امر به ‌معروف از مهم‌ترین وظایف مؤمنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است


امر به ‌معروف از مهم‌ترین وظایف مؤمنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله ای که در دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه منتشر شده، به تبیین «ویژگی‌های آمرین به معروف از دیدگاه شهید مطهری» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، براساس مقاله ارائه شده خانم ها زینت سادات رزم آرا و زینب گیلان، پژوهشگران حوزه‌های علمیه خواهران و طلاب مدرسه علمیه فاطمیه دامغان که در دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه منتشر شده و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سیویلیکا نیز نمایه خواهد شد، موضوع «ویژگی‌های آمرین به معروف از دیدگاه شهید مطهری» مورد بررسی قرار گرفته است.

در چکیده این مقاله آمده است: امر به ‌معروف و نهی از منکر از فروع دین هستند و از احکام و دستورات دینی؛ که برای اصلاح جامعه، امر به ‌معروف از مهم‌ترین وظایف مؤمنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است.

یکی از مسائل مهمی که در زمینه امر به ‌معروف و نهی از منکر باید بدان پرداخت، ویژگی‌های آمرین به معروف است که می‌تواند به اجرای صحیح این فریضه کمک کند؛ اگر آمران به معروف آگاهی‌های لازم را داشته باشند اثرات نیکی بر جامعه خواهد گذاشت و عدم آگاهی آنان به این ویژگی ها موجب دین‌گریزی و لجاجت برخی از افراد جامعه می‌شود.

پژوهش حاضر در حیطه اخلاق کاربردی با هدف شناخت ویژگی‌های آمرین به معروف به تبیین مفهوم معروف و بررسی اهمیت امر به ‌معروف و به ویژگی‌های فردی و اجتماعی آمرین به معروف در آیه 112 سوره توبه از دیدگاه شهید مطهری پرداخته است.

این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی ـ تحلیلی بوده و روش بکار رفته در این مطالعه کتابخانه‌ای است که با مراجعه به منابع مکتوب، سایت‌ها و مقالات صورت گرفته است؛ از نتایج این پژوهش می‌توان به ویژگی‌های فردی و اجتماعی آمرین به معروف ازجمله؛ تائب بودن، عابد بودن، حامد بودن، سائح بودن، راکع و ساجد بودن و حافظ حدودالله بودن اشاره کرد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !