وحید جلیلی: در فضای مدیریت فرهنگی، جنگ ما جنگ کلمات است


وحید جلیلی: در فضای مدیریت فرهنگی، جنگ ما جنگ کلمات است

تهران- ایرنا- قائم مقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول صداوسیما، گفت: در فضای مدیریت فرهنگی، جنگ ما جنگ کلمات است و اگر جریان غرب زده و روشنفکر بتواند واژگان و گذاره‌های ذهنی ما را عوض کند به بزرگ‌ترین فتح دست پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا از جشنواره عمار، وحید جلیلی در نشست شب اندیشه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی با اشاره به نسبت تقوا و معرفت گفت: مشکل عمده ما تقوا و خشیت خدا است که اگر ضعیف شود تشخیص‌ها به دنبال آن نمی‌آید و حضور ما در عرصه نشر معرفت نیز تضعیف می‌شود.

جلیلی بیان کرد: تقوا به معنای دقیق قرآنی مخصوص خداست و تقوای غیر خدا باعث انفعال ‌می‌شود و تشکیلاتی شکل می‌گیرد که مسیر معرفت یابی ما را سد می‌کند.

وی با اشاره به نظریه غربی در مورد الگوواره‌ها اظهار داشت: اگر پارادایم (سرمشق) با آموزش، تبلیغات و تشکیلات می‌تواند شکل بگیرد پس با این سه مقوله می شود جلوی شکل‌گیری پارادایم های جدید را هم گرفت که نمونه اش اتفاقی است که بعد از انقلاب در جامعه ایران افتاد یعنی جامعه ای که به یقین های تازه ای دست پیدا کرده بود و با آن بهترین فرزندانش را فدا کرد.

جلیلی با بیان اینکه علت تثبیت نشدن الگوواره ها در فضای علوم انسانی و هنری و رسانه ای، جریان جدی مقابله با پارادایم است، گفت: تنها با تقوا و همین نظریه عملی باید از انفعال خارج شد و در یک خاکریز و سنگری این خط را شکست. اگر در این نشست ها صحبت می کنیم تلاش می کنیم تا با مدد شما حوزه هنر، معرفت، علم و علوم انسانی با هم به هم افزایی برسند.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: در سال های اخیر برای جلوگیری از شکل گیری پارادایم انقلاب اسلامی در حوزه هنر و علوم انسانی مجموعه ای از کلیدواژه ها و گذاره ها پمپاژ می شود.

قائم مقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی افزود: نباید در برابر چنین عناصری که بزرگترین جریان سانسور تاریخ اند منفعل شد بلکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد مثل حاج قاسم که جریان غرب زده فکر می کرد می تواند او را به منفورترین فرد تبدیل کند اما محبوب ترین آدم کشور شد. این مفهوم جهاد است.

جلیلی تصریح کرد: خون حاج قاسم جریانی را که به اسم نگاه واقع بینانه، نظام جمهوری اسلامی و مردم را متهم می‌کند، رسوا می‌کند و خنده دار است که واقعیتی به این عظمت و بداهت توسط جریانی بایکوت و انکار و سانسور می شود که فریاد هنر برای هنرش و ذائقه مخاطبش گوش فلک را کر کرده است.

وی با بیان اینکه گاهی یک گزاره می‌تواند مسیر بزرگی را جا به جا کند، بیان کرد: در فضای مدیریت فرهنگی، جنگ ما جنگ کلمات است و اگر جریان غرب زده و روشنفکر بتواند واژگان و گذاره های ذهنی ما را عوض کند به بزرگ‌ترین فتح دست پیدا کرده است.

جلیلی افزود: باید بتوانیم با دنیا با واژگان خودمان حرف بزنیم و توضیح دهیم و برای اینکه به فتوحات معرفتی دست پیدا کنیم باید مواظب باشیم از حقی که به آن قائل ایم ما را دور نکنند. ما امروز به مجاهد معرفتی نیاز داریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403