امام جمعه میبد: مدیران مدارس بر سند تحول نظام تعلیم و تربیت مسلط باشند


امام جمعه میبد: مدیران مدارس بر سند تحول نظام تعلیم و تربیت مسلط باشند

یزد- ایرنا- امام جمعه میبد گفت: مهمترین ویژگی مدیران مدارس برخورداری از اندیشه جامع، متوازن و فرانگر برای رسیدن به هدف و ضرورت تسلط بر سند تحول نظام تعلیم و تربیت است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی روز جمعه در برنامه افتتاحیه دوره آموزشی توانمندسازی و مهارت‌افزایی مدیریت مدرسه در این شهرستان با مهم شمردن طرح توانمند سازی مدیران به عنوان یک طرح کاربردی و استراتژیک افزود: مدیران مدرسه باید همواره به افزایش دانش و مهارت توجه کنند و با دارا بودن اندیشه و عقل راهبردی و علمی نسبت به همه زوایای کار مدیریت مطالعه و تسلط داشته باشند.

وی با بیان اینکه معلمی و مربیگری کاری بسیار سخت، راهبردی و حساس در نظام تعلیم و تربیت و به ویژه در آموزش و پرورش است اظهار کرد: معلمان با تدبیر و برنامه‌ریزی مدیران به شکوفایی می رسند و توان نقش آفرینی بیشتر پیدا می کنند و به این دلیل مدیریت علمی ، تربیتی و آموزشی اهمیت مضاعف دارد.

رییس شورای فرهنگ عمومی میبد در ادامه گفت: مدیریت فرمان دادن به کار است و البته در مدیریت اسلامی مدیر مرد میدان و کار هست و با این وجود ذات مدیریت به کار گیری توانمندی دیگران برای انجام و سامان دادن به کار و رسیدن به هدف است.

وی با یادآور شدن حساسیتهای مدیریت در مدرسه تصریح کرد : به کارگیری ابزار و منابع انسانی و ساماندهی کارها آغاز کار سخت مدیریت در مسیر تعلیم و تربیت است و بر این اساس تراز بالاتری نسبت به مدیریت در سایر عرصه‌ها را دارد و به آموختن مهارت های بیشتر در این عرصه نیاز است.

وی همچنین بر پرورش دادن بهترین استعدادها و افزایش مهارت ، هنر و علم دانش آموزان توسط معلمان و مدیران تاکید کرد و از آنها خواست تا روحیه جهادی و انقلابی داشته باشند و این روحیه را در خود تقویت کنند.

مدیران مدرسه باید با علم و مهارتهای مدیریت آشنا شوند

مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش هم در این مراسم با اشاره به اینکه مهارتهای مدیریت با توجه شرایط سازمان متفاوت است گفت: مدیران مدارس به شدت نیاز به آموختن علم مدیریت و مهارتهای فنی مدیریت دارند و باید با تئوری‌های مدیریت و دستورالعملها اشنا شوند و تجربه مدیریت را به دست آوردند تا دست آوردهای خوبی ارایه دهند.

مهدی نوید ادهم، نگاه رایج به مدرسه را نگاه گذشته گرا عنوان کرد که در آن کنکور مهم است و آموزش در محیط بسته کلاس درس اتفاق می افتد و نقش معلم نیز انتقال دهنده اطلاعات درسی از روی کتاب به عنوان منبع است.

این مسئول با تاکید بر لزوم گذشتن از انگاه گذشته گرا به سوی نگاه آینده گرا ، وظیفه معلمان و مدیران نظام آموزش و پرورش در نگاه آینده گرا را فراهم کردن زمینه برای تقویت همه ابعاد تربیتی شامل تربیت اقتصادی حرفه‌ای ، سیاسی اجتماعی ، اعتقادی ، اخلاقی ،دینی ، تربیت زیستی بدنی و تربیت علمی و فناوری عنوان کرد.

وی ادامه داد : در این نگاه یادگیری هم در کلاس درس و هم در محیط بیرون از آن انجام می شود و مدرسه کانون تربیتی محله است و با مکانهای دیگر تربیتی محله مانند مسجد ، موزه و پارک در ارتباط است و باید شرایطی فراهم آورد که مدرسه و محله از ظرفیتهای هم استفاده کنند و انجام این مهم کار مدیران است و معلم نیز تسهیل گر و زمینه ساز یادگیری است.

مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش با اظهار تاسف از غفلت به تربیت مدیران اظهار کرد: مدیریت، هنر و استعداد ذاتی است که باید این افراد شناسایی و بر روی آنها سرمایه گذاری شود و در نگاه دوم مدیریت یک فن و محصول یک تجربه است ، افراد مدیر زاده نمی شوند.

نوید ادهم همچنین گفت : فرهنگ زیبای استان یزد و شهرستان میبد شامل تدین ، ادب ، قناعت ، سخت کوشی و میراث فرهنگی در کشور به عنوان یک الگو مطرح است.

۵۱ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه ای هدایت شدند

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم، سالها کسب رتبه برتر در آزمون دیپلم و ۲۷ سال رتبه اول کنکور میبد در استان را یادآور شد و به هدایت ۵۱ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه ای اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که به رقم ۷۰ درصد در این ارتباط برسد.

محسن موحدی فرد هدایت دانش آموزان به سمت رشته های فنی حرفه ای در کشور را ۳۲ درصد و در استان یزد جهش از ۳۹ به ۴۶ درصد عنوان کرد و ایده آل کشور در سال ۱۴۰۰ را ۵۰ درصد برشمرد.

رییس آموزش و پرورش میبد نیز گفت: آموزش و پرورش با بازنشستگی ۷۵ مدیر از ۱۲۸ مدرسه در سال ۱۴۰۱ و ۱۰۰ نفر در سال ۱۴۰۳ با یک چالش روبروست و به این دلیل آموزش جمعی از مدیران و نو معلمان در دستور کار قرار گرفت.

محمد رضا کارگر شورکی افزود: با همکاری شورای معاونین آموزش و پرورش و جمعی از افراد راهنما طرحی مدون شد و هفت درس برای آموزش با بهره گیری از مدرسان مجرب و کشوری طراحی گردید.

مرکز شهرستان ۱۰۷ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید