9 خطر جدی زردچوبه


9 خطر جدی زردچوبه

رکنا : خطرات مصرف بیش از حد زردچوبه را در ادامه بخوانید.

زردچوبه از ادویه های پرکاربرد است.

به گزارش رکنا، زردچوبه اگر به اندازه و درست مصرف شود، خواص زیادی دارد، اما در کنار خواص آن مصرف بیش از حد آن خطراتی نیز در پی خواهد داشت.

1. مصرف زیاد زردچوبه و تحریک رحم در دوران بارداری

اگر از زردچوبه، در کنار زردچوبه مورد استفاده در تهیه غذاها، برای اهداف پزشکی استفاده می‌کنید، شانس تحریک شدن بدن و درهم‌ریختگی چرخه قاعدگی را افزایش می‌دهید. درواقع این وضعیت، شانس شکل‌گیری چرخه قاعدگی را بالا می‌برد و حتی می‌تواند روی بارداری هم تاثیر منفی بگذارد. حتی شیردهی مادران نیز تحت تاثیر این مشکل قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر باردار هستید یا به نوزادتان شیر می‌دهید، هرگز از زردچوبه به‌صورت جداگانه و خارج از میزان عادی آن در تهیه غذاها استفاده نکنید.

2. مصرف زیاد زردچوبه و ناباروری

کورکومین* Curcumin موجود در زردچوبه،‌ سطح هورمون تستوسترون را در بدن کاهش می‌دهد. این اتفاق اجازه نمی‌دهد که اسپرم‌ها آزادانه حرکت کنند. بنابراین، شانس باروری (خصوصا در میان مردان) از همین طریق کاهش پیدا می‌کند. پس زوج‌هایی که قصد دارند صاحب فرزند شوند، نباید از زردچوبه به‌صورت جداگانه و خارج از دستور تهیه غذاها استفاده کنند. اگر به هر دلیلی می‌خواهید زردچوبه مصرف کنید، حتما پیش از این کار با پزشک خودتان مشورت کنید.

* کورکومین Curcumin : عامل زردی زردچوبه است و ضد سرطان موثر محسوب می شود.

3. مصرف زیاد زردچوبه و اثرگذاری منفی بر بیماری‌های حساس به هورمون

کورکومین موجود در زردچوبه،‌ در بسیاری از موارد مانند هورمون استروژن عمل می‌کند. همین ویژگی بر داروهای خاصی که برای درمان بیماری‌های حساس به هورمون (مانند سرطان پستان) استفاده می‌شوند، تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین، مصرف زردچوبه در این موارد می‌تواند به تشدید بیماری منجر شود. البته این اثرگذاری منفی زمانی به‌ وجود می‌آید که زردچوبه بیشتر از میزان عادی و فراتر از غذاهای همیشگی مصرف شود. در ضمن، این تاثیر منفی برای همه بیماری‌های حساس به هورمون به‌ وجود نمی‌آید. بنابراین، مشورت کردن با پزشک همیشه در اولویت است.

4. مصرف زیاد زرچوبه و رقیق شدن خون بدون لخته شدن

اگر درحال استفاده از داروهای ضدانعقاد و ضدپلاکت هستید، ترجیحا نباید از زردچوبه با اهداف درمانی و فراتر از غذاهای رایج استفاده کنید. زردچوبه همیشه این قابلیت را دارد که با داروهای شما تداخل ایجاد کند، چون ذاتا نوعی رقیق‌کننده خون محسوب می‌شود. در صورتی که از این طریق صدمه ببینید، خون زیادی از دست خواهید داد. به همین دلیل هم افرادی که باید عمل جراحی انجام دهند، نباید از زردچوبه استفاده کنند.

5. مصرف زیاد زرچوبه و کمبود آهن

افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند، باید از مصرف زردچوبه پرهیز کنند، چون این ادویه می‌تواند قابلیت‌های بدن برای جذب آهن را ضعیف کند. بنابراین، اگر به کمبود آهن مبتلا هستید، هرگز نباید استفاده از زردچوبه را فراتر از غذاهای رایج ادامه بدهید. اگر اهداف پزشکی خاصی در ذهن‌تان است، حتما پیش از هر گونه اقدامی با پزشک خودتان مشورت کنید.

6. مصرف زیاد زرچوبه و بیماری دیابت

زردچوبه، ادویه‌ای است که با داروهای دیابت تداخل ایجاد می‌کند. درواقع، کورکومین موجود در زردچوبه، این توانایی را دارد که سطح قند خون را پایین بیاورد. پس اگر درحال مصرف دارو برای پایین آوردن سطح قند خون هستید، توصیه می‌شود که هرگز از زردچوبه به‌صورت مجزا استفاده نکنید. این کار به اُفت ناگهانی قند خون منجر می‌شود و به سلامت شما آسیب می‌رساند.

7. مصرف زیاد زرچوبه و مشکلات مربوط به کیسه صفرا

زردچوبه این قابلیت را دارد که در صورت مصرف بیش از حد به مشکلات کیسه صفرا منجر شود، چون اگزالات Oxalate زیاد موجود در آن دقیقا خطر شکل‌گیری سنگ‌های کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر به چنین مشکلاتی مبتلا هستید، اصلا سراغ استفاده از زردچوبه نروید.

8. مصرف زیاد زرچوبه و مشکلات مربوط به کبد

زردچوبه، یکی از ترکیبات طبیعی است که برای درمان مشکلات کبد استفاده می‌شود. با این‌ حال، اگر دوز مصرفی آن تحت نظر پزشک نباشد، می‌تواند به اثرات معکوس منجر شود. درواقع، زیاده‌روی در مصرف زردچوبه‌ دقیقا عملکردهای عادی کبد را مختل می‌کند و خصوصا به نحوه پردازش بعضی از داروها صدمه می‌زند.

۹. مصرف زیاد زرچوبه و اسهال

اسهال و حالت تهوع از شایع‌ترین عارضه‌های جانبی زیاده‌روی در مصرف زردچوبه هستند، ولی مسائل نگران‌کننده‌ای محسوب نمی‌شوند. این حالت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که کورکومین موجود در زردچوبه، دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. در این صورت، شما باید میزان استفاده از زردچوبه را کاهش دهید یا با پزشک مشورت کنید.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی