هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت


هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه های سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت.

سید علی ملک حسینی در بازید از زندان مرکزی یاسوج به همراه هیئتی و با حضور خبرنگاران رسانه‌ها از خبرنگاران خواست شرایط زندان را بصورت مستقیم و بر اساس مشاهدات خود برای مردم تشریح کنند تا مردم تصور درستی از زندان داشته باشند، و همینطور مردمی که تصور می کنند دستگاه قضا برای جرائم خشن سختگیری نمی کند، بدانند که زندانیان زیادی هستند که به خاطر تحمل حبس های ۱۰ ساله و بیشتر هنوز در زندان هستند و دستگاه قضا نسبت به آزادی این زندانیان مطابق قانون سخت گیری دارد.

تشریح دو نوع زندانی که مردم باید بدانند

وی اظهارکرد: بازدید امروز از زندان کاملا سرزده، اتفاق افتاده است و هیچ هماهنگی صورت نگرفته است.

دادستان یاسوج خاطرنشان کرد: زندان بصورت اتاق های مختلفی است که هر چند نفر در این بندها زندگی می کنند. امکانات رفاهی در حدود امکانات زندان فراهم شده است.

ملک حسینی با بیان اینکه «در دوره مدیریت فعلی توجه بیشتری به بهداشت زندان شده است» تصریح کرد: نظافت زندان نظافت قابل قبولی است، با توجه به اینکه زندان یک مکان نگهداری جمعی است بهداشت اولویت دارد.

وی ادامه داد: ما دو گروه زندانی در زندان داریم، یک گروه «متهمین تحت قرار» هستند؛ و یک گروه محکومین «قطعی» هستند.

دادستان یاسوج عنوان کرد: افرادی که اتهام به آنها وارد می شود، و از آنها شکایت می شود، الزاماً نباید زندان بیایند، با ضمانت و با وثیقه و طبق قانون آزادند، ممکن است به حبس محکوم شوند، و بعد بر اساس محکومیت قطعی زندانی می شوند.

وی تاکید کرد: در بسیاری از ضرب و جرح های ساده (بدون اسلحه گرم و سرد)، مردم انتظار دارند حتماً همان لحظه متهم به زندان برود.

دادستان یاسوج اظهارکرد: چنین مسائلی را زیاد داریم، اگر قرار باشد روزانه همه اینها زندانی شوند تا رأی صادر شود زندان بسیار بزرگی نیاز است.

ملک حسینی در خصوص «متهمین تحت قرار» افزود: قانون تعیین کرده صرفاً کسانی به عنوان متهم و با قرار بازداشت موقت، حبس شوند که در حوزه جرائم خشن است، استفاده از سلاح، قدرت نمایی با سلاح، قتل عمد، سابقه دار حرفه ای هستند، اینها را باید سریعاً از جامعه دور کنیم و در زندان نگهداری کنیم.برنامه های اشتغال مربوط به زندانیانی است که محکومیت قطعی دارند.

وی تصریح کرد: زندانیانی که به دلیل جرم های مختلفی باید سالها متحمل حبس باشند، با وجود برنامه های فرهنگی می توانند، شرایط بهتری را بگذرانند و حتی در زندان، هنرهایی بیاموزند تا بتوانند هم در دوره زندان و هم بعد از طی دوره محکومیت، از این هنر، معیشت خود را فراهم کنند.

هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت

دادستان یاسوج گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد اکثر متهمین و محکومین دچار آسیب های فرهنگی و اجتماعی هستند و زندان مکلف هست نسبت به بازپروری و اصلاح آنها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان زندان ها که زیر نظر قوه قضاییه است به تنهایی نخواهد توانست اصلاح و تربیت کند، افزود: بخشی از این موضوع برعهده این سازمان است. در اینجا سالن آمفی تئاتر، واحد فرهنگی، کتابخانه، سالن ورزشی، کارگاه های صنایع دستی وجود دارد، اما اینها بخشی از روند اصلاح است.زندانیان استان ما متفاوت هستند. نگاه جامعه باید به زندانیان ما تغییر کند.

نگاه به زندانیان تغییر کند

دادستان یاسوج با ایراد گرفتن از نبود فرصت های شغلی پایدار در استان و سرمایه گذاری در کسب هایی که طبق تعریف اشتغال محسوب نمی شوند از خدمات ارزنده یک هموطن در استان یزد خبر داد و خاطرنشان کرد: در یزد کشتارگاهی احداث شده، ۶۰۰ نفر در این کشتارگاه اشتغال دارند، همگی سابقه سرقت و مواد مخدر داشته اند. متصدی این کشتارگاه، افرادی سابقه دار را از زندان تحویل گرفته، در کمپی که در همین کشتارگاه احداث شده ترک اعتیاد داده، و بعد اشتغال انها را فراهم کرده است.

ملک حسینی تصریح کرد: قطعاً این جامعه که ۶۰۰ نفر از زندانیان را اشتغال‌زایی کرده، جامعه پویایی خواهد شد، چیزی که در استان ما، متأسفانه وجود ندارد.

وی بیان کرد: در استان بیش از میانگین کشوری زندانی وجود دارد و در این حوزه واقعاً کاری که انجام نشده باشد نیست. هر گونه شرارتی و استفاده از اسلحه های سرد و گرم اشد مجازات را خواهد داشت.

دادستان یاسوج ادامه داد: امنیت یکی از نعمات است. جمهوری اسلامی در این دنیای وحشی و استکبار که معمولاً حقوق بشریت در آن جوامع نادیده گرفته می شود و امروز آرزویشان این است که جایی باشند که امنیت باشد، یکی از امن‌ترین کشورهاست. امنیت کشور ما آرزوی خیلی هاست.

ملک حسینی عنوان کرد: در چند روز اخیر اتفاقاتی (نزاع‌های دسته‌جمعی و درگیری و قتل) که افتاد برخی شهر یاسوج را با تگزاس آمریکا مقایسه می‌کردند که درست نبود. البته این نشان می‌دهد که تگزاس یک شهر ناامنی است.

وی اظهار کرد: امنیت استان کهگیلویه و بویراحمد مدیون خون بیش از ۱۸۸۰ شهید و صدها جانباز و ایثارگر است. امنیت این کشور مدیون خون شهید سلیمانی است که ریگ‌های بیابان بیشتر از من و شما او را می‌شناسند.

دادستان یاسوج تصریح کرد: کشور ما یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا است، و استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از امن ترین استان‌های کشور است.

ملک حسینی همچنین در جمع زندانیان تحت قرار خطاب به آنها گفت: اگر امروز اینجا هستید و از نعمت آزادی محروم شدید بخاطر افعالتان بوده است، پس توصیه می کنم فکر کنید و ببینید چه صدمه ای به امنیت مردم زده اید؟ سعی کنید از این مسیری که به هر دلیلی در آن قرار گرفته اید، برگردید.

وی افزود: جوانی که از ۱۸ سالگی به مدت ۱۰ سال در زندان است، بهترین سال‌های عمرش را در زندان دارد می گذراند، امروز به برکت جمهوری اسلامی در زندان ها امکاناتی با رعایت شأن انسانیت فراهم شده، اما شما حتی اگر در هتل پنج ستاره هم باشید اما زندانی باشید بزرگترین مجازات است.از این وقتی که در زندان هستید به عنوان فرصتی برای توبه و اصلاح استفاده کنید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: جوانانی که ۱۸ سال سن دارند اما در زندان هستند، افرادی که متأهل هستند خانواده دارند، باید بیرون به دنبال معیشت خود باشند، اما در زندان هستند. ما با خانواده های شما ملاقات داریم، مصیبتی که بر خانواده های شما متحمل می شود را می بینیم. پدر و مادری که می آید زار زار گریه می کند برای اینکه شما یک روز مرخصی بگیرید را می بینیم، حق آنها هم بر گردن شما خواهد بود.

ملک حسینی گفت: دستگاه قضایی و پلیس هیچگاه از اینکه زندان ها پر از زندانی باشند، خوشحال نخواهند بود اما با عاملان نزاع، درگیری و خشونت با قاطعیت برخورد می کنند. روح و روان ما، بخاطر تک تک شما که در اینجا به سر می برید، درگیر است. خانواده های شما را ما می بینیم که در چه وضعیتی زندگی می کنند، اگر هر فردی مراقب باشد و کنترل خشم کند، بداند که این امنیت مهم است، هیچگاه پایش به زندان کشیده نمی شود. من درد دارم که جوانان شهرم را در اینجا ببینم، هیچ‌وقت از زندان آمدن شما خوشحال نمی شویم.

هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت

وی افزود: اینکه افرادی که مرتکب جرم شده اند می گویند «به من فحش داد، برادرم را کتک زد، به حریم من تجاوز کرد من هم رفتم همین کار را کنم»، هیچ توجیهی برای ما ندارد. استفاده از سلاح سرد و گرم، تعرض به امنیت مردم خط قرمز ماست. ما هم مثل شهیدان، جان خود را در راستای امنیت مردم تقدیم خواهیم کرد. برخی به علت برخورد آینه خودرو، خرید یک لیوان قهوه منجر به حرف و مشاغل شده و نتوانستند خشم خود را کنترل کنند که به نزاع و درگیری خشونت تبدیل شده است.

دادستان یاسوج از رفتار نامتقارن یک فرد بر جامعه ابراز نارضایتی کرد و ادامه داد: نمی دانید که رفتار غلط یک فرد چه آثاری بر افراد مختلف جامعه دارد! امروز فضای مجازی اجازه نفس کشیدن به افراد نمی دهد، کافی است اسلحه ای را بردارید و جرمی مرتکب شوید، اولین کار زشت را شما کردید که اسلحه برداشتید، دومین کار نادرست و زشت این است که فردی این کار را در فضای مجازی انتشار داده است.

وی بیان کرد: به خاطر اینکه افرادی کنترل خشم نمی کنند و مرتکب جرمی می شوند، امروز به خاطر این مسائل احساس ناامنی در استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد شده است.

دادستان یاسوج خاطرنشان کرد: طی یک هفته‌ اخیر به علت همزمانی دو قتل که یکی به علت تیراندازی یک سرباز نیروی انتظامی رخ داده و دیگری در گلستان ۴ یاسوج اتفاق افتاده که تحقیقات لازم در خصوص علت و انگیزه این قتل در حال انجام است و هنوز علت و انگیزه این قتل معلوم نیست.

ملکی حسینی با اشاره درگیری‌ها به نزاع های صورت گرفته عنوان کرد: این درگیریها خانوادگی و شخصی بوده اند اما برای دستگاه قضایی فرقی ندارد و طبق قانون با نزاع و درگیری‌ها و خشونت برخورد قاطع خواهد کرد، درگیری خیابان هجرت سه یاسوج خانوادگی بوده که اقدام به تیراندازی به یکی از اعضای خانواده خود کردند. که با این کار امنیت شهر و شهروندان را خدشه دار کردند و از خط قرمز دستگاه قضایی و پلیس عبور کردند.

هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت

وی تصریح کرد: درگیری‌ها، نزاع ها و خشونت های صورت گرفته در پی توهین و بی احترامی و نداشتن مهارت لازم جهت کنترل خشم علاوه بر اینکه منجر به قتل، ضرب و جرح با چاقو و اسلحه شده است که هیچ مماشاتی با عاملان این نزاع ها و خشونت ها نخواهد شد.

دادستان یاسوج تاکید کرد: در زمینه آسیب های اجتماعی تنها دادگستری و دستگاه قضایی استان و به وظیفه خود عمل کرده است در حالی که بزرگان، ریش سفیدان، تشکل‌های مردم نهاد، دستگاه‌های فرهنگی می توانند نقش بسزایی در جهت کاهش و پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

ملک حسینی گفت: چرا هنوز شهر یاسوج، بعنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد پایش تصویری ندارد، قضایی مسئولیت مستقیم ندارد اما شناسایی آسیب‌های اجتماعی جهت پیشگیری وظیفه دستگاه‌های مختلف است که باید پای کار بیایند. باید در مدارس کار فرهنگی و خانواده ها صورت گیرد مطالعه آن چه برنامه‌هایی جهت روش تربیت فرزند و مهارت ارتباط با همسر داشتیم، در استان کهگیلویه و بویراحمد مهارت ارتباط با همسر بیداد می‌کند و بسیاری از اختلافات به علت نداشتن مهارت زوجین است.

وی اظهار کرد: هنوز ازدواج‌های فامیلی و ضروری در برخی مناطق استان وجود دارد، بیکاری و فقر یکی از علت های آسیب اصلی آسیب های اجتماعی از جمله قتل و خودکشی است اما ضعف باورهای دینی نیز در این زمینه نقش دارد.

دادستان یاسوج وی با بیان اینکه دستگاه قضایی حتی حتی دنبال اصلاح فرهنگ ساخت ساز خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی و جامع شهر یاسوج باید هرچه سریعتر به نتیجه برسد چراکه نبود این طرح‌ها منجر به نداشتن فضاها و کاربردهای لازم و حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی شده است. حاشیه نشینی عجیب و غریبی در شهر یاسوج وجود دارد، دستگاه قضایی چقدر در این مسایل مسئولیت دارد، دستگاه قضایی جهادی و شبانه‌روزی پای کار است اما اشتغال، مهاجرت پذیر بودن، آموزش، مهارت ارتباطی و کلامی، کار فرهنگی وظیفه دستگاه قضایی نیست.

هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت

وی با بیان اینکه در دستگاه قضایی تلاش بر احقاق حق است، ادامه داد: نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از این میزان استعلام می‌شود و واقعی نیست کارهای تولیدی تا با سرمایه گذاری سرمایه گذاران و کارآفرینی و راه اندازی کارگاههای تولیدی علاوه بر درآمد زایی برای دیگران نیز اشتغال ایجاد شود.

ملک حسینی تاکید کرد: دستگاه قضایی استان در برخورد با جرائم و متهمان جرایم خشن و درگیری و نزاع‌ها کم نگذاشته است.

به گزارش ایسنا، کاراندیش، روانشناس و مددکار ۲۰ ساله زندان یاسوج نیز با بیان اینکه متوسط سن ورودی‌های زندانیان زیر ۲۳ سال است، گفت: بازی‌های رایانه‌ای و خشن، تماشای فیلم‌های ماهواره‌ای، کم شدن آستانه تحمل، سختگیری‌های والدین، باورهای ضعیف خانوادگی، تقسیم کار نکردن امور در خانواده، کم شدن همدلی در خانواده ها، افتخار کردن به فرزندان قدرتمندتر، ناکامی ها و تنبیه های والدین از جمله دلایل وقوع جرائم خشن و درگیری و نزاع در بین زندانیان استان هستند.

هر گونه شرارت و استفاده از اسلحه سرد و گرم اشد مجازات را در پی خواهد داشت

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر