جبلی با همین فرمان جلو برود، اعتماد به صداوسیما بیشتر می شود


جبلی با همین فرمان جلو برود، اعتماد به صداوسیما بیشتر می شود

محمدرضا ورزی با پذیرش این نکته که تلویزیون مدتی از دوره طلایی فاصله داشته است، در عین حال امیدوار است که با رویکرد جدید بار دیگر به روزهای طلایی اش برگردد و مخاطب با تلویزیون به طور 100 درصد آشتی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، این کارگردان و فیلمنامه نویس در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش بودجه‌ صداوسیما تضمینی برای تولید کارهای کیفی و بازگشت تلویزیون به دوران به اصطلاح طلایی است؟ به ایسنا گفت: «طبیعتا وقتی که سازمان از لحاظ مالی در تنگنا نباشد، با معضلات و تنش کمتری مواجه می‌شود؛ البته مشروط به اینکه وقتی بودجه‌ای برای صداوسیما تصویب می‌شود، دولت هم همراهی داشته باشد و بودجه را قفل نکند. اگر بودجه ده برابر هم بشود ولی دولت آن را قفل کند فایده‌ای ندارد و مانند آن است که بودجه را نداده‌اند.»

او تاکید کرد: افزایش بودجه صداوسیما به شرطی خوب است که منظم پرداخت شود تا مثلا در حوزه تولیدات نمایشی و غیرنمایشی تهیه کننده این امکان را داشته باشد، پرداختیِ به موقع داشته باشد و در نتیجه تنش کار کمتر باشد. وقتی تشنج کمتر باشد روی کیفیت آثار تاثیر می‌گذارد. یکی از تهیه کننده‌ها می‌گفت تا مدت ها برای ساخت پروژه ام از جیب هزینه می‌کردم. تهیه کننده‌ای که دستش پر نباشد، پروژه‌اش روی زمین می‌ماند. شاید تهیه کننده‌ای به لحاظ حرفه ای خیلی هم خوب باشد اما امکان تمکین را نداشته باشد. بالاخره اصحاب تولید رزقشان از این محل تامین می‌شود و کار دیگری ندارند. هنرپیشه ها، عوامل فنی و هنری عمدتا درآمدشان از این محل تامین می‌شود. برای همین وقتی این منبع درآمد بالا ـ پایین شود، روی اعصاب افراد هم تاثیر می‌گذارد و بعد روی خیلی مسائل دیگر هم تاثیر خواهد گذاشت.»

امیدواریم تلویزیون به روزهای طلایی برگردد

کارگردان سریال های «تبریز درمه»، «معمای شاه» و «ایراندخت» درباره شرایط این روزهای تلویزیون و افت کیفیت آثار این رسانه علیرغم افزایش بودجه، گفت: نمی‌توان منکر شد، آثاری پخش شده که مخاطب را از تلویزیون دور کرده است. امیدواریم که مدیریت جدید، تولید این آثار را به حداقل برساند و تلویزیون به روزهای طلایی برگردد. این را قبول دارم که تلویزیون مدتی است از یک دوره طلایی فاصله داشته، اما امیدوارم که به آن روزها برگردد و مخاطب با تلویزیون به طور ۱۰۰ درصد آشتی کند. تلویزیون متعلق به مردم است؛ رسانه‌ای مستعد که از پتانسیل بالایی برخوردار است.

ورزی در عین حال خاطرنشان کرد: شکی در این نیست که در گذشته بعضا آثاری تولید شده که قابل نقد است اما در کنارش آثاری هم بوده که قابل دفاع هستند. ساخت یک سریال، بسیار پرزحمت است اما اینکه یک سریال دچار فقر محتوایی باشد یا به لحاظ سرگرمی اثر قابل قبولی نباشد، قابل دفاع نیست.

جبلی با همین فرمان جلو برود، اعتماد به صداوسیما بیشتر می شودجبلی با همین فرمان جلو برود، اعتماد به صداوسیما بیشتر می شود

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به تولیدات قابل قبول تلویزیون در سال های اخیر، تاکید کرد: در این مدت آثاری هم در تلویزیون بوده اند که حقیقتا قابل دفاع هستند و برایشان زحمت کشیده شده و این اتفاق فقط در حوزه سریال هم رخ نداده است. برنامه‌هایی مثل «خندوانه» و «دورهمی» که خودم هم طرفدارش هستم، مخاطبان خودشان را دارند. به طور کلی برنامه‌های شبکه نسیم عمدتا با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. در شبکه یک هم سریال «افرا» بود که اقبال عمومی داشت. سریال «گاندو» هم مورد استقبال واقع شد. در بخش مستند هم کارهای خوبی انجام شده است؛ مانند مستند «خشت بهشت» اثر رامین حیدری فاروقی. در ویژه برنامه های مناسبتی و اعیاد ـ از شب یلدا گرفته تا اعیاد مذهبی ـ تلویزیون از تولیدات نسبتا خوبی برخوردار بوده است. برنامه آقای علی ضیا در شبکه یک (فرمول یک) مخاطب خوبی دارد. برنامه‌ای که عموپورنگ راه اندازی کرده در حوزه کودک (محله گل و بلبل)، خیلی کار خوب و موثری است. مطلع هستم که سریال «دادِستان» ساخته مسعود ده نمکی و سریال‌های «نون خ» و «زیرخاکی» نیز با اقبال خوبی مواجه شدند.

ورزی سپس گفت: از کارهایی که باید استقبال بشود، می‌شود. باید ببینیم که از چند درصد از کارها استقبال نشده و آنها را آسیب شناسی کرد. نمی توان همه برنامه ها و تلاش ها را مردود کرد. آثار بد داشتیم، متوسط داشتیم، خوب هم داشتیم.

جبلی با همین فرمان جلو برود، اعتماد به صداوسیما بیشتر می شودجبلی با همین فرمان جلو برود، اعتماد به صداوسیما بیشتر می شود

این کارگردان افزود: در حال حاضر سریال «سلمان فارسی» اثر استاد داوود میرباقری که یکی از اعتبارات تاریخ رسانه ملی به شمار می‌رود، در حال تولید است. این سریال با وجود تاریخی بودن ـ چه در محتوا و چه در ساختار ـ کاملا بر اساس ذائقه نسل جوان امروز جامعه تولید می‌شود. این خیلی خوب است و قطعا نتیجه می‌دهد. آقای میرباقری در هر زمانی که سریال تولید کرده، چه در زمان تولید سریال «امام علی (ع)» و چه در «مختارنامه» کاملا متوجه شده که مخاطب چه می‌خواهد و خوراک مخاطب باید چه باشد.

باید منتظر بود و دید گروه جدید چه برنامه‌هایی برای صداوسیما دارند

کارگردان مجموعه «ستارخان » درباره تغییر مدیریت صداوسیما در چند ماه اخیر و اینکه آیا با این تغییر می توان به آینده تلویزیون امیدوار بود؟ عنوان کرد: «باید منتظر بود و دید که گروه جدیدی که الان در صداوسیما مستقر شده‌اند، چه برنامه‌هایی دارند و برای این گروه جدید نمی‌توانیم از الان اظهار نظر کنیم. با توجه به شناختی که از گذشته از آقای دکتر جبلی دارم، ایشان را مدیری عملیاتی و باانگیزه می‌دانم؛ چه زمانی که معاون خبر بودند و چه زمانی که معاون برون مرزی بودند. به طور کلی نسبت به رسانه آگاهی کافی دارند. باید ببینیم در آینده تغییرات به چه صورتی خواهد بود.

محمدرضا ورزی اظهار کرد: با مدیریت جدید صداوسیما می‌توانم شرایط بهتری را پیش بینی کنم؛ اینکه نظارت‌ بیشتر شود ـ نظارت بر محتوا و فیلمنامه و نه نظارت‌هایی که باعث سنگ اندازی و مانع تراشی برای تولید آثار است ـ اتفاق خوبی است. همین الان هم دارد این اتفاق می‌افتد. می‌توان افق روشنی را برای تلویزیون ترسیم کرد. با ورود تیم جدید به صداوسیما شاهد پوشش خوب خبری در معاونت سیاسی بوده ایم. اگر آقای جبلی با همین فرمان جلو برود، اعتماد جامعه به صداوسیما افزایش پیدا می‌کند.»

چند نکته برای بهبود اوضاع تلویزیون

این کارگردان و فیلمنامه نویس در ادامه صحبت‌هایش با ایسنا به شرح چند نکته پرداخت که برای بهبود اوضاع فعلی تلویزیون باید به آن‌ها توجه شود.

ورزی در همین خصوص دقت در انتخاب اعضای شوراها را گامی در جهت بهبود اوضاع تلویزیون دانست و افزود: برخی در فضای مدیریتی و شوراها هستند که انگیزه و گاهی توانایی متناسب با منافع رسانه ملی را ندارند. یکی از اتفاقات مهمی که باید رخ دهد، تجدید نظر جدی در انتخاب اعضای شوراها است. بررسی آثار نباید بر اساس حب و بغض باشد. من اثری را سراغ دارم که برخی از اعضای شورا به دلیل اینکه با آن شخص مشکل داشته‌اند، نخوانده رد کرده‌اند. البته این موضوع برای دوره قبل مدیریت تلویزیون است. این تقوا نیست. اینکه بر اساس سلیقه شخصی و نگاه شخصی به صاحب اثر، با خود اثر اینطور رفتار کنیم درست نیست. باید کسانی که در شوراها می‌آیند اول اثر را بخوانند و بعد ببینند این اثر به چه درد جامعه امروز ما می‌خورد. این مهم است زیرا، یک اثر باید به درد جامعه و مخاطب بخورد که بتواند با آن ارتباط برقرار کند. ما می بایست نه از جامعه جلوتر باشیم و نه عقب تر از آن.

میدان دادن به چهرهای جدید

کارگردان «سالهای مشروطه» میدان دادن به چهره‌های جدید عرصه ی بازیگری را هم به عنوان پیشنهادی به مدیران تلویزیون مطرح کرد و گفت: من اگر جای مدیران تلویزیون بودم، به چهره‌های جدید بیشتر میدان می دادم که خودشان را نشان دهند. منتها چهره جدیدی که می‌آید باید تاثیرگذار باشد. گاهی افرادی معرفی می شوند ولی بی فایده است چراکه با شرایط غیرحرفه ای نقش می‌گیرند. اما گاهی افراد کشف می‌شوند؛ مثل هومن برق نورد و بهنام تشکر که هنرپیشه تئاتر بودند و کشف شدند و خیلی هم هنرپیشه‌های خوبی هستند. چه اشکالی دارد از این جنس هنرپیشه ها معرفی شوند؟

توجه به کیفیت فیلمنامه‌ها

سازنده «معمای شاه » افت کیفی برخی فیلم‌نامه ها را مهمترین دلیل دوری مخاطب از سریال‌های تلویزیونی عنوان کرد و گفت: به کیفیت فیلم‌نامه باید بیشتر توجه شود. متن‌ها شاید در بخشی از آثار تلویزیونی در شأن آنتن نبوده است. رسانه ملی عمدتا تهیه کننده‌ها و کارگردان‌های خوبی دارد ولی فیلم‌نامه‌ها بعضا دچار ضعف محتوایی و داستانی هستند. مردم اثری که خوب باشد، حتی اگر از شبکه ای تخصصی که در شرایط معمول مخاطب چندانی ندارد هم پخش شود، به تماشای آن می نشینند. برعکس کاری که خوب نباشد در بهترین زمان هم پخش شود، مخاطب خیلی ساده و راحت از کنارش عبور می‌کند. به همین دلیل است که صادقانه‌ترین رفتار را مخاطب می‌کند؛ مخاطب حب و بغض ندارد. مخاطب همیشه با آثار خوب، شریف برخورد کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر