خشک کردن زعفران به روش مکانیزه کیفیت محصول را بالا می‌برد


خشک کردن زعفران به روش مکانیزه کیفیت محصول را بالا می‌برد

رئیس مرکز جهادکشاورزی مشکان گفت: نحوه خشک کردن، بسته‌بندی و برندینگ در قیمت نهایی محصول زعفران تاثیر بسزایی دارد.

سید مهدی حسینی دشت بیاض در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شیوه خشک کردن زعفران در قیمت خرید این محصول بسیار تاثیر گذار است، در حال حاضر زعفران به دو شیوه سنتی و نوین انجام می‌شود و این دو روش با هم متمایز هستند و طبیعتا شیوه نوین کیفیت محصول نهایی را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بخشی از کار زمانی است که هنوز زعفران در زمین است ولی بخش دیگر و مهم کار که سود کشاورز نیز در گرو آن است؛ خشک کردن، بسته بندی، بازاریابی و نگهداری عطر و رنگ محصول است که قیمت اصلی زعفران را مشخص می‌کند.

رئیس مرکز جهادکشاورزی مشکان بیان کرد: به همین دلیل اگر زعفران در دستگاه و در زمان کمتر خشک شوند هم عطر زعفران بیشتر می‌شود و هم رنگ بهتری خواهد داشت و در زمانی که خشک می‌شود، نیز از کیفیت بیشتری برخوردارند و اگر به صورت بهداشتی بسته بندی شوند و مجوز بگیرند و محصول برند خود را داشته باشد، بسیار بهتر خواهند بود.

حسینی دشت بیاض افزود: چند سال است که ما سعی داریم زعفران کاران را تشویق کنیم که به سمت خشک کردن محصول به شیوه نوین و مکانیزه روی بیاورند، در سال جاری یکی از زعفران کاران دستگاهی برای خشک کردن زعفران به منطقه آورده بود افرادی که زعفران‌های خود را به صورت مکانیزه خشک کردند، سود بیشتری نصیبشان شد که استفاده از آن نشان داد، خشک شدن مکانیزه این محصول سود بیشتری را در پی دارد و کسانی که از این روش بهره بردند از کیفیت زعفران‌های خشک شده بسیار راضی بودند.

وی اظهار کرد: متاسفانه سال جاری با مشکل مواجه شدیم و برداشت زعفران در مشکان به دلیل خشکسالی حدود ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر بود، البته این آمار دقیق نیست، اما کاهش چشمگیری در برداشت این محصول داشتیم و محصول زعفران مشکان، بسیار کمتر از سال‌های گذشته بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس