صدا و سیما به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین فرهنگ و هنر جامعه را بردارد


صدا و سیما به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین فرهنگ و هنر جامعه را بردارد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین فرهنگ و هنر را در جامعه بردارد و هیچ‌وقت هم نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. راه برداشتن بار فرهنگی و امانت‌داری برای مردم عمل کردن در نقش قرارگاه فرهنگی رسانه ملی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پیمان جبلی در حاشیه اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در جمع خبرنگاران، گفت: شناسایی ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر و فیلم و مستند و بقیه آثار هنری یکی از برنامه‌های رسانه ملی است؛ اینها ظرفیت‌های بسیار مهمی هستند که در دوره جدید در قالب قرارگاه فرهنگی بودن صدا و سیما حتماً باید به سمت آن حرکت کنیم.

رئیس رسانه ملی افزود: صدا و سیما به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین فرهنگ و هنر را در جامعه بردارد و هیچ‌وقت هم نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد. راه برداشتن بار فرهنگی و امانتداری برای مردم فقط و فقط همان توصیف حضرت آقا مبنی بر این است که در نقش قرارگاه فرهنگی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: در نقش قرارگاهی یکی از بهترین ظرفیت‌ها همین جشنواره عمار است و اگر بقیه ظرفیت‌های جبهه انقلاب و ظرفیت‌های مردمی کنار هم جمع شوند، به کمک صدا و سیما بیایند و صدا و سیما به آنها میدان بدهد می‌توانیم بار فرهنگی را برداریم.

برای تحول در تولیدان نمایشی به زمان و اصلاحات احتیاج داریم

جبلی درباره برنامه‌ تحول در معاونت سیما و حوزه سریال‌سازی، گفت: تولیدات نمایشی و تلویزیونی فرآیندهای طولانی‌تری نسبت به حوزه سیاسی و خبر برای تحول نیاز دارند که باید شکل بگیرند. برای مشخص شدن تغییرات در حوزه سیما و به ویژه در حوزه نمایشی که از حساس‌ترین و در عین حال پرمخاطب‌ترین حوزه‌های تلویزیون است، احتیاج به زمان داریم.

وی گفت: در حال اصلاح چرخه تولیدات را اصلاح هستیم که در نمایش مسائل، نیازها، چالش‌ها و دغدغه‌ها به همه مسائل در قالب نمایشی بپردازیم. هم در قالب موضوعات و هم در قالب ژانرهایی که باید به آن توجه شود، این کار زمان‌بر است، اما سیاست‌گذاری و تحول رویکردی آن آغاز شده است. امیدواریم زودتر بتوانیم به این نتیجه برسیم.

نباید طبق سلیقه اسپانسرها حرکت کنیم

جبلی درباره آگهی‌های بازرگانی و سرانجام تولیدات مشارکتی تلویزیون گفت: آن چیزی که مهم است این است که تولیدات ما در تلویزیون مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت رسانه ملی تعریف شده باشد. نه بر اساس علایق و سلایق اسپانسرها و حامیان برنامه‌ها. آنها می‌توانند بر اساس سیاست‌ها و اولویت‌های رسانه ملی قرار بگیرند، اما مشکل ما در جایی است که بین خواست و منویات اسپانسر با سیاست‌های کلان رسانه تعارض وجود داشته باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق این موضوع را در برخی از ژانرهای تبلیغات بازرگانی می‌بینیم. منافع تولید، صنعت و آگهی دهندگان اقتضا می‌کند که سبک خاصی از زندگی را به نمایش بگذارند، اما این فلسفه وجودی رسانه ملی نیست که این سبک خاص از زندگی را ترویج کند لذا کار پیچیده و سنگینی است که هم توجه به ابعاد فرهنگی و هم نیاز بودجه‌ای و مالی دارد.

جبلی بیان کرد: ما در شرایطی هستیم که قادر به تأمین نیازهای حداقلی صداوسیما چه در حوزه تأمین حقوق کارکنان و نیازهای تولید محتوا و نمایشی نیستیم، بنابراین پناه بردن به آگهی‌های بازرگانی متأسفانه یکی از راه‌حل‌های اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس رسانه ملی بیان کرد: در تلاش هستیم با متنوع کردن منابع درآمدی صداوسیما تا جایی که امکان دارد حجم محتواهای غیرمتناسب با فلسفه وجودی رسانه ملی را کاهش دهیم. در یک فرایند میان مدت و درازمدت در فضای فرهنگی آگهی‌های بازرگانی شاهد تغییراتی خواهیم بود. ضمن اینکه کم کردن سهم آنتن از تبلیغات بازرگانی از دیگر برنامه‌های ماست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !