چرا هوای سرد باعث افزایش فشار خون می‌شود؟


چرا هوای سرد باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

هوای سرد باعث می‌شود رگ‌های خونی باریک‌تر شوند، بنابراین برای انتقال خون به نقاط مختلف بدن به نیروی بیشتری نیاز است، در این صورت فشار خون فرد افزایش پیدا می‌کند.

چرا هوای سرد باعث افزایش فشار خون می‌شود؟کاهش دما ممکن است باعث وخیم‌تر شدن علائم بسیاری از بیماری‌ها شود، برای نمونه درد مفاصل و آسم جز بیماری‌هایی هستند که در زمستان شدت پیدا می‌کنند. علاوه بر این، زمانی که دمای هوا در فضای باز کاهش پیدا می‌کند، فشار خون افراد افزایش پیدا می‌کند، این مشکل در میان افراد مسن بیشتر بروز پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به سکته قلبی و دیگر مشکلات مربوط به قلب را افزایش می‌دهد.

چرا هوای سرد باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

هوای سرد باعث می‌شود رگ‌های خونی باریک‌تر شوند، بنابراین برای انتقال خون به نقاط مختلف بدن به نیروی بیشتری نیاز است، در این صورت فشار خون فرد افزایش پیدا می‌کند. فشار خون تحت تأثیر عوامل مختلف مانند تغییرات ناگهانی آب و هوا، فشار اتمسفر و وزش باد قرار دارد، تغییرات فشار خون مربوط به آب و هوا در میان افراد بالای ۶۵ سال رایج‌تر است. علاوه بر این، افزایش وزن و کاهش فعالیت بدنی در فصل زمستان نیز ممکن است باعث افزایش سطح فشار خون شود. در صورتی که در طول زمستان متوجه تغییری در فشار خون خود شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای کاهش فشار خون در فصل زمستان می‌پردازیم:

دوری از مصرف کافئین

مصرف بیش از حد کافئین در فصل زمستان باعث می‌شود بدن گرمای خود را به سرعت از دست بدهد، در این صورت رگ‌های خونی باریک‌تر می‌شود و فشار خون افزایش پیدا می‌کند. حتی در صورتی که بیشتر اوقات در فصل زمستان در خانه هستید نیز لازم است مصرف کافئین خود را کاهش دهد، به نظر می‌رسد که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز کافی است.

لایه لایه لباس بپوشید

به جای اینکه در فصل زمستان یک ژاکت ضخیم بپوشید، لایه لایه لباس بپوشید، زیرا چند لایه لباس گرما را به دام می‌اندازد و باعث می‌شود احساس گرما کنید، اما زمانی که یک ژاکت ضخیم می‌پوشید بدن به راحتی گرما را از دست می‌دهد و باعث می‌شود احساس سرما کنید، در این صورت فشار خون افزایش پیدا می‌کند.

از میوه‌ها و سبزیجات فصل استفاده کنید

رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل فشار خون افراد بر عهده دارد، بنابراین توصیه شده است که از رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید تا فشار خون افراد در محدوده طبیعی قرار بگیرد. اگر در حال حاضر از مشکل فشار خون بالا رنج می‌برید، سبزیجات، میوه، لبنیات کم چرب و مقادیر متوسطی از گوشی بدون چربی، ماهی و غلات کامل را در رژیم غذایی خود جای دهید.

ورزش با شدت متوسط

به افرادی که با مشکل فشار خون بالا سر و کار دارند توصیه شده است که ورزش با شدت متوسط انجام دهند. البته زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، افراد نباید در فضای باز ورزش کنند، زیرا تغییر دما ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر