معرفی برگزیدگان دوازدهمین جشنواره عمار/درخواست درنظر گرفتن بخشی برای بیانیه گام دوم انقلاب


معرفی برگزیدگان دوازدهمین جشنواره عمار/درخواست درنظر گرفتن بخشی برای بیانیه گام دوم انقلاب

تهران- ایرنا- رضا برجی، مستندساز و از اعضای هیات از مسئولان جشنواره عمار در آیین اختتامیه این رویداد هنری خواست بخشی برای بیانیه گام دوم انقلاب در جشنواره در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم عمار امشب جمعه ۲۴ دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. اجرای این مراسم را مانند آیین افتتاحیه، محمدرضا شهبازی برعهده داشت.

در این مراسم رضا برجی مستندساز و از اعضای هیات داوران جشنواره این دوره را یک سر و گردن از بقیه دوره‌ها بالاتر خواند و گفت: کار مستند این نیست که فقط یک بخشی را نشان بدهید و تنها دوربین به دست بگیرید. دوستان حتماً فرم و ساختار را رعایت کنید و متون تخصصی آن را بخوانید.

وی با بیان این که متاسفانه ما در طول یک دهه به بیانیه مهمی که رهبر عزیزمان با نام گام دوم انقلاب صادر کردند توجه نکرده‌ایم اظهار داشت: از دولت قبل که انتظاری نداشتیم چون اصلاً، اصل این قصه را قبول نداشت و به آن توجه نمی‌کرد. اگر قبول داشتند که وضع ما این نبود. اگر ما نقشه راهی برای آینده می‌خواهیم باید به این بیانیه توجه کنیم.

این مستندساز با بیان اینکه گاهی کج فهمی می‌کنیم، فضای مجازی را جدی نمی‌گیریم با این فضا با جوک برخورد می‌کنیم، گفت: این فضا متفاوت و یک اتوبان دو طرفه است، کشورهای دیگر از این فضا استفاده می‌کنند اما ما جا مانده‌ایم. پس مسئولان جشنواره باید در این باره تصمیم بگیرند و قسمتی را برای بیانیه گام دوم انقلاب در نظر بگیرند. من نسبت به آینده هشدار می‌دهم.

برجی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب را جدی بگیریم، افزود: بیانیه گام دوم رهبری بیانیه ای سنجیده شده است که در همه ابعاد برای ما برنامه و نقشه راه دارد که برای تدوین آن از نظر کارشناسان متخصص استفاده شده است اما متاسفانه همه مسوولین آن را فراموش کرده اند یا شاید نخوانده اند. وضعیت در جنبه های مختلف به حد اخطار رسیده است و اگر برنامه ای برای آن نداشته باشیم دیگر قابل جبران نخواهد بود.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم برای اقتصاد، اجتماع و فرهنگ ما برنامه دارد اما فراموش شده است. از مسوولین جشنواره عمار می خواهم از امسال روی این بیانیه تمرکز کنند و برنامه ریزی کنند تا سال آینده گامی در تحقق برنامه ی این بیانیه برداشته باشند.

اولین بخش از اهدای جوایز

در اولین بخش از اهدای جوایز با حضور خانواده شهید سجاد شیبانی، خانواده شهید اصغر پاشاپور و هیئت داوران، برگزیدگان بخش‌های مستند نهضت جهانی مستضعفین، مستند حافظه ملی و بخش مستند حافظه ملی تقدیر شدند.

هئیت داوران جشنواره در بخش مستند؛ نهضت جهانی مستضعفین، لوح افتخار جشنواره را به اثر داستان فوتبال(رقصنده با گرگ ها) به کارگردانی مهدی افضل زاده تقدیم کرد. همچنین در بخش مدافعان حرم نیز لوح افتخار جشنواره به اثر ژنرال مهرداد یوسفی و اثر آقای اصغر اکبر من به کارگردانی احمد عبدالرحیمی اهدا شد. عبدالرحیمی که در این مراسم حضور نداشت جایزه خود را به خانواده شهید پاشاپور تقدیم کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر محاصره ۳۶۰ درجه به کارگردانی حامد هادیان اهدا شد.

مهرداد یوسفی کارگردان مستند ژنرال بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: در هفته قبل در سالگرد شهادت حاج قاسم مسوولین سلیمانیه عراق یادواره ای برگزار کردند که در آن شخصت های برجسته ی عراق از جمله افراد شاخص دو طایفه با حضور قریب پنج هزار نفر حضور داشتند. من جایزه خودم را تقدیم می کنم به مردم کردستان عراق که خالصانه در یادواره شهید سلیمانی شرکت کردند. قبل از ماجرای نجات اربیل هم اتفاقاتی افتاده است که قصد داریم درباره آن هم کارهایی بسازیم و برای نمایش انظار عموم آماده کنیم.

هیئت داوران جشنواره در بخش مستند؛ حافظه ملی، لوح افتخار جشنواره را به اثر نائب الامام به کارگردانی محمدعلی یزدانی و اثر جستجوگر به کارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر پسر طلایی به کارگردانی عباس وهاج تعلق گرفت.

عباس وهاج بعد از دریافت جایزه خود گفت: من جایزه خودم را تقدیم می کنم به همه شهیدانی که با همه جانفشانی‌هایشان و رشادت‌های خود گمنام ماندند و در دل و قلب ما جاودان اند و امیدواریم آثاری تولید شود که برگی به کتاب قطور انقلاب اضافه کنیم.

هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ تاریخ فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس لوح افتخار جشنواره را به «شهرک دارخوین» به کارگردانی سیدمجتبی خیام الحسینی، «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده و زنان جبهه شمالی به کارگردانی محمد مجیدپور را اهدا کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر کد۰۲۴ به کارگردانی عبدالرضا رحمانی نسب اهدا شد.

بخش دوم اهدای جوایز

بعد از پخش کلیپی درباره زنده‌یاد علی سلیمانی، جوایز بخش ملت قهرمان اهدا شد.

در این بخش لوح افتخار به به رنگ مریم حمید اکبرپور و اباشه میثم جهان‌بین تعلق گرفت.

در این بخش هیات داوران فیلمی را شایسته فانوس ندانستند.

در بخش جنگ اقتصادی لوح افتخار به گنج پنهان مظفر حسین‌خانی و اکسیل نیهیل‌ به پژوهشگری محمدحسن نیرومند رسید.

فانوس این بخش به بی‌بی به کارگردانی امیراطهر سهیلی اهدا شد.

محمدحسن نیرومند بعد از دریافت لوح تقدیر خود گفت: قبل از اینکه این مستند را آغاز کنیم فکر می‌کردیم راه‌حل های اقتصادی راحت است اما بعدها فهمیدیم بسیار پیچیده است حتی می‌بینیم بین اساتید اختلاف نظرات جدی وجود دارد. اما حاکمیت باید یک پاسخ علمی برگزیند. در ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ خیلی از متخصصان نگران هستند آقای رییسی امیدوارم پاسخی به این مسأله داده شود تا به نفع مردم باشد.

این مستندساز ادامه داد: آقای رییسی، آقای خاندوزی، آقای میرکاظمی ما به خاطر اینکه حس می‌کردیم این مردم درد دارند به سراغ ساخت این کار رفتیم امیدوارم شما هم بتوانید وظیفه خود را به درستی انجام بدهید و پس فردا شرمنده مردم نشوید.

بعد از سخنان این مستندساز، شهبازی در مقام مجری با کنایه به یک انتصاب جنجالی این روزها گفت: آقای نیرومند به مشکلات چندبعدی مملکت اشاره کردند و برای همین هم ما مدیران چند بعدی هم داریم. یک مدیر هم رئیس صداوسیما می‌شود و هم مدیر یک هلدینگ! مشکلات چند بعدی با این مدیران چندبعدی حل می‌شود!

در ادامه لوح افتخار بخش رویای ایرانی به رفاقت هایتک رسید.

در این بخش هیچ فیلمی شایسته فانوس نبود.

لوح افتخار بخش نقد درون گفتمانی آدرس غلط ساخته محمدهادی اینانلو رسید.

اینانلو بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: این مستند به واسطه آدرس غلطی که داده می‌شد و می‌گفتند کلید حل کشور در نیویورک و لوزان است، ساخته شد. اما برای حل مشکلات باید نظام بانکداری اصلاح شود.

دیگر لوح افتخار این بخش به بلوار اتحاد ساخته صادق زارع اهدا شد.

فانوس این بخش به نان گزیده‌ها ۲ به کارگردانی محمدرضا حاج محمدحسینی تعلق گرفت.

حاج محمدحسینی گفت: این جایزه متعلق به همه کارگران، روحانیون، دانشگاهیان و اهالی رسانه که این جریان مطالبه گری مومنانه را راه انداختند، آنها گرچه تهدید شدند و هزینه دادند اما ناامید نشدند.

زارع هم مطرح کرد: مستند ما درباره مطالبه گری است، مصطفی نوروزی یکی از مطالبه‌گرانی است که ما در این مستند به سراغش رفتیم. او رفاه را آن گونه که مد نظر خودش است به محله خود آورد.

معرفی اکران‌کننده مردمی برتر

در بخش دیگری از این مراسم زهرا آراسته‌نیا به عنوان اکران کننده مردمی برتر شناخته شد.

وی نشان شهید سیاح را دریافت کرد و بعد از دریافت جایزه‌اش، شعری را از سروده‌های خود خواند.

بخش سوم اهدای جوایز

در ادامه این مراسم و در سومین بخش معرفی برگزیدگان لوح افتخار در بخش جنگ نرم به کودتای لیتیومی ساخته سجاد رضازاده رسید.

فانوس این بخش به قیچی تیز به کارگردانی علیرضا باغشنی تعلق گرفت.

در بخش تیزر فرهنگی لوح افتخار به صاحبخانه خوب به کارگردانی محمدحسین امانی و مجموعه آثار برای ایران ساخته محمد عقیلی رسید.

در این بخش هیات داوران فانوسی را اهدا نکردند.

در بخش داستانی کوتاه لوح افتخار به کوچه‌های خراسان ساخته سجاد انتظاری اهدا شد.

انتظاری بیان کرد: در جلسه امشب آقای پیمان جبلی حضور دارند که حضور مغتنمی است، ما در استان‌ها با بودجه محدودی که داریم سعی می‌کنیم کارهای متنوع مردمی تولید کنیم. از شما خواهش می‌کنم این ظرفیت‌ها را در استان‌ها بیشتر ببینید. ما در حوزه هنری استان کارهای متنوعی داشتیم. در حوزه زیست بوم خراسان رضوی بحث حماسه را در اولویت کارهای خود قرار دادیم. از همین‌جا از شما دعوت می‌کنم تا به ما کمک کنید، دشمن روی القای حس ناامیدی تمرکز کرده، هدف ما این است که کمکی کرده باشیم.

فانوس این بخش به نگین سلیمان ساخته محمد امین امامی تعلق گرفت.

در بخش فیلم داستانی بلند هیات داوران ضمن انتقاد از مقوله ضعف پژوهش و کم‌توجهی به مقوله درام در فیلم‌های داستانی و شایسته ندانستن هیچکدام از فیلم‌ها برای دریافت فانوس بهترین فیلم، لوح افتخار بهترین بازیگری را به گلاره عباسی برای "دختر ایران" اهدا کردند.

لوح بهترین فیلمبرداری هم به هاشم مرادی برای تروا رسید.

لوح افتخار بهترین صدابرداری هم به حسین بشاش برای تروا رسید.

هیات داوران فانوس بهترین کارگردانی را به دختر ایران ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری اهدا کردند.

جایزه ویژه دبیر جشنواره هم به تروا ساخته محمد علیزاده‌فر رسید.

علیزاده‌فر بیان کرد: ساخت این فیلم را مدیون خیلی‌ها هستیم. از همسر و دخترم که سه سال سخت را تحمل کردند، تشکر می‌کنم. از همه دوستانی هم که در ساخت این فیلم در کنارم بودند، خیلی ممنونم.

در ادامه این مراسم پسر شهید صدرزاده شعری را خواند.

اکران فیلم داستانی تروا پایان‌بخش آئین اختتامیه این رویداد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر