سه دسته مدیریت مصرف برق


دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر، اساسی‌‌‌ترین مساله کنونی کشور را صرفه‌‌‌جویی در مصرف انرژی دانست و بر صرفه‌‌‌جویی و مدیریت مصرف انرژی‌های مهم گاز و برق تاکید کرد.

مسعود صادقی در گفت‌‌‌وگو با پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با بیان اینکه تمام منابع انرژی کشور در زمستان دچار محدودیت‌هایی هستند، اظهار کرد: این محدودیت‌ها معمولا مربوط به موضوعات کلان انرژی بوده و ارتباط مستقیمی با برق ندارند. وی اظهار کرد: اکثر نیروگاه‌‌‌های کشور منابع تولید برق و مصرف‌کننده سوخت گاز هستند و به دلیل کمبود گازی که در شرایط حاضر وجود دارد، در صورتی که با محدودیت روبه‌رو شویم، از گاز محروم خواهند شد. بنابراین برای جلوگیری از بروز این اتفاقات باید رویکردهایی را در حوزه مدیریت مصرف اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه نقش مشترکان و مصرف‌کنندگان عمومی از نوع خانگی بسیار بارز است، گفت: در حال حاضر مصرف‌کنندگان عمومی حدود نیمی از مصرف گاز کشور را به خود اختصاص داده‌اند که لازم است کوچک‌ترین اقدامات صرفه‌‌‌جویی در موضوع انرژی را جدی بگیریم. صادقی با دسته‌‌‌بندی راهکارهای حوزه مدیریت مصرف شامل «بی‌‌‌هزینه»، «کم‌‌‌هزینه» و «هزینه‌‌‌دار»، اظهار کرد: گروه اول روش‌هایی هستند که هزینه‌‌‌ای ندارند؛ مثل استفاده درست و نگهداری مناسب از این نوع دستگاه‌‌‌ها و گروه دوم، رویکردهایی هستند که هزینه چندانی ندارند؛ مثل تعمیر وسایل، اندازه‌گیری مصرف انرژی و... که می‌‌‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. وی افزود: دسته سوم نیز روش‌هایی هستند که اقداماتی پرهزینه محسوب می‌شوند و باید با اجرای این روش‌ها تغییرات اساسی در جهت بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌‌‌ها و تاسیسات به وجود آورد که از این قبیل اقدامات می‌‌‌توان به تعویض وسایل قدیمی با لوازم جدید اشاره کرد. مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر با بیان اینکه راهکارهای مطرح‌شده از جمله مواردی هستند که مشترکان می‌‌‌توانند برای کنترل، صرفه‌‌‌جویی و کاهش مصرف انرژی در نظر بگیرند، تصریح کرد: کاهش مصرف در خانه با راهکارهای کم‌هزینه و بدون هزینه مانند استفاده به‌موقع از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی از جمله رویکردهایی است که می‌‌‌توانیم با جزئی‌‌‌نگری مصرفی کمتر را شاهد باشیم. به‌عنوان مثال باید زمانی از لباسشویی یا ظرفشویی استفاده کنیم که توانایی پرکردن کامل ظرفیت این وسیله را داشته باشیم.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا