ابداع روشی جدید برای بازسای غضروف ها


ابداع روشی جدید برای بازسای غضروف ها

یکی از مهمترین عوارض ناشی از آسیب های زانو بر اثر صدمات جانبی یا بیماری هاییی همچون روماتیسم، از بین رفتن غضروف ها است. به تازگی محققان موفق به ابداع روشی شده اند که به کمک آن می توان غضروف ها را بازسازی کرد.

به گزارشsciencefocus، پژوهشگران دانشگاه کانکتیکات در مطالعات جدید خود موفق شدند غضروف های زانوی یک خرگوش را بازسازی کنند. روش استفاده شده برای بازسازی غضروف این خرگوش می تواند کلید درمان آسیب های زانو در انسان باشد. در این پروژه، محققان با استفاده از پلیمرهای زیست تخریب پذیر با خاصیت الکتریکی بسیار خوب، غضروف آسیب دیده در مفصل زانوی خرگوش را با موفقیت دوباره رشد دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، در حال حاضر تخمین زده می‌شود که حدود ده درصد از افراد به آرتریت مبتلا باشند که این بیماری باعث می ‌شود صفحات غضروفی که از مفاصل ما حفاظت می کنند، آسیب ببینند. این بیماری در نهایت، می تواند منجر به فرسودگی غضروف شود که در نتیجه آن استخوان ها با یکدیگر سایش داشته و این موضوع فعالیت های روزمره مانند راه رفتن را بسیار دردناک می کند.

درمان‌های کنونی روماتیسم شامل فیزیوتراپی و استفاده از مسکن‌ ها است، اما موارد شدید اغلب نیاز به جراحی برای جایگزینی غضروف آسیب ‌دیده دارند که این عمل با استفاده از یک قطعه غضروف سالم که از جای دیگری در بدن گرفته شده است یا از یک اهداکننده، انجام می شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی به سرپرستی سان گوین (Thanh Nguyen) درمانی طراحی کرده اند که از سیگنال های الکتریکی برای تحریک بازسازی غضروف استفاده می کند. آنها یک داربست بافتی ساخته شده از نانوالیاف اسید لاکتیک پلی-L (PLLA)، یک پلیمر زیست تخریب پذیر که اغلب برای بخیه زدن زخم های جراحی استفاده می شود، در زانوی خرگوش با غضروف آسیب دیده کاشتند.
این ماده دارای خاصیتی است که به عنوان پیزوالکتریک شناخته می شود به این معنی که وقتی له می شود، جریان الکتریکی کمی تولید می کند.
هنگامی که خرگوش پس از دریافت ایمپلنت روی تردمیل قرار گرفت تا ورزش کند، حرکات پرش وی باعث انفجارهای پیزوالکتریک در ماده فوق شد که در نهایت باعث تحریک غضروف برای رشد مجدد می شود.

گفتنی است پیزوالکتریک پدیده ای است که در بدن انسان نیز وجود دارد. استخوان، غضروف، کلاژن، دی ان ای و پروتئین های مختلف انسانی نیز پاسخ پیزوالکتریک دارند. دکتر یانگ لیو، یکی از همکاران پروژه تحقیقاتی درباره موضوع فوق، گفت: رویکرد ما برای درمان غضروف از نظر بالینی بسیار مهم بوده و ما مکانیسم درمانی مرتبط را بررسی خواهیم کرد.
این تیم اکنون قصد دارد حیوانات تحت درمان را برای مدت طولانی ‌تری تحت بررسی قرار دهد و همین روش را در حیوانات مسن ‌تر نیز اعمال کند تا ببیند آیا هنوز به همان اندازه مؤثر است یا خیر.

منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق