هدف «آماتاصمد» ورود به بازار سرمایه در پنج سال آینده است


هدف «آماتاصمد» ورود به بازار سرمایه در پنج سال آینده است

وی برنامه این شرکت را کسب سهم بیشتر از بازار لوازم‌یدکی و همچنین ورود به‌بازار سرمایه در سال‌های آینده عنوان می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار لوازم‌یدکی یکی از بازارهای بزرگ در کشور با گردش مالی به‌شدت چشمگیر است که طی سال‌های اخیر از شکل سنتی خود خارج و تا حد زیادی مدرن شده است. شرکت‌های بزرگی در این بازار رشد کرده‌ و هرکدام برندهایی را ثبت کرده‌اند. برخی برندها در این بازار دوام نیاورده و برخی با قدرت به‌مسیر خود ادامه داده‌اند. فضای رقابتی در این بازار سبب شده است شرکت‌ها نسبت به‌تامین محصول با کیفیت و با قیمت مناسب حساسیت ویژه‌ای داشته باشند. اما یکی از شرکت‌های نوپا در این بازار بزرگ، شرکت «آماتاصمد» است که به‌تازگی تولد یک‌سالگی خود را جشن گرفته است. شرکتی که طی یک سال توانسته مشتریان بسیاری را جذب کند و با افکار تازه به‌فکر ورود به‌بازار سرمایه نیز هست. درهمین زمینه با صمد قصاب، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت تامین و فروش قطعات خودرو «آماتاصمد» به گفت‌وگو پرداختیم. وی برنامه این شرکت را کسب سهم بیشتر از بازار لوازم‌یدکی و همچنین ورود به‌بازار سرمایه در سال‌های آینده عنوان می‌کند. به‌همین منظور این شرکت با شفافیت و پرداخت مالیات برارزش افزوده قطعاتش را تامین می‌کند تا در آینده راه برای بورسی شدن آن هموار باشد.

ابتدا درخصوص تاسیس شرکت آماتاصمد و این‌که چگونه به‌وجود آمد توضیح دهید؟
زمانی که مجموعه قبلی را واگذار کردم می‌توانستم فعالیت اقتصادی خود را ادامه ندهم؛ اما به‌این می‌اندیشیدم که به‌این شکل تیم خود و استقبال و توجه جامعه را از دست می‌دهم. درواقع افرادی مثل من با فعالیت حرفه‌ای‌شان زندگی می‌کنند. در آن زمان نام آماتا به من پیشنهاد شد که مفهوم جالبی دارد و می‌تواند در آینده برند خوبی برای صنعت باشد. با تیم قبلی کار را با عرضه 50 تا 100 قلم کالا آغاز و لوگو را طراحی کردیم و درحال حاضر به‌بیش از 1200 کالا رسیده‌ است. در این یک سال عملکرد مجموعه تیم آماتاصمد از تامین، بازاریابی وفروش، مالی و انبار بسیار خوب بوده و از عملکرد خود کاملا راضی هستیم. آماتاصمد درهمین یک سال توانسته به‌حجم فروش و جایگاهی برسد که به‌شکل طبیعی باید پنج سال برای آن زمان صرف می‌شد. آماتاصمد این رشد و پیشرفت را مدیون نیروی انسانی خود است و این درحالی است که اگر سرمایه‌ انسانی نداشته باشیم، موارد دیگر کارگشا نخواهد بود.

اهداف آماتاصمد و شرکت قبلی شما در یک راستا هستند و یکدیگر را پوشش می‌دهند، یا قرار است شاهد تفاوت‌های بسیاری بین این دو شرکت باشیم؟
قطعا برنامه شرکت آماتاصمد و شرکت قبلی با یکدیگر متفاوت است و جای خوشحالی است که این اتفاق افتاد و آماتاصمد با دوستان قوی کار می‌کند و برنامه قابل توجهی برای این فعالیت دارد. درهمین زمینه بسترسازی برای ورود به‌بازارهای مالی از اهداف پنج‌ساله ماست که آن را با دقت دنبال می‌کنیم.

در آماتاصمد ریسک‌پذیری بیشتری دارید؟
من آدم محتاط و متفکری هستم و با ذهن روشن به‌کارم ادامه می‌دهم. درواقع از تمام ریسک‌هایی که باید انجام می‌دادیم، عبور کرده‌ایم و مشتریان شناسایی شده‌اند و باید هر روز روی این موارد برنامه‌ریزی و کار کرد.

ابتدای کار قیمت‌های آماتاصمد رقابتی بود؛ اما درحال حاضر قیمت‌ها افزایش یافته است. سیاست این شرکت برای قیمت‌گذاری چیست؟
شروع کار به‌دنبال این بودیم که محصولی با قیمت مناسب عرضه کنیم و این هدف را درحال حاضر نیز دنبال می‌کنیم؛ اما به‌شرط آن‌که از کیفیت غافل نشویم (به‌خاطر قیمت، کیفیت را زیر پا بگذاریم و بگوییم قیمت‌ها خوب است). درحال حاضر قیمت‌ محصولات ما استاندارد و مناسب است و کیفیت قطعه تولیدی ما باید با کیفیت نمونه شاهد مقایسه شود؛ نه با محصول سایر تامین‌کنندگان. درعین حال سایر شرکت‌ها بهای محصولاتشان را با ما هماهنگ کرده‌اند و هزینه‌های سربار، هزینه‌های مربوط به‌بسته‌بندی و پرداخت‌های مالی درسایر تولیدکنندگان مشترک است. حاشیه‌سود ما بسیار پایین است؛ اما ممکن است در بازار کالاهایی خریداری شود که کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد. تمام خرید ما رسمی است و به‌صورت شفاف عوارض 9 درصد ارزش افزوده را پرداخت می‌کنیم. متاسفانه عدم‌تمکین برخی بازیگران بازار از شفافیت مالی سبب شده است قیمت کالا متاثر از این موضوع کاهش یابد و بهای مناسب‌تری را تعریف ‌کنند. درعین حال ما به‌هیچ‌عنوان حاضر نیستیم خرید غیررسمی انجام دهیم تا از افتادن در دام مشکلات مالیاتی جلوگیری کنیم. معتقدیم همه‌چیز باید شفاف باشد و شاید سود کمتری نصیب ما شود، اما در ادامه راه آینده روشن‌تری را پیش‌رو خواهیم داشت.

سیاست شما برای تامین قطعه چیست و چطور آن را انتخاب می‌کنید؟
نحوه تامین ما مراحل خاص خود را دارد؛ اما هرکسی از آماتا قطعه خریداری کند و با مشکل کیفی مواجه شود،‌ حوزه خدمات پس از فروش و گارانتی آماتا پاسخگوی وی خواهد بود. درواقع ما همواره به‌رضایت مشتری می‌اندیشیم و در این راستا باید خدمات درستی ارائه شود. البته همه شرکت‌ها همین رویه را دارند؛ اما نحوه انعقاد قرارداد با شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما از سیستم کنترل کیفیت ورودی در انبار و شرکت بهره می‌بریم و قطعات به‌طور عملی روی خودروها نصب می‌شود و نمونه شاهد دریافت شده و بازخوردهای کیفی کالا را جمع‌آوری می‌کنیم؛ اما دراین میان ممکن است مشکلاتی به‌وجود آید که در این صورت شرکت باید به‌ما خسارت پرداخت کند.

دلیل کاهش عرضه برندهایی مانند UFO و GSP که با آن‌ها به‌صورت انحصاری کار می‌کنید، چیست و چه‌زمانی عرضه افزایش می‌یابد؟
در آماتا عرضه قطعات رله UFO به Aftermarket محدود بوده است و از این هفته مجددا مجموعه کالاها از جمله رله‌ها را به‌بازار عرضه خواهیم کرد. از این به‌بعد سبد یوفو تکمیل‌تر خواهد شد و کالای مصرفی با کیفیت بالا در انتظار یوفو است و قیمت‌های خوبی در بازار خواهند داشت. این محصولات به‌صورت مستمر در سبد ما حضور دارند.
GSP هم برند فوق‌العاده‌ای است و به‌نظر من بسیار موفق خواهد بود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم درهمکاری مشترک نسبت به‌عرضه کالاهای مرغوب و باکیفیت این برند درراستای تامین نیاز مشتریانمان اقدام موثری داشته باشیم.

چه‌تعداد محصول در سبد کالا دارید و دراین راستا چه‌هدفی را دنبال می‌کنید؟
سال آینده خط‌تولید موتورفن راه‌اندازی و انواع موتورفن پژو، پراید و 206 تولید خواهد شد. تمام وایرشمع‌ها و مجموعه رله‌ها و لامپ‌های جلو در این خط تولید خواهد شد. تصور می‌کنم به 150 تا 200 کالای تولیدی برسیم که تمام آن‌ها مصرفی است. پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم سهم خوبی از این بازار داشته باشیم.

این اقلام Aftermarket هستند یا با خودروسازان کار می‌کنید؟
در UFO سیاست ما Aftermarket و OEM است. اول بهAftermarket فکر می‌کنیم؛ اما اگر جواب نداد، به‌سراغ OEM خواهیم رفت. به‌اندازه‌ای بازار Aftermarket بزرگ است که اگر خودروسازان از ما قطعه‌ای خریداری نکنند، بازهم دغدغه‌ای نداریم. قطعاتی انتخاب می‌کنیم که به‌اندازه خودروساز یا حتی بیشتر در Aftermarket نیاز باشد.

وضعیت بازار را با توجه به‌نوسانات نرخ ارز چطور ارزیابی می‌کنید؟
به‌هرحال قطعات یدکی، مصرفی هستند؛ به‌ویژه آن‌ها که مصرفی‌تر هستند و استهلاک دارند در دوره‌ای مصرف شده و باید تعویض شوند. قطعاتی مانند لنت، تسمه، روغن و فیلتر. بنابراین تقاضا برای قطعات هیچ‌گاه از آب و تاب نمی‌افتد. مقطعی ممکن است عرضه زیاد شود و قطعه در فروشگاه‌ها رسوب کند؛ اما بعد از مدتی دوباره بازار تقاضا راه می‌افتد. هیچ‌گاه درصنف قطعات یدکی با افت بازار مواجه نبوده‌ایم و دراین راستا هرسال با رشد تقاضا مواجه بوده‌ایم. نوسانات اخیر نرخ ارز نیز اگرچه سبب شده است بازاری‌ها خریدی نداشته باشند، اما مطابق با تجربه به‌شما می‌گویم که اوضاع این‌گونه نمی‌ماند و عرضه و تقاضا دوباره افزایش خواهد یافت.

آیا در این یک سال به‌سهم برنامه‌ریزی‌شده برای تصاحب بازار دست پیدا کردید؟
عمده‌برندهای فعال در بازار سهم چندانی از آن ندارند و هر یک تنها در یک یا چندکالا عملکرد خوبی داشته‌اند. ما هم بازار خوبی در برخی کالاها داریم؛ اما هنوز به‌درصد دلخواه خود نرسیده‌ایم. امیدواریم در یکی، دو سال آینده سهم خوبی از بازار Aftermarket را از آنِ خود کنیم که این هدف درسایه ‌برخورداری از تیم بازاریابی، فروش و توسعه شبکه نمایندگان قوی و توجه بیش از پیش نمایندگان و مشتریان به‌ما محقق خواهد شد و در بین چهار یا پنج بازیگر اصلی این صنعت قرار می‌گیریم.

به‌تازگی شاهد عرضه و ورود برخی خودروهای جدید به‌بازار هستیم. فکر می‌کنید در این بخش هم بتوانید عملکرد مناسبی داشته باشید؟
هر کاری به‌تخصص نیاز دارد و اگر بخواهیم به‌صورت تخصصی این کار را انجام دهیم، خوب است. شاید بتوان سالانه حجمی از این قطعات را به‌فروش رساند و صددرصد هم سود کرد. این مساله به‌این بستگی دارد که به‌دنبال حداقل فروش باشیم یا فروش چندهزارمیلیاردتومانی. درحال حاضر به‌دنبال فروش با گردش بالا هستیم تا به‌جایی برسیم که قطعات هرخودرویی را به‌صورت تخصصی درسبد شرکت قرار دهیم. بسیاری از افراد با دو یا سه‌میلیاردتومان سرمایه، قطعات تخصصی یک خودرو را به‌کشور وارد کرده و از همین طریق درآمدزایی می‌کنند. کار ما نیاز به‌سرمایه و گردش مالی بالایی دارد و به‌همین دلیل باید از ساختار و انبار بزرگ و تیم بسیار قوی برخوردار باشد. درواقع اداره این کار سخت‌تر از کار روی یک مدل تخصصی است.

با عبور از ماه دی‌ یک‌ سال از عمر شرکت آماتاصمد گذشته و وارد سال دوم شده‌ایم. برنامه شما برای سال آینده چیست؟
برای سال بعد قطعا سبد محصولات را تکمیل‌ می‌کنیم و به‌سمتی می‌رویم که نیاز نمایندگان را برطرف کنیم. پیش از این هرکالایی را به‌نمایندگان عرضه می‌کردیم؛ اما حالا سبد محصولاتمان را با توجه به‌نیاز بازار پر و تکمیل می‌کنیم.

تجربه نشان داده که فروش اینترنتی قطعات یدکی چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. آیا به‌این حوزه نیز ورود خواهید کرد؟
اکثر شرکت‌ها فروش اینترنتی را تجربه کرده‌اند و ما هم کارهایی دراین راستا انجام داده‌ایم. اما باید به‌این نکته توجه داشت که فروش قطعات یدکی، یک کار تخصصی است و مردم عادی نمی‌توانند درگیر این مسائل شوند؛ مگر این‌که دراین بخش اطلاع‌رسانی چشمگیر باشد و خدماتی ارائه شود که مردم‌ عادی نیز بتوانند در آن سررشته پیدا کنند. زمان می‌برد تا چنین نرم‌افزارهایی خدمات مطلوب ارائه دهند و رضایت مشتری را حاصل کنند. درواقع به‌رغم این‌که سخت است، اما نشدنی نیست.

ارتباط شما با نمایندگانتان چگونه تسهیل شده است؟
برای راحتی مشتریان یک سامانه پرتال فروش خوب و جامع به‌آدرس اینترنتی www.AMATASAMAD.ir طراحی کرده‌ایم و مشتریان می‌توانند از طریق ثبت سفارش‌، کالای مورد نظرشان را تهیه کنند. همین‌طور می‌توانند وضعیت ارسال سفارش و تنظیم فاکتور را رصد و پیگیری کنند. قیمت‌ها نیز در این پرتال مرتب به‌روزرسانی می‌شود و از این طریق ارتباط ما با نمایندگان تسهیل خواهد شد.

چه‌تعداد نماینده رسمی با شما همکاری می‌کنند؟
در شبکه نمایندگان ما حدود 370 نماینده عمده و خرد فعالیت دارند و مطابق با مستندات، حدود 200 نماینده به‌صورت عمده‌فروش در 30 استان کشور فعالیت روبه‌رشد و مطلوبی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا