«کنترل‌گری» والدین نوجوان را «پنهان کار» می‌کند


«کنترل‌گری» والدین نوجوان را «پنهان کار» می‌کند

یک روانشناس با بیان اینکه نوجوانان به منظور کسب هویت خود بعضا کنجکاوی بیش از حدی دارند و ممکن است برای رسیدن به آگاهی به هر منبعی روی آورده و هر مطلبی را در فضای مجازی جستجو کنند، گفت: بعضا والدین برای جلوگیری از استفاده نوجوانان از مطالب نامناسب با سن آنها در فضای مجازی به کنترل‌گری بیش از حد روی می‌آورند غافل از آنکه این کنترل‌گری بیش از حد خود...

«کنترل‌گری» والدین نوجوان را «پنهان کار» می‌کند
گوهر یسنا انزانی با بیان اینکه نوجوانان پنهان کاران بسیار خوبی هستند و کنترل بیشتر راه را برای پنهان کاری بیشتر باز می‌کند، اظهار کرد: معمولا زمانی که والدین متوجه مطالب نامربوط در لپ تاپ یا گوشی تلفن همراه نوجوان می‌شوند احساساتی نظیر خشم، ترس و غم به سراغ آنها آمده و تصور می‌کنند که هر لحظه ممکن است نوجوان آسیب ببیند در حالی که مهم‌ترین نکته در این شرایط کنترل هیجانات والدین است.

این روانشناس با بیان اینکه نوجوانی دوره دوست‌یابی و احساس تنهایی است، ادامه داد: والدین پس از اینکه متوجه شدند در گوشی و یا لپ تاپ نوجوان مطالب نامناسب با سن نوجوان وجود دارد باید خونسردی خود را حفظ کنند و با مدیریت هیجانات خود به حل مساله بپردازند و بدانند که با توجه به ویژگی‌های نسل امروز منع استفاده از وسایل الکترونیک نظیر گوشی و لپ تاپ و حذف دوستان نوجوان از زندگی او غیر ممکن است.

وی معتقد است که کنترل‌گری والدین تنها منجر به افزایش وسواس، استرس، اضطراب و اعتیاد نوجوان به فضای مجازی می‌شود و از این رو والدین به جای کنترل کردن نوجوان باید سعی کنند تا از روش «افزایش رفتار مطوب» در نوجوان استفاده کنند.

این روانشناس درباره چگونگی افزایش رفتار مطلوب در نوجوانان توضیح داد: باید اوقات فراغت فرزندان را با فعالیت‌هایی نظیر تفریح، ورزش، صحبت با والدین و انجام هر فعالیتی که در راستای توانمندی‌های نوجوان است پر کرد تا نوجوان به تدریج از فعالیت‌های نامطلوب فاصله بگیرد.
انزانی ادامه داد: نوجوان خواهان والدینی آگاه است که بتواند در حضور آنها دغدغه‌های خود را مطرح کند. در عین حال به دلیل اینکه نوجوان در پی کسب هویت است ترجیح می‌دهد با والدین صحبت نکرده و اطلاعات مورد نیاز را از شبکه‌های اجتماعی کسب کند چراکه در فضای مجازی احساس استقلال کرده و می‌تواند برای خود هویت پنهان بسازد. والدین باید به جای توهین و تحقیر فرزند علت این وابستگی شدید فرزند به فضای مجازی و کنجکاوی بیش از حد او را پیدا کنند و سپس سعی کنند این کنجکاوی بچه‌ها را به وسیله فعالیت‌های مثبت پر کنند، ارتباط موثری با بچه‌ها داشته باشند و بدون برچسب زدن به فرزندان شنوای سخنان آنها باشند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در دوران گذار نوجوانی اگر فرزندان به سمت رفتارهای پر خطر نظیر اعتیاد به اینترنت کشیده شدند باید از مشاوره روانشناسان بهره برد اما در صورتی که رفتار آنها کم خطر است می‌توان با روش افزایش رفتار مطلوب به تدریج رفتار مطلوب را جایگزین رفتار نامطلوب کرد و در عین حال توصیه می‌شود در این شرایط والدین از رفتارهای نا مناسب نوجوان چشم پوشی کرده و او را به انجام رفتارهای مثبت تشویق کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در