آلرژی‌های مرگباری که کمتر به گوشتان خورده است


آلرژی‌های مرگباری که کمتر به گوشتان خورده است

مواد آلرژی زا دارای طیف گسترده‌ای هستند که در برخی موارد می‌توانند منجر به شوک آنافیلاکسی در افراد شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آلرژی یکی از بیماری‌ها رایج در جهان است. شاید شما هم در اطراف خود کسانی را بشناسید که به برخی از مواد حساسیت داشته باشند. با این حال، به جز شوک آنافیلاکسی که شدیدترین نوع واکنش آلرژیک محسوب شده و می‌تواند به جان باختن بیمار منتهی شود، بسیاری از آلرژی‌ها خفیف بوده و به صورت موقت بروز می‌کند.

براساس اعلام مقامات بهداشتی در آمریکا، ۳۰ درصد افراد بزرگسال و ۴۰ درصد کودکان در این کشور به نوعی از آلرژی مبتلا هستند.

بسیاری از افراد نسبت به مواد آلرژی زا اطلاع کافی ندارند. گرچه طیف گسترده‌ای از موارد می‌تواند منجر به بروز آلرژی شود، اما برخی رایج‌تر و برخی دیگر به ندرت باعث تحریک بروز آلرژی می‌شود. در این مطلب به رایج‌ترین دلایل بروز آلرژی می‌پردازیم:

۱- گرده ها: علف ها، درختان، و بوته‌ها دارای گرده‌های فراوانی هستند که می‌تواند در انسان باعث تب یونجه و یا آلرژی‌های فصلی شود. در این موارد افراد دچار آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم، و گرفتگی بینی می‌شوند. توصیه می‌شود افراد در فصولی مانند بهار که گرده افشانی بیشتر است زمانی که هوا طوفانی است در خانه بمانند.

۲- حیوانات: امروزه نگهداری از حیوانات در خانه رایج است. با این حال، پروتئین‌های موجود در بزاق و غدد روغنی پوست آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در انسان شود.

۳- حشرات ریز، انگل‌ها و کنه ها: پتو و بالش مکانی امن برای زندگی حشرات ریزی هستند که از پوست‌های مرده انسان و حیوانات خانگی تغذیه می‌کنند. این حشرات به راحتی می‌توانند منجر به بروز واکنش آلرژیک در بدن انسان شوند.

۴- نیش حشرات: نیش برخی حشرات بزرگ مانند زنبور می‌تواند باعث تورم و قرمزی پوست برای بیش از یک هفته در افراد شود. در این موارد فرد احساس بیماری در شکم، خستگی، و تب خفیف می‌کند. در موارد نادر نیش حشرات می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود.

۵- مواد غذایی: شیر، صدف دریایی، تخم ماکیان، و آجیل‌هایی مانند بادام زمینی از جمله مواد آلرژیک در برخی افراد محسوب می‌شود. در این موارد فرد پس از مصرف این مواد غذایی دچار کهیر، استفراغ، اسهال، و تورم در دهان خود می‌شود.

۶- داروها: پنی سیلین، آسپرین، و برخی دیگر از دارو‌ها می‌تواند باعث کهیر، خارش چشم، التهاب، و تورم در صورت، دهان، و گلو شود. بهترین راه پس از مشاهده بروز آلرژی توقف استفاده از دارو و مشورت با پزشک است.

۷- سوسک ها: کمتر کسی به این نکته توجه دارد که سوسک‌ها در تاریکی شب از لانه خود خارج و شروع به گردش در خانه می‌کنند. سوسک‌ها اقدام به جستجوی غذا و راه رفتن بر روی هر آنچه تصورش را کنید، خواهند کرد. متاسفانه در مدفوع سوسک‌ها پروتئینی وجود دارد که باعث بروز آلرژی در انسان می‌شود. از این رو، جای تعجب ندارد که صبح روز بعد پس از خوردن شیرینی باقی مانده از شب گذشته بر روی میز شاهد آلرژی باشید.

منبع: وب ام دی

بیشتر بخوانید

هنگام خواب، تلفن هوشمند در چه فاصله‌ای از ما باید قرار داشته باشد؟ بهترین وضعیت خوابیدن برای بدن

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا