پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟


پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

پروژه‌های سدسازی دراستان پرآب لرستان تاریخی شده‌اند تامردم چشم به گره‌گشایی دولت سیزدهم داشته باشند و حالا باید دید مصوبات سفر رئیس‌جمهور «حوضیان، تاج امیر و کمندان» را چگونه به آب می‌رساند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم لرستان، تکمیل پروژه‌های سدسازی در این استان است، موضوعی که متأسفانه تا کنون از سوی دولت‌های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته است.

استان لرستان دارای منابع آبی مطلوبی است، اما هیچگاه این منابع دردی از بی آبی و کمبود آب این استان را دوا نکرده و با عدم تکمیل پروژه‌های سدسازی این آب و نعمت خدادادی به صورت روان آب از لرستان خارج و به استان‌های پایین دست منتقل می‌شود.

بارها افکار عمومی، رسانه‌ها، مسئولان و نمایندگان لرستان در رابطه با عدم تکمیل پروژه‌های سدسازی این استان توسط متولیان مربوطه به خصوص وزارت نیرو انتقاد کرده‌اند، اما متأسفانه تا کنون این مطالبه عمومی رنگ تحقق و عملیاتی شدن به خود نگرفته است.

عمده مطالبات مردم لرستان در جریان سفر دولت سیزدهم به این استان حول محور آب و تعیین تکلیف پروژه‌های این حوزه می‌چرخید به طوری که در جلسات مختلف مسئولان استان بر لزوم تعیین تکلیف پروژه‌های سدسازی این استان به خصوص «معشوره» تأکید کردند تا در دیدار با اقشار مختلف مردم اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی در مورد تکمیل این سد مورد استقبال حاضران قرار گیرد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار داد تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری این گزارش‌ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته، در این راستا در خبرگزاری مهر نیز جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین به‌زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. گزارش یا گزارش‌های جمع‌بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش‌های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش‌های «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح کرد، گزارش ««آب بستن» به پروژه‌های سدسازی / طرح‌هایی که وعده ذخیره می‌کنند!» و «تشنگی تابستان و سیلاب زمستان در یک استان / ماجرای پرآبِ بی‌آب!» از جمله این گزارش‌ها بود که در آنها بر ضرورت اختصاص اعتبار و اجرای پروژه‌های این حوزه از جمله سد «معشوره» از سوی دولت تاکید شده بود.

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به لرستان ۱۱ مصوبه برای حوزه آب، شبکه آبیاری و پروژه‌های سدسازی داشتیم.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

اختصاص اعتبار برای تکمیل سد «حوضیان»

وی یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان را تکمیل شبکه آبیاری سد «حوضیان» عنوان کرد و گفت: این امر یکی از اقدامات خیلی خوب این سفر بود چرا که ردیف اجرایی این پروژه بسته شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه شبکه آبیاری این سد تقریباً تکمیل نشده بود افزود: در سفر رئیس جمهور و دولت به لرستان یکی از مصوبات خیلی خوبی که قطعی شد، اختصاص ۲۵ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال ۱۴۰۱ و مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات استانی برای این شبکه آبیاری بود.

حسن نژاد، بیان داشت: این شبکه آبیاری سد «حوضیان»، دو هزار و ۲۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی همچنین یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان را تکمیل سد «حوضیان» برشمرد و گفت: در این راستا نیز ۳۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: اختصاص این میزان اعتبار نیز از محل اعتبارات ۱۴۰۱ است.

حسن نژاد افزود: از محل اعتبارات امسال نیز تقریباً ۱۳ میلیارد تومان ابلاغ شده که منتظر هستیم به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز شود.

وعده آبگیری از «کمندان» طی امسال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه همچنین برای آبگیری سد «کمندان» و تکمیل شبکه آبیاری این سد که چهار هزار و ۲۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد، قرار شده که ۷۰ میلیارد تومان در سال جاری اختصاص پیدا کند گفت: خوشبختانه از این میزان تا کنون ۳۴ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده و تخصیص یافته است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه همچنین اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این پروژه را در سفر رئیس جمهور به عنوان مصوبه داشته‌ایم اظهار داشت: همچنین قرار بوده که ۲۰ میلیارد تومان دیگر از محل اعتبارات سال جاری تخصیص پیدا کند که این اعتبار نیز پرداخت شده است.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی عنوان کرد: در مجموع ۵۴ میلیارد تومان از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان در رابطه با پروژه سد «کمندان» به شرکت آب منطقه‌ای لرستان اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه این پروژه در حال حاضر بیش از ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده آبگیری است افزود: مقدمات کار برای آبگیری از این پروژه سد سازی در حال انجام است و امسال آبگیری خواهد شد.

حسن نژاد افزود: به دنبال این هستیم که مجوز آبگیری از سد را از وزارت نیرو بگیریم.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد برای «تاج امیر»

وی همچنین تکمیل سد «تاج امیر» را یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان عنوان کرد و گفت: این سد خوشبختانه اعتبار خوبی گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه قرار شد که ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این پروژه اختصاص پیدا کند ادامه داد: پیمانکار این پروژه یکی از مؤسسات قرارگاه خاتم الانبیا است.

حسن نژاد عنوان کرد: همچنین قرار شده که از محل اعتبارات تهاتر نفت در خرداد ماه ۱۴۰۲ نیز، ۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه سد سازی اختصاص پیدا کند.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی پروژه سد «تاج امیر» نزدیک به ۶۰ درصد است گفت: اگر ابزار دقیق این پروژه وارد کارگاه شود، سرعت عملیات اجرایی سد خیلی بالا می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: امروز وجه ابزار دقیق این پروژه واریز شده و به زودی از گمرک به محل کارگاه سد منتقل می‌شود.

حق لرستان در حوزه سدسازی ضایع شده است

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع حق آبه و تخصیص آب لرستان اظهار داشت: حق آبه و تخصیص آب، دو موضوع کاملاً متفاوت است، تخصیص یک بحث مدیریتی و سیاست گذارانه و حق آبه یک بحث حقوقی است.

وی با بیان اینکه تخصیص از جانب دستگاه‌های مدیریتی و سیاست گذاران ابلاغ می‌شود و حق آبه، حقی است که ممکن است در طول تاریخ تا الان وجود داشته باشد و توافقی بین مجموعه‌ها، شهرها، روستاها، مناطق مختلف بوده و ای بسا بعدها ممکن است شکل حقوقی و مدیریتی هم به خودش اضافه کند گفت: لرستان از جهت حق آبه به دلیل اینکه در بالا دست قرار دارد و محل تولید روان آب‌ها به اندازه بالای ۱۰ میلیارد متر مکعب است، کسی نمی‌تواند حق آن را ضایع کند.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

استاندار لرستان تصریح کرد: از جهت تخصیص، سرمایه گذاری برای ذخیره سازی آب و سدسازی این امر ممکن است صورت بگیرد، در بحث ذخیره سازی آب، با وجود این همه ظرفیت اساسی در استان، تولید بالغ بر ۱۰ میلیارد متر مکعب آب و وجود ۷۴ درصد زمین دیم، مدیران تا چند دهه گذشته به خاطر یک عدد و رقم غلط، نسبت به این ظرفیت‌ها توجه لازم را نداشته‌اند.

آغاز عملیات اجرایی «معشوره» در اوایل بهمن ماه

زیویار سد «معشوره» را یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان در این حوزه عنوان کرد که در صورت تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر آنکه در تأمین حق آبه استان مؤثر خواهد بود، مردم چند شهرستان واقع در مسیر رودخانه نیز از مزایای این سد بهره مند خواهند شد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی، موضوع مهار روان آب‌ها، جلوگیری از وارد آمدن خسارات ناشی از سیل و تأمین آب حوزه کشاورزی و شرب شهرستان‌های واقع در مسیر رودخانه را از مزیت‌های مهم احداث سد «معشوره» دانست و خواستار تسریع در تأمین اعتبار این پروژه شد.

استاندار لرستان تصریح کرد: عملیات اجرایی این سد قبل از پایان دی ماه و تا اوایل بهمن ماه آغاز می‌شود.

قول وزیر نیرو برای ساخت سدهای لرستان در بازه زمانی سه تا چهار ساله

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت احداث سد «معشوره» اظهار داشت: موقع رأی اعتماد به وزیر نیرو، بحث سدهای لرستان را مطرح کردیم، ایشان با اطمینان نفس و خاطر محکم اعلام کردند که سدهای استان را در بازه زمانی سه تا چهار ساله می‌سازیم.

وی عنوان کرد: دل ما روشن است که وزیر نیرو با برنامه به استان لرستان سفر کرده‌اند و خدایی ناخواسته بحث فقط صرفاً یک بازدید نیست و برنامه برای تأمین مالی سدها مشخص است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس اعلام وزیر، ظرفیت سد «معشوره» محدودیتی ندارد و تخصیص آب آن هم برای همه شهرستان‌های ذی نفع است افزود: آب استراتژیک برای پایین دست است و به نظر من این سد برای کل ایران ارزش دارد و دولت هم مصمم است که این کار را انجام دهد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

بنا بر این گزارش، در میان پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان سهم قابل‌توجهی به حوزه آب و سدسازی، ایستگاه‌های پمپاژ آب و شبکه‌های آبیاری پایاب سدها اختصاص دارد، در میان لیست این پروژه‌ها می‌توان طرح‌هایی با قدمت بیشتر از دو دهه را هم دید تا این امر علاوه بر ایجاد مشکلات در حوزه آب شرب موجب محرومیت مضاعف در حوزه صنعت و کشاورزی لرستان شود.

این در حالیست که لرستان از استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود به طوری که از حدود ۱۵.۳ میلیارد مترمکعب حجم متوسط ریزش‌های جوی سالانه، حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب به‌صورت رواناب در رودخانه‌ها و مسیل‌های عمده استان جریان می‌یابد که با احتساب ۴.۱ میلیارد مترمکعب ورودی از استان‌های مجاور و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب چشمه‌های عمدتاً آهکی که جریان پایه رودخانه‌ها را تشکیل می‌دهد، مجموع جریان‌های سطحی استان به ۱۲.۴ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد که بخشی از آن به مصرف رسیده و قسمت اعظم آن از طریق رودخانه‌ها به استان‌های مجاور یا کفه‌های داخلی تخلیه می‌شود، حالا امید افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولان لرستان به دولت سیزدهم و وعده‌های داده شده برای تکمیل پروژه‌های سدسازی این استان است.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم لرستان، تکمیل پروژه‌های سدسازی در این استان است، موضوعی که متأسفانه تا کنون از سوی دولت‌های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته است.

استان لرستان دارای منابع آبی مطلوبی است، اما هیچگاه این منابع دردی از بی آبی و کمبود آب این استان را دوا نکرده و با عدم تکمیل پروژه‌های سدسازی این آب و نعمت خدادادی به صورت روان آب از لرستان خارج و به استان‌های پایین دست منتقل می‌شود.

بارها افکار عمومی، رسانه‌ها، مسئولان و نمایندگان لرستان در رابطه با عدم تکمیل پروژه‌های سدسازی این استان توسط متولیان مربوطه به خصوص وزارت نیرو انتقاد کرده‌اند، اما متأسفانه تا کنون این مطالبه عمومی رنگ تحقق و عملیاتی شدن به خود نگرفته است.

عمده مطالبات مردم لرستان در جریان سفر دولت سیزدهم به این استان حول محور آب و تعیین تکلیف پروژه‌های این حوزه می‌چرخید به طوری که در جلسات مختلف مسئولان استان بر لزوم تعیین تکلیف پروژه‌های سدسازی این استان به خصوص «معشوره» تأکید کردند تا در دیدار با اقشار مختلف مردم اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی در مورد تکمیل این سد مورد استقبال حاضران قرار گیرد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار داد تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری این گزارش‌ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته، در این راستا در خبرگزاری مهر نیز جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین به‌زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. گزارش یا گزارش‌های جمع‌بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش‌های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش‌های «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح کرد، گزارش ««آب بستن» به پروژه‌های سدسازی / طرح‌هایی که وعده ذخیره می‌کنند!» و «تشنگی تابستان و سیلاب زمستان در یک استان / ماجرای پرآبِ بی‌آب!» از جمله این گزارش‌ها بود که در آنها بر ضرورت اختصاص اعتبار و اجرای پروژه‌های این حوزه از جمله سد «معشوره» از سوی دولت تاکید شده بود.

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به لرستان ۱۱ مصوبه برای حوزه آب، شبکه آبیاری و پروژه‌های سدسازی داشتیم.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

اختصاص اعتبار برای تکمیل سد «حوضیان»

وی یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان را تکمیل شبکه آبیاری سد «حوضیان» عنوان کرد و گفت: این امر یکی از اقدامات خیلی خوب این سفر بود چرا که ردیف اجرایی این پروژه بسته شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه شبکه آبیاری این سد تقریباً تکمیل نشده بود افزود: در سفر رئیس جمهور و دولت به لرستان یکی از مصوبات خیلی خوبی که قطعی شد، اختصاص ۲۵ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال ۱۴۰۱ و مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات استانی برای این شبکه آبیاری بود.

حسن نژاد، بیان داشت: این شبکه آبیاری سد «حوضیان»، دو هزار و ۲۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی همچنین یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان را تکمیل سد «حوضیان» برشمرد و گفت: در این راستا نیز ۳۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: اختصاص این میزان اعتبار نیز از محل اعتبارات ۱۴۰۱ است.

حسن نژاد افزود: از محل اعتبارات امسال نیز تقریباً ۱۳ میلیارد تومان ابلاغ شده که منتظر هستیم به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز شود.

وعده آبگیری از «کمندان» طی امسال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه همچنین برای آبگیری سد «کمندان» و تکمیل شبکه آبیاری این سد که چهار هزار و ۲۰۰ هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد، قرار شده که ۷۰ میلیارد تومان در سال جاری اختصاص پیدا کند گفت: خوشبختانه از این میزان تا کنون ۳۴ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده و تخصیص یافته است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه همچنین اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این پروژه را در سفر رئیس جمهور به عنوان مصوبه داشته‌ایم اظهار داشت: همچنین قرار بوده که ۲۰ میلیارد تومان دیگر از محل اعتبارات سال جاری تخصیص پیدا کند که این اعتبار نیز پرداخت شده است.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی عنوان کرد: در مجموع ۵۴ میلیارد تومان از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان در رابطه با پروژه سد «کمندان» به شرکت آب منطقه‌ای لرستان اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه این پروژه در حال حاضر بیش از ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده آبگیری است افزود: مقدمات کار برای آبگیری از این پروژه سد سازی در حال انجام است و امسال آبگیری خواهد شد.

حسن نژاد افزود: به دنبال این هستیم که مجوز آبگیری از سد را از وزارت نیرو بگیریم.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد برای «تاج امیر»

وی همچنین تکمیل سد «تاج امیر» را یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان عنوان کرد و گفت: این سد خوشبختانه اعتبار خوبی گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه قرار شد که ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این پروژه اختصاص پیدا کند ادامه داد: پیمانکار این پروژه یکی از مؤسسات قرارگاه خاتم الانبیا است.

حسن نژاد عنوان کرد: همچنین قرار شده که از محل اعتبارات تهاتر نفت در خرداد ماه ۱۴۰۲ نیز، ۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه سد سازی اختصاص پیدا کند.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی پروژه سد «تاج امیر» نزدیک به ۶۰ درصد است گفت: اگر ابزار دقیق این پروژه وارد کارگاه شود، سرعت عملیات اجرایی سد خیلی بالا می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: امروز وجه ابزار دقیق این پروژه واریز شده و به زودی از گمرک به محل کارگاه سد منتقل می‌شود.

حق لرستان در حوزه سدسازی ضایع شده است

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع حق آبه و تخصیص آب لرستان اظهار داشت: حق آبه و تخصیص آب، دو موضوع کاملاً متفاوت است، تخصیص یک بحث مدیریتی و سیاست گذارانه و حق آبه یک بحث حقوقی است.

وی با بیان اینکه تخصیص از جانب دستگاه‌های مدیریتی و سیاست گذاران ابلاغ می‌شود و حق آبه، حقی است که ممکن است در طول تاریخ تا الان وجود داشته باشد و توافقی بین مجموعه‌ها، شهرها، روستاها، مناطق مختلف بوده و ای بسا بعدها ممکن است شکل حقوقی و مدیریتی هم به خودش اضافه کند گفت: لرستان از جهت حق آبه به دلیل اینکه در بالا دست قرار دارد و محل تولید روان آب‌ها به اندازه بالای ۱۰ میلیارد متر مکعب است، کسی نمی‌تواند حق آن را ضایع کند.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

استاندار لرستان تصریح کرد: از جهت تخصیص، سرمایه گذاری برای ذخیره سازی آب و سدسازی این امر ممکن است صورت بگیرد، در بحث ذخیره سازی آب، با وجود این همه ظرفیت اساسی در استان، تولید بالغ بر ۱۰ میلیارد متر مکعب آب و وجود ۷۴ درصد زمین دیم، مدیران تا چند دهه گذشته به خاطر یک عدد و رقم غلط، نسبت به این ظرفیت‌ها توجه لازم را نداشته‌اند.

آغاز عملیات اجرایی «معشوره» در اوایل بهمن ماه

زیویار سد «معشوره» را یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان در این حوزه عنوان کرد که در صورت تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر آنکه در تأمین حق آبه استان مؤثر خواهد بود، مردم چند شهرستان واقع در مسیر رودخانه نیز از مزایای این سد بهره مند خواهند شد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

وی، موضوع مهار روان آب‌ها، جلوگیری از وارد آمدن خسارات ناشی از سیل و تأمین آب حوزه کشاورزی و شرب شهرستان‌های واقع در مسیر رودخانه را از مزیت‌های مهم احداث سد «معشوره» دانست و خواستار تسریع در تأمین اعتبار این پروژه شد.

استاندار لرستان تصریح کرد: عملیات اجرایی این سد قبل از پایان دی ماه و تا اوایل بهمن ماه آغاز می‌شود.

قول وزیر نیرو برای ساخت سدهای لرستان در بازه زمانی سه تا چهار ساله

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت احداث سد «معشوره» اظهار داشت: موقع رأی اعتماد به وزیر نیرو، بحث سدهای لرستان را مطرح کردیم، ایشان با اطمینان نفس و خاطر محکم اعلام کردند که سدهای استان را در بازه زمانی سه تا چهار ساله می‌سازیم.

وی عنوان کرد: دل ما روشن است که وزیر نیرو با برنامه به استان لرستان سفر کرده‌اند و خدایی ناخواسته بحث فقط صرفاً یک بازدید نیست و برنامه برای تأمین مالی سدها مشخص است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس اعلام وزیر، ظرفیت سد «معشوره» محدودیتی ندارد و تخصیص آب آن هم برای همه شهرستان‌های ذی نفع است افزود: آب استراتژیک برای پایین دست است و به نظر من این سد برای کل ایران ارزش دارد و دولت هم مصمم است که این کار را انجام دهد.

پروژه‌های تاریخی در ایستگاه سیزدهم/ سدهای لرستان به آب می‌رسند؟

بنا بر این گزارش، در میان پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان سهم قابل‌توجهی به حوزه آب و سدسازی، ایستگاه‌های پمپاژ آب و شبکه‌های آبیاری پایاب سدها اختصاص دارد، در میان لیست این پروژه‌ها می‌توان طرح‌هایی با قدمت بیشتر از دو دهه را هم دید تا این امر علاوه بر ایجاد مشکلات در حوزه آب شرب موجب محرومیت مضاعف در حوزه صنعت و کشاورزی لرستان شود.

این در حالیست که لرستان از استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود به طوری که از حدود ۱۵.۳ میلیارد مترمکعب حجم متوسط ریزش‌های جوی سالانه، حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب به‌صورت رواناب در رودخانه‌ها و مسیل‌های عمده استان جریان می‌یابد که با احتساب ۴.۱ میلیارد مترمکعب ورودی از استان‌های مجاور و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب چشمه‌های عمدتاً آهکی که جریان پایه رودخانه‌ها را تشکیل می‌دهد، مجموع جریان‌های سطحی استان به ۱۲.۴ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد که بخشی از آن به مصرف رسیده و قسمت اعظم آن از طریق رودخانه‌ها به استان‌های مجاور یا کفه‌های داخلی تخلیه می‌شود، حالا امید افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولان لرستان به دولت سیزدهم و وعده‌های داده شده برای تکمیل پروژه‌های سدسازی این استان است.

کد خبر 5389655

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید