50 خودرو به هم خوردند تا همه بدانند ایربگ خودروی ساخت داخل باز نمی‌شود


تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان و بازنشدن کیسه هوای خودروهای ایرانی اعتراضات زیادی از جانب پلیس راهور، حقوقدانان و مردم نسبت به کیفیت پایین تولیدات ایرانی در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع عملکرد خودروسازان، انحصار دولتی بازار خودرو و کیفیت پایین ساخته های وطنی، شاید در بحث های اقتصادی و سیاسی چندان مورد توجه مردم نباشد ولی وقتی مساله جان و زندگی استفاده کنندگان از این خودروها مطرح میشود، افکار عمومی به شدت نسبت به موضوع حساس می شود. تصادف زنجیره ای در بهبهان رویدادی بود که حساسیت افکار عمومی را برانگیخت چون این بار رسما در برخورد شدید چندین خودروی ساخت داخل، ایربگ هیچیک از آنها باز نشد و البته خسارات جانی فراوانی را به جا گذاشت.

اول صبح ۲۰ دیماه، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن اعلام خبر تصادف زنجیره ای ۵۰ خودرو در محور بهبهانرامهرمز از مرگ ۳ تن از هموطنان خبر داد و گفت علت حادثه مه گرفتگی شدید جاده بوده است.

50 خودرو به هم خوردند تا همه بدانند ایربگ خودروی ساخت داخل باز نمی‌شود

شدت تصادفات به حدی بود که خودروها روی یکدیگر سوار شدند، برخی آتش گرفتند و تعداد زیادی هم تبدیل به آهن پاره های ضایعاتی شدند و در این بین، مردم مسافر هم به شدت آسیب دیدند. تصاویر آخرالزمانی از برخورد این خودروها نشان میدهد وضعیت صحنه تصادف به شدت فجیع و ناراحت کننده بوده است.

کم کم و با گذشت ساعاتی از این حادثه، اخبار مختلف از منابع متفاوتی اعلام کرد که تعداد مصدومان و کشته شدگان تصادف در حال افزایش است و برخی از هموطنان سانحه دیده در مسیر انتقال به مراکز درمانی، جان باخته اند و تعداد جان باختگان به مرور بیشتر شد.

نکته از آنجا مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت که توضیحات مقامات پلیس راهور درباره تصادف معلوم کرد در بین خودروهای ایرانی که برخورد کرده اند، ایربگ هیچیک باز نشده تا از صدمات بیشتربه مسافران جلوگیری کند.

البته عامل تصادف، بی احتیاطی رانندگان و خطای انسانی عنوان شد. رییس پلیس راه خوزستان درباره این حادثه گفت: خطای انسانی در حادثه تصادف زنجیره ای ۵۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان به اهواز بسیار مشهود است. سرهنگ رضا دولتشاهی با اشاره به وقوع ۲ حادثه تصادف زنجیره ای در کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان - اهواز اظهار داشت:در یک لاین جاده مذکور ۵۰ دستگاه خودرو و در لاین دیگر ۹ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند.

وی افزود: جاده بهبهان - اهواز شاهد پدیده مه غلیظ صبحگاهی بود اما با توجه به عریض بودن جاده و وجود علایم و تجهیزات ایمنی عامل اصلی این تصادف زنجیره ای سرعت بالای خودروها و بی احتیاطی رانندگان بوده است.

این اظهارنظر کارشناسی باعث شد رییس پلیس کل راهور کشور اعتراض کند و بگوید باید نقش خودروها در مرگ و میر این تصادف بزرگ به خصوص دلیل باز نشدن ایربگ خودروها را بهتر مشخص کنید. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با توجه به تصادف زنجیره ای رخ داده در محور بهبهان به شدت از کیفیت ساخت خودروها انتقاد کرده و آن ها را به ارابه مرگ تشبیه کرد.

سردار سیدکمال هادیان فر در ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور با اشاره به حادثه رخ داده در محور بهبهان گفت: در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟. دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟

وی ادامه داد: در این حادثه من تأکید کردم که حتما سهم دستگاه ها مشخص شود. نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده بلکه مشخص شود که تک تک دستگاه ها چه نقشی در این حادثه داشته اند.

50 خودرو به هم خوردند تا همه بدانند ایربگ خودروی ساخت داخل باز نمی‌شود

بعد از وی نیز معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: از میان ۲۷ خودرو ایرانی که چند روز پیش در بهبهان تصادف کردند، کیسه هوای هیچکدام از آنها عمل نکرده بود! سرهنگ جهانی گفت: ۲۸ خودرو در تصادف بهبهان آسیب جدی دیده بودند که ۲۷ تا از آن‌ها خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا و فقط یکی از آن‌ها هیوندا بود و ایربگ در هیچ کدام از خودروهای ایرانی باز نشد.

بلافاصله شبکه های اجتماعی نسبت به این سخنان واکنش نشان دادند و طوفان توییتری بر علیه تولیدات خودروسازان وطنی به پا خاست. مردم در شبکه های اجتماعی از مسولان خواستند در این باره توضیح قانع کننده بدهند.

پس از اعتراضات مردم در شبکه های اجتماعی و سخنان مسولان پلیس راهور بود که حقوقدانان با انتشار نامه های سرگشاده از دادستانی خواستند ورود کرده و مشخص کند چرا خودروسازان با چنین تولیدات بی کیفیتی جان مردم را در معرض خطر قرار می دهند. در این رابطه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواست برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی کند.

یک وکیل دادگستری هم ضمن تشریح جوانب حقوقی مختلف این رویداد، راهکارهای حقوقی برای شکایت از خودروسازان در سانحه جاده بهبهان را توضیح داد و از دادستان کل کشور خواست به عنوان مدعی العموم خودروسازان را تحت تعقیب قرار دهد.

بعد از حقوقدانان، هنرمندانی هم بودند که با دستمایه قرار دادن این فاجعه در آثار طنز سیاه، به مسولان طعنه زدند به جای تبلیغات به دور از واقعیت درباره کیفیت خودروهای ایرانی، فکری به حال مردم کنند.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1592755

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید