بررسی کارشناسی برای ایمن‌سازی منطقه سیل‌زده پاقلعه لار آغاز شد


بررسی کارشناسی برای ایمن‌سازی منطقه سیل‌زده پاقلعه لار آغاز شد

لارستان- ایرنا- گروهی از کارشناسان و ارزیابان مرکز پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور برای بررسی آخرین وضعیت بافت های فرسوده لارستان فارس به ویژه محله سیل زده پاقلعه در شهر قدیم لار جمعه 24 دیماه 1400 در این شهرستان حضور یافتند.

رئیس بنیاد مسکن لارستان در این زمینه گفت: هدف اصلی از اعزام این گروه کارشناسی به محله سیل زده پاقلعه شهر لار در حقیقت بررسی علمی ، موشکافانه و فنی در خصوص ساماندهی و احیای این بافت قدیمی و ایمن سازی و بازسازی خانه های موجود اما ناایمن در این محله است.

برومند تصریح کرد: با توجه به تاکید رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور این گروه اعزامی که از استادان و کارشناسان خبره در حوزه فنی و ساخت و ساز و احیای بافت های فرسوده هستند به دنبال راهکاری علمی و عملی در راستای حمایت از ساکنان این مناطق پرخطر هستند.

وی تصریح کرد: پس از ارزیابی کارشناسان نتایج پژوهش ها و کارشناسی آنها در بنیاد مسکن کشور مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت بازسازی و احیای این بافت های فرسوده تصمیم لازم گرفته می شود.

او بیان کرد: رویکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به جای دور ساختن ساکنان از این منطقه و ممنوعیت ساخت و ساز در این محله که سالیان متمادی در آن سکنی یافته اند، بر احیای مجدد و ایمن سازی و بازسازی خانه های مسکونی استوار است.

برومند ابراز داشت: بنیاد مسکن نیز برای ساماندهی و احیای بافت های فرسوده با تخصیص اعتبارات ویژه و همچنین کمک های بلاعوض در کنار مردم و ساکنان این مناطق خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته بنیاد مسکن لارستان در سال های گذشته حدود ۶۷ فقره وام کم بهره به مردم و ساکنان این منطقه اعطا کرده بود.

محله پاقلعه لار یکی از مناطق آسیب پذیر و قدیمی در شهر قدیم لار است که در بارش های سیل آسای اخیر به دلیل ریزش و پرتاب پاره سنگ هایی در بالادست این محله چندین خانه آسیب دید و یک نفر هم جان باخت.

هم اینک و با تصمیم ستاد مدیریت بحران استان فارس و شهرستان لارستان ۱۳ خانواده از ساکنان این محله نیز خانه های خود را ترک کرده اند، چون هر لحظه احتمال خطر و ریزش سنگ به سر این خانه ها وجود دارد.

سیل روزهای ۱۲ و ۱۳ دیماه جاری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت ها و بخش های مختلف امور زیربنایی از جمله در حوزه راه و کشاورزی در شهرهای جنوبی فارس خسارت زد و موجب کشته شدن پنج نفر در این مناطق شد.

پیش از این، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در سفر به مناطق جنوبی فارس وعده اعزام این گروه را برای ارزیابی و ساماندهی بافت فرسوده شهر لار داده بود.

معاون، سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز ۱۵ دی‌ماه جاری خطاب به دستگاه های اجرایی شهرستان لارستان گفت:مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر در این شهرستان که کماکان در معرض خطر ریزش کوه هستند، ایمن‌سازی شوند.

اسماعیل محبی پور در بازدید از مناطق سیل زده لارستان افزود: ایمن‌سازی کوهپایه و تخلیه معابر از تخته‌سنگ‌ها در مناطق آسیب‌دیده از بارندگی‌های اخیر شهر لار در محدوده محله دم دروازه و اطراف امامزاده شهرقدیم لار لازم است.

محبی‌پور با اشاره به اینکه هم اکنون مسئله ایمن‌سازی محلات آسیب‌دیده از سیل و به‌خصوص منازل قدیمی باید در اولویت دستگاههای اجرایی شهرستان باشد، گفت: وضعیت فوق‌العاده کماکان ادامه دارد و ضروری است شهرداری، فرمانداری و سایر ارگان‌ها همچنان در کنار مردم باشند و دلگرمی آنان را فراهم آورند.

در این بازدید موضوع تخلیه و انتقال دائم بافت پرخطر شهرقدیم لار مطرح شد.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر، پنج بخش ،هشت شهر و ۱۷۹ روستای دارای سکنه در فاصله ۳۷۸ کیلومتری شیراز واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین دلیل برای بازیگر شدن پردیس پورعابدینی + بیوگرافی فرشته سریال گناه و عکس هایش