رییس جمهور وارد شهرستان قشم شد


رییس جمهور وارد شهرستان قشم شد

بندرعباس - ایرنا- رییس جمهور کشورمان در دومین روز از سفر استانی به هرمزگان که از روز پنجشنبه مهمان مردم خونگرم این استان است، دقایقی پیش وارد شهرستان قشم شد و مورد استقبال فرماندار، امام جمعه و مدیرعامل منطقه آزاد قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، برنامه سفر ۲ روزه رییس جمهور به هرمزگان در روز نخست به بازدید از مناطق سیل زده، زلزله زده، صنایع ، بنادر ، دیدار با خانواده شهدا، علما ونخبگان و حضور در نشست شورای اداری استان اختصاص یافت.

افتتاح مرحله دوم نفت سنگین قشم و نشست خبری با رسانه ها از برنامه های دومین روز سفر آیت الله رییسی به هرمزگان است.

پالایشگاه نفت خام فوق سنگین «پاسارگاد» قشم وارد مدار تولید و بهره‌برداری رسمی شد که از مزایای آن می‌توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغال‌زایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فراورده از جمله قیر کشور اشاره کرد.

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش خام فروشی نفت، در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها» امروز (جمعه، ۲۴ دی‌ماه)‌ پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین قشم در گروه گسترش انرژی پاسارگاد و با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری افتتاح شد و به بهره‌برداری رسمی رسید.

این پالایشگاه هم اکنون به ظرفیت کامل تولید رسیده که از مزایای آن می توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغال‌زایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فراورده از جمله قیر کشور اشاره کرد.

تاکنون گروه گسترش انرژی پاسارگاد در منطقه آزاد قشم بابت احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق و همچنین سه پُست اسکه صادراتی به ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است؛ همچنین ظرفیت صادراتی سالیانه بیش از ۶ میلیارد دلاری از جمله نتایج زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه به شمار می‌رود.

پیش بینی شده با بهره‌برداری از این واحد تولیدی ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از یک‌هزار نفر به‌طور غیرمسقیم در این پالایشگاه مشغول به کار می‌شوند.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دراین زمینه گفت:این پالایشگاه در ٢ مرحله از پالایشگاه قشم با ظرفیت ٧٠ هزار بشکه در روز ساخته شده است وامروز مرحله دوم آن افتتاح می شود.

سعید محمد اظهارداشت: مرحله اول این پالایشگاه از سال ٩۴ با ٩۵ درصد امکانات و توان داخلی بدون هیچ‌گونه دخالت مهندسان و تکنولوژی خارجی در قشم ساخته شده است.

مشاور رییس جمهور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح گفت: هم‌اینک پنج میلیون بشکه قیر از جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور صادر که یک پنجم آن در قشم تولید می‌شود.
وی بیان کرد: هم‌اینک یک میلیون بشکه قیر تولیدی از بهین پالایش نفت سنگین قشم توسط اسکله کاوه به سایر کشورها صادر می‌شود.
محمد با بیان اینکه در صنعت بانکرینگ نیز نخستین کشتی در بندر سلخ در حال سوختگیری است افزود:بزودی در بحث بانکرینگ و سوخت با کشورهای حاشیه خلیج فارس رقابت می‌کنیم.

همچنین آیین کلنگ‌زنی مرحله دوم این پالایشگاه دیروز و با حضور «جواد اوجی» وزیر نفت و «سعید محمد» دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و در جریان چهاردهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان برگزار شد.

آیت االله رییسی روز پنج‌شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ در چهاردهمین سفر استانی برای بررسی وضعیت هرمزگان به این استان سفر کرده است.
۱۷ نفر از وزرا و معاونان رییس جمهور، آیت الله ابراهیم رییسی را در این سفر ۲ روزه به هرمزگان همراهی می‌کنند.
رییس جمهور پس از ورود به بندرعباس عازم منطقه سیل زده بخش توکهور و هشت بندی میناب و روستای زلزله زده گیشان غربی بخش فین شهرستان بندرعباس شد و از نزدیک با مردم این مناطق به گفت و گو پرداخت و با مسایل آنان آشنا شده و دستورهای لازم را صادر کرد.
همچنین عصر و پنجشنبه شب در جمع خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و نخبگان وشورای اداری استان هرمزگان حضور یافت و سخنان مبسوطی ایراد کرد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟