آیا شبکه جهانی وب چیزی خیالی و غیر واقعی است


از دیدگاه متافیزیک اینکه آینده ما مقدر است یا نامعلوم و اینکه تقدیر ما در...

آیا شبکه جهانی وب چیزی خیالی و غیر واقعی است

از دیدگاه متافیزیک اینکه آینده ما مقدر است یا نامعلوم و اینکه تقدیر ما در جهانی تعیین شده است یا ما آزادیم آن را به دلخواه خود تغییر بدهیم همچنان موضوع بحث دانشمندان و فیلسوفان است.

به گزارش سیناپرس، طبق نظریه نسبیت انیشتین آینده آنجا در انتظار ماست. همه زمان‌ها حال، گذشته و آینده از پیش در یک فضا زمان چهار بعدی ایستا حضور دارد و ماندگار است. با این وجود آگاهی ما در زمان حالی که همیشه تغییر می‌کند گیر افتاده است و در راستای محور زمان سینه‌خیز می‌رود و در حالی که آینده را میبلعیم به آن خوش آمد می گوید و این آینده را که به گذشته تبدیل می شود، پشت سر ما بر جای می‌گذارد اما ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم از آن چه پیش روی ماست با خبر شویم.

ما به رغم دعاوی غیب گویان و طالع بینان نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم؛ چراکه واقعیتی بی چون و چراست. از دیدگاه متافیزیک اینکه آینده ما مقدر است یا نامعلوم و اینکه تقدیر ما در جهانی تعیین شده است یا ما آزادیم آن را به دلخواه خود تغییر بدهیم همچنان موضوع بحث دانشمندان و فیلسوفان است اگرچه گاهی می توانیم به طرز معمولی نسبت به آنچه اتفاق می‌ افتد خاطر جمع باشیم چرا که برخی رویدادهای آتی اجتناب ناپذیرند. برای مثال خورشید به درخشیدن ادامه می‌دهد، زمین دور محور خود می‌چرخد، ما همه پیر تر می شویم و غیره.

جیم الخلیل نویسنده کتاب «آینده چگونه خواهد بود» معتقد است به پاس پیشرفت های علم و فناوری پیش‌بینی‌ ها درباره شیوه تغییر زندگی ما گستره وسیع اجتناب‌ناپذیر تا به کلی غیر منتظره را در بر می‌گیرد در باب به تجسم آوردن آینده موفق‌ترین و خلاق‌ترین پیشگویان نویسندگان رمان های علمی تخیلی هستند اما چه تعدادی از آنها پیش از سال ۱۹۹۰ دنیایی را توصیف کرده بودند که در آن اینترنت زندگی همه ما را به شکل امروزی به هم متصل کند هنوز هم که فکر می کنیم شبکه جهانی وب چیزی خیالی و غیر واقعی است.

در واقع کتاب «آینده چگونه خواهد بود» حاوی این هشدار جدی است که اگر امروز دست روی دست بگذاریم. طبیعت و عامل انسانی دنیای آینده ما را چگونه شکل می دهد؟ این نکته مهم را به یاد داشته باشیم که دانش علمی در ذات خود نه خوب است و نه بد در واقع این نحوه استفاده ما از آن است که اهمیت دارد.

نویسنده می گوید؛ من به شما اطمینان می‌ دهم که طی یک یا دو دهه آتی به فناوری شهر های تحت کنترل هوش مصنوعی، خودروی بی راننده، واقعیت افزوده، مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده شکل های جدید و کاراتر انرژی مواد هوشمند و هزاران دستگاه و ابزاری که با شبکه به هم متصلند ارتباط برقرار می‌کنند، دست پیدا می‌کنیم.

آنچه در این کتاب می خوانید این است که دنیای جدید به کلی با دنیای امروز متفاوت است چنانکه دنیای امروز نزد شخصی از دهه و ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ چنین است جستارهای این کتاب تصویر نسبتا قابل اعتمادی از آینده ترسیم می کند چرا که علم مورد بحث آنها اکنون در مرحله جنینی است و ما می‌ توانیم مراحل بلوغ آن را در سال‌ های آتی به وضوح تجسم کنیم.

در فصل های این کتاب بیش از چند سناریو برای آینده ارائه می شود نه از آن رو که ما از علم مورد بحث اطلاعی نداریم یا کاربردش ما را دچار شگفتی خواهد کرد بلکه مسیر پیش روی ما به نحوه استفاده ما از دانش علمی مربوط وابسته است. ما باید این تصمیم‌ها را به شکل جمعی و از منظر اجتماعی اتخاذ کنیم و این مستلزم سیاستمداران مسئول و پاسخگو و مردم برخوردار از سواد علمی است.

گزارش : مهتاب دمیرچی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* آیا شبکه جهانی وب چیزی خیالی و غیر واقعی است[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان