امیرعبداللهیان: برنامه همکاری جامع ایران و چین از امروز وارد مرحله اجرا می‌شود


امیرعبداللهیان: برنامه همکاری جامع ایران و چین از امروز وارد مرحله اجرا می‌شود

رکنا: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که امروز برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری 25 ساله) وارد مرحله اجرا می‌شود و افزود: در سفر به چین حامل پیام کتبی آقای رئیسی برای همتای چینی بودم.

به گزارش رکنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «وانگ یی» همتای چینی در جمع خبرنگاران گفت: در این سفر اولا توافق کردیم دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.

وی افزود: ما همزمان با گفت‌وگوها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از جمله موضوعات دیگری که در دستورکار بود ما برای عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، حامل پیام کتبی آقای رئیسی رئیس جمهور به آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین بودیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، گفت‌وگوهای مفصلی را داشتیم، نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: امروز توافقات قوی‌تری را با هم داشتیم.

* افغانستان برای هر دو طرف مهم است

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در اظهاراتی بیان کرد که در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری‌ها در سطح خوبی جریان دارد و همکاری‌ها از سطح مشورت عبور کرده و به سطح اقدامات عملی رسیده است. چین در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها حمایت‌های قوی را از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده و ما از نقش چین در حمایت از تداوم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و لغو کامل تحریم‌ها تشکر می‌کنیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: در منطقه یکی از موضوعاتی که مشورت‌های منطقه‌ای و همکاری‌های منطقه‌ای را رقم زده موضوع افغانستان است و افغانستان برای هر دو طرف مهم است. ثبات و امنیت افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و هر دو کشور از تشکیل دولت فراگیر به عنوان راهکار برای برون رفت از چالش فعلی در افغانستان یاد می‌کنیم.

وزیر خارجه چین امروز در دیدار امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی و ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین گفت که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه در سفر وانگ یی به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسید. آنگونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست. /فارس

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته