دولت یارانه نان را به نفع گروه های نیازمند درست ساماندهی کند


دولت یارانه نان را به نفع گروه های نیازمند درست ساماندهی کند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: دولت یارانه نان را به گونه ای ساماندهی کند تا گروه های نیازمند جامعه از آن بهره مند شوند.

آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار کرد: هفته گذشته به طور مبسوط از اسراف و تبذیر در نان صحبت کردیم و گفتیم اختصاص یارانه و سوبسید یک نعمت بسیار بزرگ در ایران است و شکر این نعمت این است که ما در این خصوص اسراف و تبذیر نداشته باشیم دامداران مرغداران و سگ داران نان را که ثروت ملی است به مصرف حیوانی ندهند این ثروت بزرگ و این احسان بزرگ در ایران از جهات عدیده چپاول می شود و در نتیجه صف‌های طویل در برابر نانوایی‌ها تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که نان تنها قوتی است که فقراء می‌توانند سفره های خود را با آن مزین کنند و شکم بچه های خود را با آن پر کنند نان نباید از دسترس خانواده‌ها خارج شود از یک طرف دامدار ۱۰ میلیون به نانوا می‌دهد و می‌گوید هر روز ۱۰۰ نان به من بده لازم نیست که خوب پخته شود این پول نانوا را وسوسه می‌کند گاهی کیفیت نان را پایین می‌آورد تا مشتری نداشته باشد و با سود بیشتر به دامدار بفروشد.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: از طرف دیگر مرغدار وارد می‌شود و غارت می کند هر سگ روزانه حداقل سه بربری می خورد صاحب سگ می‌گوید من نمی‌توانم دنبال "شنتر" یا گوشت و استخوان یا نان خرده‌ریز تهیه کنم وقتی نان می خرم باید برای سگ های خود نیز نان گرم بخرم من ماهانه ۶۰ هزار تومان برای سگ های خودم نان می خرم در حالیکه ۴۵ هزار تومان برای خودم یارانه می‌دهند.

عاملی با مقایسه قیمت نان در کشورهایی همچون عراق و ترکیه گفت: در عراق یک تافتون ۲۰ هزار تومان ایرانی است نان ساندویچ ۱۵ هزار تومان است و در ترکیه از آن هم گران تر است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بعضی از خانواده ها نان را بیش از حد نیاز خود می خرند چون وقتی نان بیات می شود و آن را به نان خشک خر می فروشند هم پول اصلی نان را در می آورد هم پول اضافی در جیب خود می گذارند درآمد نان خشکی بیشتر از درآمد اصل نان است.

عاملی افزود: در این شرایط دولت هر چقدر سهمیه اضافه کند مسئله صف و کمبود نان حل نخواهد شد بلکه با اضافه کردن سهمیه، نان دامداران هرچه بیشتر در روغن خواهد بود و دست و پای آنها خواهد رقصید در ایران در حال حاضر قطعاً آرد بیشتر از سرانه به نانوایان ارائه می شود مشکل در سهمیه نیست بلکه در اسراف و تبذیر است.

وی ادامه داد: ارباب و اصحاب فرهنگ نیز در این خصوص خیلی وظیفه دارند ما اگر مدنیت بالایی داشته باشیم ذره ای نان در غیر مورد عقلانی خود مصرف نمی شود روایات ما در حرمت نان سنگ تمام گذاشته اند.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه های نماز با اشاره به اهمیت انرژی هسته ای برای آینده جهان اظهار کرد: ملت بزرگ ما توجه کنند که آینده جهان در گرو انرژی هسته‌ای است طبق گزارش کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا موسوم به ((UNECE ۲۰ کشور در این منطقه هم اکنون از نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌کنند و ۱۵ کشور دارای راکتور های جدید در دست ساخت و توسعه هستند.

عاملی ادامه داد: روزی گاز به پایان رسیده و در هیچ خانه ای از خانه های ایران دیگر اثری از گاز نیست و سرما از ۲۰ درجه گذاشته است در آن صورت یک فاجعه انسانی وحشتناک در انتظار ماست آن زمان جز انرژی هسته‌ای به داد انسان ها نخواهد رسید و تمام دعوا در این است که عده ای از کشورها که خود را جامعه جهانی می‌دانند می‌خواهند اصلی‌ترین مالک این انرژی در دنیا باشند و به ثروت افسانه‌ای دست پیدا کنند.

امام جمعه اردبیل خروج ترامپ از توافق هسته ای را سبب افزایش توانایی های ایران در موضوع هسته ای دانست و خاطرنشان کرد: خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای باعث افزایش توانایی های ایران در موضوع هسته ای شده است و دست ایران را برای کارهای تحقیقاتی باز کرده و آینده خوبی برای انرژی پاک و خودکفایی در درازمدت برای ایران درست کرده است.

عاملی گفت: این بزرگترین نقطه قوت برای ما و کابوس بزرگ برای آمریکا و اروپا است در این خصوص آنها به ما محتاج هستند و اگر ملتمسانه حرف نزنیم آنها در برابر مطالبات به حق ما خاضع می شوند اسرائیل و آمریکا برای ترساندن اروپا عمداً سخنان انحرافی مطرح می‌کنند اسرائیل می گوید ایران تا رسیدن به بمب هسته ای ۶ ماه فرصت دارد و وزیر خارجه جدید آمریکا می گوید ایران برای رسیدن به بمب اتمی چند هفته فاصله دارد.

وی افزود: دیروز وزیر خارجه آمریکا گفت ایران به شدت در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است و به زودی به نقطه ای خواهد رسید که مواد شکاف پذیر کافی برای ساخت بمب اتم را در اختیار خواهد داشت این ها جنگ روانی برای ترساندن اروپا و کشورهای منطقه است در حالی که بمب هسته‌ای اصلاً در برنامه نظامی ایران وجود ندارد و فتوای مقام معظم رهبری حاسم ماده نزاع است گاهی کشورهای عربی را می ترسانند که اگر ایران و آمریکا به توافق نامه بر گردند اوضاع شما به شدت خراب می‌شود دستگاه دیپلماسی نباید بگذارد که گره های ذهنی درست شود و اگر درست شد آن را حکیمانه بگشاید.

خطیب جمعه اردبیل گفت: ما خدا را شاکریم که به برکت انقلاب اسلامی و به برکت خون شهداء اقتدار ایران را به نقطه رسانده که رژیمی مثل اسرائیل که آمریکا و اروپا و ارتجاع عرب در کنارش ایستاده اند در برابر ایران خاضع می‌شوند در حالی که در اول انقلاب هیچ خبری از این اقتدار نبود این هفته ایران به یک" ماهواره بر" عظیم دست پیدا کرد که جز کشورهای انگشت‌شمار، دولتی به آن دست پیدا نکرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار