شاعر نشسته 14.6 میلیارد به جیب زد!


شاعر نشسته 14.6 میلیارد به جیب زد!

مجموع فروش آثار در پانزدهمین حراج تهران به رقم 158 میلیارد و و 890 میلیون تومان رسید.

شاعر نشسته 14.6 میلیارد به جیب زد!

به گزارش راهبردمعاصر، پانزدهمین حراج تهران ویژه هنر مدرن ایران شامگاه گذشته (جمعه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۰) به صورت حضوری در هتل پارسیان آزادی برگزار شد و به رقم ۱۵۸ میلیارد و و ۸۹۰ میلیون تومان دست یافت. این حراج طی ۲ سال اخیر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با محدودیت برگزار شده بود.

در پانزدهمین حراج تهران ۳۸ اثر میلیاردی چکش خوردند در حالی که چهاردهمین دوره حراج تهران که مردادماه امسال برپا شده بود، ۸ اثر میلیارد داشت و مجموع فروش آن ۴۲ میلیارد بود.

در پانزدهمین حراج تهران با اجرای حسین پاکدل، ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند ارائه شد و حراج تهران با اثر ۱۲۰ میلیون تومانی عنایت‌الله نظری نوری آغاز کرد. پس از آن تابلوی ۸۵۰ میلیون تومانی صداقت جباری چکش خورد.

سپس خوشنویسی نصرالله افجه‌ای که قیمت پایه آن ۸۵۰ میلیون تومان بود، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد تا نخستین اثر میلیاردی حراج پانزدهم لقب بگیرد. او یک اثر بدون عنوان دیگر هم داشت که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اما گرانترین اثر میلیاردی حراج تهران، مجسمه برنزی «شاعر نشسته» اثر پرویز تناولی بود که ۱۲ تا ۱۴ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود که ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اما بیشترین جهش قیمت مربوط به اثر آینه‌کاری منیر شاهرودی فرمانفرماییان بود که ۸ تا ۹ میلیارد تومان برآورد قیمتش بود، اما نهایتاً ۱۳ میلیارد تومان چکش خورد! این هنرمند فقید یک اثر دیگر هم داشت که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

سهراب سپهری هم با ۲ اثر در حراج تهران حضور داشت که تابلوی گرانترش ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و تابلوی ارزانتر، ۶ میلیارد تومان فروخته شد.

حسین زنده‌رودی هم با ۲ اثر در حراج حاضر بود که تابلوی ارزان‌تر یک و نیم میلیارد تومان و تابلوی گرانتر با نام «لا+لا+صر» ۱۱ میلیارد تومان چکش خورد.

اثر بدون عنوانی از بهمن محصص بود با قیمت پایه ۵ میلیارد تومان، ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد. نقاشی کوروش شیشه‌گران هم ۵ میلیارد تومان فروش رفت. «ترکیب بندی» منصور قندریز هم ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر فریده لاشایی ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و

سیدمحمداحصائی هم که اخیراً چندین نمایشگاه برپا کرده است، با ۲ نقاشی‌خط «قاصدک» و «یزدان» در حراج حاضر بود که به ترتیب ۴ میلیارد تومان و ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

آثار منوچهر یکتایی و رضا درخشانی، هر کدام ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شدند. آثار صادق تبریزی هم به قیمت‌های ۲ میلیارد و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شدند.

از دیگر آثار میلیاردی این دوره از حراج می‌توان به آثار ژازه تباتبایی، توکل اسماعیلی (مش اسماعیل)، جعفر روح‌بخش، پرویز کلانتری، محسن وزیری‌مقدم، مسعود عربشاهی، ابوالقاسم سعیدی، حسین کاظمی، بهمن دادخواه، محمدعلی ترقی‌جاه، ایرج اسکندری، عبدالرضا دریابیگی، قاسم حاجی‌زاده و ناصر عصار اشاره کرد.

«عاشورا»‌ی هانیبال الخاص هم آخرین اثر پانزدهمین حراج تهران بود که ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)