنکا را تزریق کرده اند و همچنان طالب دُز سوم همین نوع واکسن هستند، افراد زیاد دیگری نیز برای دُز سوم در پی تزریق آسترازنکا هستند.

این در حالی که در خراسان شمالی نیز همانند بسیاری از نقاط کشور موجودی این واکسن در بسیاری از پایگاه‌های واکسیناسیون استان صفر شده است.

ضرورت اطلاع‌رسانی تزریق دُز سوم واکسن کرونا در خراسان شمالی

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص، گفت: محموله جدید واکسن آسترازنکا هنوز وارد کشور نشده و خراسان شمالی نیز همانند دیگر نقاط کشور با کمبود این نوع واکسن روبه رو است.

فیض الله برزگر افزود: قرار است در روزهای آینده محموله جدید این واکسن وارد کشور شود که با توزیع بین استان‌ها این مشکل کمبود برطرف می شود.

وی یادآور شد: کمیته ملی واکسن کرونا مصوب کرده است که واکسن پاستوکووک پلاس می تواند به عنوان دُز دوم یا دُز یادآور برای کسانی که واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند، تزریق شود.

تغییر زمانبندی تزریق دُز سوم و عدم اطلاع رسانی دقیق

برزگر با اشاره به تغییر زمان‌بندی تزریق دز سوم واکسن کرونا، گفت: یکی دیگر از دلایلی که موجب تاخیر در تزریق دُز سوم شده است مربوط تغییر زمانبندی دُز سوم و عدم اطلاع رسانی دقیق به مردم بوده است به گونه ای که بسیاری از افرادی که آسترازنکا تزریق کرده اند، فکر می کنند باید بعد از ۶ ماه از ماه نسبت به تزریق دُز سوم مراجعه کنند.

وی با اعلام خبر تغییر زمان‌بندی تزریق دز سوم واکسن کرونا برای افرادی که دز اول و دوم واکسن آنها اسپوتنیک یا آسترازنکا بود، ادامه داد: تمام شهروندان خراسان شمالی که دز اول و دوم واکسن کرونا آنها آسترازنکا، اسپوتنیک، بهارات، سینوفارم و برکت بود، می‌توانند بعد از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا خود اقدام کنند.

برزگر با بیان اینکه تغییر زمان‌بندی تزریق دز سوم واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا از ۶ ماه به سه ماه بعد از تزریق دز دوم مورد تایید کمیته علمی ستاد ملی مدیریت مقابله کرونا است، یادآور شد: دلیل این تغییر زمان‌بندی، مبارزه بموقع با سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون است.

مردم دچار ساده انگاری نشوند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه راهی جز واکسیناسیون وجود ندارد، گفت: نگرانی ها برای واکسن گریزی صرفا مربوط به زمان کنونی که امیکرون سرایت پذیری بالایی دارد و ایمن گریز است، نمی شود. بلکه زمانی که سویه دلتا هم گستردگی داشت، موجب نگرانی بود. طبق اطلاعات جدیدی که در مورد امیکرون منتشرشده، کسانی که واکسن تزریق نکرده اند، بیشتر در معرض ابتلا و مرگ ومیر هستند.

دکتر سیدجواد پورنقی با بیان اینکه مردم دچار ساده انگاری نشوند و برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند، افزود: برای جلوگیری از ورود کشور به پیک ششم کرونا و گسترش سویه اُمیکرون باید واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام و پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان موثرترین راهکار برای مهار شیوع کرونا است گفت: به واجدان شرایط توصیه می شود هر چه سریع تر برای دریافت دُز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

پورنقی افزود: افراد با گذشت سه ماه از دریافت دُز دوم واکسن کرونا می توانند نوبت سوم را دریافت کنند.

وی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را همچنان مهم ترین عامل برای کنترل این بیماری دانست.

اجرای سیاست های ایجابی برای واکسیناسیون

استاندار خراسان شمالی نیز گفت: اجرای سیاست های ایجابی برای شهروندانی که در استان از تزریق واکسن کرونا امتناع می کنند، در دستور کار است.

محمدرضا حسین نژاد افزود: تنها راه مقابله با کرونا و سویه جدید این ویروس، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون است بنابراین سیاست های ایجابی برای امتناع کنندگان از تزریق واکسن و نظارت جدی برای رعایت بهداشت اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید شاهد عادی انگاری در سطح جامعه باشیم، گفت: گرچه تاکنون گزارشی از سویه اومیکرون در استان گزارش نشده است ولی نباید ذهنیت مردم استان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عادی شود.

حسین نژاد با اشاره به بهره گیری از نقش اقناعی رسانه ها برای تزریق دُز سوم، گفت: باید با استفاده از ظرفیت دستگاه های اطلاع رسانی با رویکردی فرهنگی و بدور از ترس و دلهره مردم را نسبت به تزریق دُز سوم و رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با تاکید بر اینکه باید رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس به جدیت دنبال شود، خاطرنشان کرد: نباید در مدارس به‌سادگی از کنار دستورات بهداشتی بگذریم به گونه ای که باید نظارت ها بر وضعیت واکسیناسیون کارکنان آموزش و پرورش و رعایت شیوه نامه ها در مدارس افزایش یابد.

از ابتدای تزریق دُز سوم واکسیناسیون کرونا در استان تاکنون ۲۰ درصد معادل ۹۷ هزار نفر دُز سوم را دریافت کرده اند.

همچنین ۹۴ درصد جمعیت استان دُز اول و ۸۲ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۹۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار فوتی هشت ماه امسال بوده است.

براساس آخرین ارزیابیٰ سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت، شهرستان جاجرم در وضعیت نارنجی کرونایی، شهرستان های شیروان، فاروج، گرمه و اسفراین در وضعیت زرد کرونایی و شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن