اگر به زودی با ایران به تفاهم نرسیم مسیر متفاوتی را بررسی می کنیم


اگر به زودی با ایران به تفاهم  نرسیم مسیر متفاوتی را بررسی می کنیم

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه جمعه بدون اشاره به شکست گزینه‌های مختلف واشنگتن علیه تهران مدعی شد آمریکا همیشه دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، بدون اشاره به شکست گزینه‌های مختلف آمریکا علیه ایران مدعی شد که دیپلماسی گزینه‌ای است که واشنگتن استفاده از آن را در قبال ایران ترجیح می‌دهد.

جنیفر ساکی با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، بار دیگر تلاش کرد از حربه تأکید بر ضرب‌الاجل‌ها و القای حس فوریت در گفت‌وگوها استفاده کند.

او گفت: «زمان حساسی است، با آنکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است. اگر به زودی به تفاهم و بازگشت به پایبندی دوجانبه [به برجام] نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم.»

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

پیش از این پایگاه پولیتیکو هم به نقل از برخی «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شده که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. البته پولیتیکو به نقل از منابعی دیگر این را هم نوشته که هیچ تاریخ ثابتی در خصوص زمان توافق در نظر گرفته نشده است.

این جدیدترین تاریخی است که منابع غربی درباره مهلت رسیدن به توافق مطرح کرده‌اند. رسانه‌های غربی در دورهای قبل‌تر گفت‌وگوها مدعی شده بودند ایران تا پایان دسامبر برای تصمیم‌گیری بر سر توافق فرصت دارد.

ایران گفته است هیچ ضرب‌الاجل ساختگی را نمی‌پذیرد. «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران چند روز پیش تصریح کرد: ««هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی‌پذیریم و امیدواریم خودشان هم به آن ضرب الاجل‌های ساختگی باور نکنند. بیایند برای یک تفاهم خوب برسیم.»

جنیفر ساکی در ادامه اضافه کرد: «مسئله محوری این است که رئیس‌جمهور اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و همان‌طور که وزیر خارجه بلینکن خاطرنشان کرده است، آنها [ایرانی‌ها] پیشروی کرده‌اند... چند هفته پیش، رئیس‌جمهور از تیمش خواست گزینه‌های مختلفی آماده کنند. آنها این کار را انجام داده‌اند و واضح است که ترجیح ما همیشه دیپلماسی است.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022