امیرعبداللهیان: امیدوارم روابط ایران و چین با جهش وارد 50 سال دوم خود شود


امیرعبداللهیان: امیدوارم روابط ایران و چین با جهش وارد 50 سال دوم خود شود

رکنا: وزیر امور خارجه در توئیتی با اشاره به دیدارش با همتای چینی و با بیان این‌که درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله برنامه همکاری‌های جامع و مشورت‌ها در مورد مذاکرات وین به اجماع مهمی دست یافتیم، نوشت: امیدوارم روابط ایران و چین با جهش وارد 50 سال دوم خود شود.

به گزارش رکنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت «وانگ یی» همتای چینی خود در رأس هیأتی به چین سفر کرده، بعد از دیدارش با همتای چینی در شهر ووشی در توئیتی نوشت: در آغاز سال جدید ۲۰۲۲، بسیار خرسندم که اولین سفر رسمی به عنوان وزیر امور خارجه به چین آمده‌ام.

وی افزود: در شهر زیبای ووشی در استان جیانگسو با آقای وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین در طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله برنامه همکاری‌های جامع و مشورت‌ها در مورد مذاکرات وین به اجماع مهمی دست یافتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: امیدوارم روابط دو کشور با جهش وارد ۵۰ سال دوم خود شود؛ همچنین آرزومندم بازی‌های زمستانی پکن که در عید بهاره چینی برگزار خواهد شد، حامل نشاط و سرزندگی برای دنیا در دوران همه گیری کرونا باشد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با تبریک سال نوی چینی، سلام گرم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به رئیس جمهور شی جین پینگ را ابلاغ و با تسلیم پیام کتبی رئیس جمهور به همتای چینی، آن را پیامی مهم در آغاز کار دولت سیزدهم خواند.

گفتنی است، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین از جمله اولین رهبرانی بود که به آیت‌الله رئیسی تبریک گفت. وی ۳۱ خردادماه در پیامی، ضمن تبریک پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری، خاطرنشان کرد: چین و ایران شرکای استراتژیک جامع هستند و توسعه روابط چین و ایران را بسیار مهم خواند و گفت که آماده است تا با رئیس‌جمهور جدید ایران برای تقویت ارتباطات استراتژیک دوجانبه، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل و گسترش و تعمیق همکاری‌های برد - برد در زمینه‌های مختلف به منظور ایجاد منافع برای هر دو کشور و مردم، همکاری کند.

وزیر خارجه کشورمان در دیدار امروزش با همتای چینی با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد، بر آمادگی کشورمان برای توسعه همه جانبه روابط تأکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، از همکاری‌های سازنده چین در تامین بیش از ۱۱۰ میلیون دُز واکسن قدردانی کرد.

وزیر خارجه چین هم در این دیدار ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمابانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین خواند و تأکید کرد که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پیش از ملاقات با همتای چینی در اظهاراتی با اشاره هماهنگی‌های خوب بین ایران و چین در موضوعات مختلف و پیشرفت‌های حاصله در راستای منافع دو کشور گفت که در دولت سیزدهم با شتاب بیشتر روابط دو کشور روبرو هستیم./فارس

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها